כשאקליפטוס, ארנבון ונמלה יצאו לכבוש את העולם או: מה הם המינים הפולשים?

“ארזתם לבד?” שואלים אותנו בשדה התעופה, תוך התייחסות לאיומים הביטחוניים שאנחנו כה מורגלים בהם, אבל בנדידת האדם בין יבשות מתקיים איום של ממש מאפיין שאנו לא תמיד מודעים לו. בעבר היו אלו חולדות שהגיעו באוניות עץ ישנות, ארנבים שהגיעו לאוסטרליה ואקליפטוסים שנטעו בארצנו לייבוש הביצות. מה מסוכן בכל אלו ומה הקשר ביניהם?

הַכירו את אחד מאיומי הסביבה הגדולים ביותר – המינים הפולשים.

צמח הפולש קורקוסמיה (2)

מהו למעשה מין פולש?

מינים פולשים הם צמחים או בעלי חיים שחרגו מתחום תפוצתם הטבעי בעקבות פעילות אנושית, התפשטו והתבססו בסביבה החדשה שאליה הגיעו. מינים אלו מסבים נזק משמעותי והרסני לאדם ולמערכות אקולוגיות טבעיות תוך דחיקת המינים המקומיים ובתי גידולם ופגיעה בהם (על פי הגדרה של רשות הטבע והגנים).

איך קרתה הפלישה?

כשהאדם החל לנוע ביתר חופשיות בעולם, הוא העביר איתו מינים ממקום למקום, לעיתים באופן יזום, כדי לשמור על אורח החיים המוכר (למשל, חיות מחמד וחיות משק), ולעיתים בהיסח הדעת, עם הבגדים ועם הכבודה (לדוגמה, זרעים ופירות).

העדר מודעות לנזקים העתידיים הביא להתמודדות גלובלית עם מינים פולשים שהשפעתם המזיקה עצומה ובאה לידי ביטוי בתחומים רבים, ביניהם המגוון הביולוגי והיבטים כלכליים (מחקר מ־2000 העריך את המחיר ששילמה ארצות הברית בעקבות פלישת מינים בשישה מיליארדי דולרים בשנה).

 מי מפחד מהפולש ולמה?

המין הפולש הגיע כאמור על ידי האדם. משום שהוא חזק וסתגלני במיוחד, מין זה מנהל תחרות על משאבי מקום ועל משאבי מזון עם מינים קיימים, ולעיתים אף פוגע בהם ישירות או מכחיד אותם.

בשונה מתהליכי אבולוציה ארוכים ואיטיים המתרחשים בסביבה מדרך הטבע, כשמגיע מין פולש באופן מלאכותי עקב התערבותו של האדם, נוכחותו במרחב הופכת לא פעם למסוכנת, מהירה וקשה מאוד לעצירה, ולעיתים ממדי האסון מתגלים מאוחר מדי.

דוגמה מובהקת לכניסת מין פולש היא הארנבים באוסטרליה. בשנת 1867 ביקש חובב ציד אנגלי מבן דודו ארנבים שאליהם היה רגיל בעת מגוריו באנגליה, מתוך מחשבה כי יעניקו תחושת בית לצד הספורט הנהוג. אותו משלוח ארנבים לפארק ברואן שליד וינצ’לסי ויקטוריה הפך בתוך שנים מעטות לפיצוץ אוכלוסין של ממש.

Quote

המין הפולש חזק וסתגלני במיוחד, מנהל תחרות על משאבי מקום ועל משאבי מזון עם מינים קיימים, ולעיתים אף פוגע בהם ישירות או מכחיד אותם.

Quote
brown-hare-g9605da34f_1280

הארנבים, הידועים ביכולות הרבייה שלהם, התאקלמו מיד בסביבה החדשה והתרבו מהר בכל רחבי אוסטרליה הדרומית. הם מצאו שם תנאים מיטיבים – ללא טורפים מקומיים מובהקים, מזג אוויר מתון ושפע של שטחים חקלאיים בעלי צמחייה נמוכה, וכך התרבו לממדים מפלצתיים; הגם שמעל שני מיליון ארנבים ניצודו כל שנה, המשיכה הכמות העצומה לגדול באופן קיצוני.

הארנבים ניזונו מהצמחייה המקומית וחיסלו מינים רבים שהיו ייחודיים לדרום אוסטרליה. חיות רבות, ביניהן חיות כיס האופייניות ליבשת, נקלעו למצוקה נוכח העדר מזון. שיא הנזק נרשם בהעדר שטחי מרעה ובמִדבור של חלק גדול מהיבשת.

בשנת 1901, אחרי מגוון ניסיונות לפתרון לבעיה, נבנתה גדר הארנבים האוסטרלית, הגדר הארוכה ביותר שנבנתה בעולם נגד מינים פולשים, שנודעה לה חשיבות גדולה עד שבשנות ה־50 פותחו שיטות יעילות יותר להתמודדות עם אוכלוסיית הארנבים.

אותה חיה תמימה למראה הייתה גם באנגליה, אך עקב התערבות האדם והעברתה ליבשת אחרת הופר האיזון הטבעי והארנב הפך למין פולש ומסוכן שגרם לאוסטרליה נזקים בלתי הפיכים.

ואם חשבתם שבעיות כאלה יש רק מעבר לים, עברו לכתבות הבאות ותגלו פנים חדשים בחמציץ המוכר לכולנו, את נמלת האש הקטנה והמציקה, את ציפור המיינה הצייצנית והפולשנית ואת האקליפטוס, גיבור תרבות ותיק עם קוץ באליה.

נשמע מסקרן? עברו לכתבה הבאה.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה