לחזור אל החלומות שלנו

מה הקשר בין החלומות שלנו לבין קיימוּת? בשאלה הזאת עוסקת ההשתלמות החדשה ברמת הנדיב, “פדגוגיה של קוקה קולה”, המפנה זרקור חודר לאופן שבו אנחנו חיים, קונים וחולמים.

ROAN-1-aspect-ratio-x
רוהאן פלאות - פרסומאי, איש חינוך, סביבה וקסם

אם יצאתם לקניון ופתאום נתקלתם בקבוצת מורים שמסתובבת שם כחלק מסיור לימודי, סביר שאלה אנשי חינוך בהשתלמות שמנחה רוהאן פלאות כחלק מפעילות תחום החינוך של רמת הנדיב.

השילוב של הסתובבות בקניון עם למידה וחינוך נשמע קצת כמו אוקסימורון – מה כבר יש ללמוד בקניון? אז מתברר שהמון, לפחות בכל הקשור להיכרות עם הרגלי הצריכה שלנו, שלרוב איננו מודעים להם. “לבוא למשהו מוכר ולהתבונן בו בעיניים חדשות, מזמן כמעט תמיד תובנות משמעותיות”, מסביר רוהאן, שחש שליחות לחולל שינוי תפיסתי אצל עובדי הוראה ואנשי חינוך, בדגש על ערכים של קיימות.

ההשתלמות “פדגוגיה של קוקה קולה” מתקיימת ברמת הנדיב כחלק מההשתלמויות למורים ולגננות בנושאי קיימות ולמידה בטבע, ובה רוהאן שופך אור על הסיפורים התרבותיים שמעצבים אותנו ומשפיעים עלינו דרך עולם הפרסום. הוא מדבר מניסיון אישי, כמי שעבר שינוי דרמטי מעבודה כפרסומאי באחד המשרדים הנחשבים בארץ, אל עולמות התוכן והעשייה של קיימות וחיבור לטבע. “עולם הפרסום הוא בית ספר שבו לומדים איך מתנהלת תרבות ומה מניע אנשים לעשות דברים, כי מי שיושב היום בצומת הבחירה הזה הם פרסומאים, וההשפעה שלהם על הערכים שאנחנו מחונכים עליהם היא עצומה. אנחנו מוקפים בסיפורים תרבותיים שמישהו אחר מספר לנו”.

Quote

לכל דבר שאנחנו בוחרים לעשות יש אדוות שמשפיעות על מעגלים רחבים יותר סביבנו, והחוכמה היא להיות מודעים אליהן.

Quote
architecture-2557567_1920

אילו סיפורים למשל?

“לדוגמה, לא לצאת פראייר, בייחוד בתרבות הישראלית, או תחרותיות כמנגנון הנעה – תגמול על מקום ראשון, שני ושלישי, תגמול על הצלחה ולא על המאמץ. יש גם סיפורים מגדריים, למשל שהגבר מרוויח את הכסף והאישה מבזבזת אותו. ההשפעות החברתיות והתרבותיות של הסיפורים האלה הן עצומות. בהשתלמות אנחנו פותחים את העיניים לסיפורים האלה ושואלים את עצמנו מה המקום שלנו בהם. כיוון שהתרבות שלנו הלכה לאיבוד עם השנים, הדרך שלנו להשתנות ולגרום לשינוי אצל אחרים היא לספר סיפורים אחרים”.

מה הכוונה שהתרבות שלנו הלכה לאיבוד?

“עם השנים קורה לנו תהליך מאוד בעייתי: קווי האכפתיות שלנו, במקום להיות רחוקים מאיתנו, הולכים ומתקרבים אלינו עד לרמת ה’סלפי’, אני ועצמי. לכל דבר שאנחנו בוחרים לעשות יש אדוות שמשפיעות על מעגלים רחבים יותר סביבנו, והחוכמה היא להיות מודעים אליהן.

bags-4543999_1920 (1) (1)

אני מלמד איך להרחיב את גבול האכפתיות ולהסתכל על כל האדוות, הן החיוביות והן השליליות, של מעשינו. התעוזה שלנו לדחוק את מרחב האכפתיות שלנו אל מעבר למה שהוא נמצא כרגע, היא מבחינתי לב ליבה של קיימות. בעולם הקיימות רווח המושג ‘נחלת הכלל’. יש מעט מאוד מרחבים שהם שלי והרבה מרחבים שהם שלנו. תרבות בריאה אומרת לעצמה: אם נשקיע בשלנו, הוא מאוד ישגשג”.

איך אנחנו יכולים ליישם זאת בחיי היומיום?

לקחת את עצמנו לשיחת ‘יחסינו לאן’ ולהסתכל על מה שאנחנו עושים על בסיס קבוע. אם ניקח שקיות מהסופר – אילו השלכות יהיו לזה. אילו אדוות יהיו לארוחת הבוקר שלי – האם יהיו אלה דגנים שיוצרו במפעל מרוחק ויובאו לארץ, או לחם וירקות מהחקלאי המקומי. אם אשאיר את המזגן פועל כל יום, האם יהיה אכפת לי רק מחשבון החשמל שאני משלם, או גם מהדלק שנשרף, מזיהום האוויר ומהאסתמה שזה גורם לאנשים? כל אחד והאדווה שבה הוא נעצר, ועד כמה הוא מעז למתוח הלאה את המרחב”.

Quote

התעוזה שלנו לדחוק את מרחב האכפתיות שלנו אל מעבר למה שהוא נמצא כרגע, היא מבחינתי לב ליבה של קיימות.

Quote
wallet-2292428_1920-aspect-ratio-x

איך הדבר יכול לבוא לידי ביטוי במרחב החינוכי?

“למשל, כשתלמיד אחד מחליט שלא יהיו בטיול כלים חד־פעמיים וההחלטה גורמת לכל הכיתה ולכל המורים לשנות את ההרגל הזה. מורים מספרים לי שהתחילו ליזום יחד בבתי הספר כל מיני מהלכים. בהרצאה שהעברתי לתלמידי תיכון דיברנו על משבר האקלים ועל הבחירות שלנו, ונוצרה קבוצה שהתחילה להיפגש ולחשוב יחד מה הם יכולים לעשות בהקשר הזה. עוד דוגמה היא מורה שמפעיל את אנשי משרד החינוך כדי להוסיף פרק בבגרות באזרחות על תרבות הצריכה, או מגמת אומנות בבית ספר שיזמה תערוכה על תרבות הצריכה ואיך היא לופתת אותם. גם במרחב הקהילתי, אם תושב פונה למועצה להגביר את מערך המחזור, זוהי אדווה שהוא יוצר. הבסיס של הקיימות הוא לדעת שיש משהו הרבה יותר גדול ממני, שיש לו חוקים ומחזוריות משלו”.

פתחנו בנושא הקניון והרגלי הצריכה, אז מה אנחנו יכולים לעשות שם?

“קודם כול לחשוב על הכמות שאנחנו קונים. לא כל צורך שלנו יכול להתמלא על ידי מוצר, שהוא דבר פיזי, ואז נרצה ממנו עוד, ועדיין הבעיה שלנו לא תיפתר. אם כל אחד מאיתנו יתחיל לראות ולהבין מה הוא באמת צריך ומה עליו לעשות כדי להשיג את זה, נגלה שהיכולת של הקניות לספק אותנו היא מוגבלת. אם נבדוק מה אנחנו באמת צריכים בעולם ונלך עם זה לעומק, נוכל לגלות מה החלומות האמיתיים שלנו, ולא מה החלומות שהפרסומאים בחרו לספר לנו. ובסוף, העבודה שלנו היא למצוא אותם”.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה