לוקחים הפסקה - השמיטה כהזדמנות חינוכית

מה עושה אדם רציונלי, חרוץ ואקטיביסטי שהוא גם שומר מצוות ומסורת?
שנת השמיטה פגשה את הברון רוטשילד בנקודה קריטית של תהליך בניית היישוב, הקמתו וחינוכו.
איך הוא פתר את הקונפליקט, ומה אנחנו יכולים ללמוד מהמפגש שבין עשייה אינטנסיבית לשנת שמיטה?

IMG_9081

בשנת השמיטה הראשונה בארץ, בעת היישוב המתחדש (תרמ”ט 1889), ניצב הברון רוטשילד בפני התלבטות גדולה: מצד אחד, כאדם שומר מצוות, שנת השמיטה הייתה בעלת ערך עבורו, ומצד אחר, הימים היו ימים של הקמה, תקופה רגישה של הכשרת ענפי חקלאות חדשים. שמירת שמיטה יכלה להוות חורבן כלכלי של ממש על היישוב המתהווה. מתוך התלבטות זו פנה הברון רוטשילד לרבנים בארץ ובעולם.

הפתרון המיוחל הגיע בדמות “היתר מכירה” – פתרון הלכתי המאפשר מכירה סמלית של השטח לגורם נוכרי למשך שנה, וכך למעשה נשמרה היכולת להמשכיות של עבודה חקלאית.

כיום, כששנת שמיטה אינה מהווה איום אלא הזדמנות, בחרו ברמת הנדיב לחזור לאותה נקודה ולשמור השנה את השמיטה. שמירת השמיטה מייצרת הזדמנויות חינוכיות: לעסוק במרכיבי הזהות הישראלית והיהודית, להשמת דגש על הקשר בין אדם לאדמה, לעצירה והתבוננות, לתכנון מחדש ולמנוחה.

לקראת שנת השמיטה סימנה רמת הנדיב שלושה עקרונות מנחים כחלק מחוויית המבקר בשנה זו.

Quote

שמירת השמיטה מייצרת הזדמנויות חינוכיות: לעסוק במרכיבי הזהות הישראלית והיהודית, להשמת דגש על הקשר בין אדם לאדמה, לעצירה והתבוננות, לתכנון מחדש ולמנוחה.

Quote
IMG_9055

שנה של התבוננות, מחשבה והתחדשות

כשהשגרה הרגילה נעצרת או משתנה, ובשנה החולפת חווינו בכל העולם מצב כזה, זוהי הזדמנות להתבוננות ולבחינה מחודשת. להתבונן במה שסביבנו כעת ולחשוב מה ואיך היינו רוצים שיהיה כאן בעתיד. לבחון האם אנו מתייחסים למה שקיים כמובן מאליו, האם אנו מודעים לתהליכים של שינוי בסביבה ובחברה. אולי אפילו נוכל לחשוב מה בהתנהלות הרגילה שלנו, כיחידים וכחברה, נרצה לשנות מעתה ואילך. מהתבוננות זו תוכל לנבוע התחדשות אישית, ארגונית או קהילתית. רענון השגרה והשגרתי מאפשר מרחב ליצירתיות והזדמנות לחדשנות.

שנה של הוקרה לטבע שסביבנו

השנה החולפת לימדה אותנו שמאַת המטרים שסביבנו יכולים להיות עולם ומלואו. גילינו מחדש את פרחי הבר שליד הבית, את הטבע הקרוב אלינו, את חילופי הימים והעונות. חווינו כמה הם נחוצים לנו. עצם השהייה בחוץ הפכה לכמיהה, והקִרבה לטבע הפכה לכדור ההרגעה היעיל ביותר. למדנו להוקיר את הטבע שסביבנו, והדבר הנכון הוא ללמוד גם לשמור עליו.

שנה של יותר בפחות

השנה הפסקנו לטוס, נסענו פחות, הבנו את החשיבות של ספקים ויזמים מקומיים ואת החשיבות של הקהילה המקומית עבורם. בלי להתכוון, הקטנו את טביעת הרגל האקולוגית שלנו ושיפרנו את מצבו הסביבתי של כדור הארץ. עם זאת, ימים ארוכים של שהייה בבית הביאו לעלייה בצריכה הביתית, והקניות באינטרנט הכפילו ושילשו את עצמן.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה