טבעי ללמוד בחוץ

יתרונות הלמידה במרחבים טבעיים מחוץ לכיתה הם רבים וידועים, גם לתלמידים וגם למורים, אך היישום לא תמיד פשוט. המפתחות להצלחה הם תמיכה מצד ההורים, מנהל/ת בית הספר, כמה מורים משוגעים לדבָר והרשות המקומית. תחום החינוך ברמת הנדיב מעמיד לכך מסגרת תומכת במשך כל השנה.

20170504_090417

בספטמבר 2018 נפתח בגליל “בית היער” – בית הספר הראשון בישראל שכולו למידה במרחבים טבעיים, בתמיכת משרד החינוך. ילדים בכיתות בית הספר היסודי מגיעים יום-יום אל חורש ארצישראלי שהוא חלק מקמפוס לימודי של המועצה האזורית מרום גליל, ולומדים לפי תוכנית לימודים מוגדרת, המשלבת קריאה וכתיבה, חשבון, מיומנויות רגשיות וחברתיות, לצד מיומנויות יער, מלאכות ועוד.

אך ילדים אינם צריכים ללמוד כל יום ביער כדי ליהנות מיתרונות הלמידה מחוץ לכיתה. יותר ויותר בתי ספר “קלאסיים” של משרד החינוך מבינים בשנים האחרונות את היתרונות של שהות ילדים במרחבים טבעיים, ומיישמים מגוון תוכניות למידה מחוץ לכיתה – מיציאה לפארק הסמוך ללמוד שיעור חשבון, ועד ליום למידה שלם בטבע הסמוך והיכרות קרובה עמו.

יתרונות הלמידה בחוץ

היתרונות של למידה במרחבים טבעיים בקרב ילדים הם רבים ומגוונים. המחקר הגדול ביותר עד כה בתחום נערך באנגליה, בשנים 2012–2016, בתמיכת הממשלה. במסגרת המחקר נצפו בקרב יותר מ-90% מהתלמידים תוצאות חיוביות של הנאה מהשיעורים, חיבור לטבע, כישורים חברתיים, מעורבות בלמידה, בריאות ותחושת רווחה. אצל 57%

התבוננות1
כנס לאנשי חינוך וסביבה

נרשם שיפור בהישגים. בקרב 70%–80% מהמורים דווח על שיפור בהוראה, בתחושת הבריאות והרווחה, בהתפתחות המקצועית ובתחושת הסיפוק.

בישראל, מבחינה רשמית, הדרך עוד ארוכה. “משרד החינוך אמנם מעודד את הלמידה החוץ-כיתתית, אך לא מחייב להטמיע אותה בבתי הספר. כל בית ספר מחליט לעצמו האם ואיך ילמד בחוץ ובאיזה מינון”, אומר גמא שפר, מנהל תחום חינוך ברמת הנדיב.

ברמת הנדיב מטפחים את נושא הלמידה בחוץ באופן שוטף על ידי הכשרה והשתלמויות למורים, מפגשים קהילתיים של צוותי חינוך, הורים וכל מי שהנושא קרוב לליבו. “רמת הנדיב רואה ביציאה של תלמידים למרחב הטבעי ערך גבוה, כי מעבר לכל מה שהוכח במחקרים, היא מעודדת סקרנות וחיבור לסביבה, לחברה ולקיימות; היא הופכת את הילדים לאזרחים מעורבים ופעילים יותר במרחב שלהם”.

כנס לאנשי חינוך וסביבה

ב-25 ביוני נערך ברמת הנדיב כנס בהשתתפות כ-100 אנשי חינוך מהאזור, שבמסגרתו נערכו שמונה סדנאות בהנחיית מומחים העוסקים באופן יומיומי בתחומים שונים: טבע-תרפיה, התבוננות בטבע, למידה דרך הגינה, יצירה מחומרים טבעיים, חינוך יער, קלפי חוכמת טבע, מדע אזרחי ומשחקים.

Quote

בקרב יותר מ-90% מהתלמידים תוצאות חיוביות של הנאה מהשיעורים, חיבור לטבע, כישורים חברתיים, מעורבות בלמידה, בריאות ותחושת רווחה. אצל 57% נרשם שיפור בהישגים.

Quote
20160113_103254

את הכנס, שתוכנן לחודש מרץ, שיא שנת הלימודים, אך נדחה עקב הקורונה, הוחלט לקיים בכל זאת מתוך מטרה להדגיש את חשיבות הנושא ולהשאירו על סדר היום החינוכי. לסיכום הכנס והסדנאות הקליקו כאן >>

על חסמים ומכשולים בדרך

המשתתפים בכנס ובכלל הפעילות של רמת הנדיב בתחום, מעידים כי הם מקבלים רעיונות וכלים ושהם מרגישים כי אינם לבד, אך לא פשוט ליישמם בבית הספר. “יש כמה מכשולים וחסמים בדרך ליישום הלמידה החוץ-כיתתית בבית הספר”, אומר גמא, “לא כל המורים מתחברים למרחב הפיזי או רואים בו ערך. חלקם גם פוחדים מאובדן השליטה על התלמידים בחוץ, בניגוד לכיתה הסגורה. יש גם את החסם הטכני של ביורוקרטיה ואישורים, אבל החסם הגדול ביותר הוא הלחץ שנוצר פעמים רבות דווקא מצד הורים המתנגדים ליציאה של ילדיהם. הלמידה מחוץ לכיתה מצליחה הכי הרבה בבתי ספר שיש להם גב קהילתי של ההורים ושל המועצה או העירייה, של המנהל ושל קומץ מורים שהנושא הזה מספיק בוער בהם”.

כדי שלמידה מחוץ לכיתה תהיה אפקטיבית, עליה להיות קבועה במערכת השעות, ממש כמו שיעור ספורט או חשבון, אם בכמה שעות שבועיות ואם ביום קבוע.

20170220_113650

הצטרפו אלינו למסע

אנחנו מודים לכל מי שהגיע לכנס ולא ויתר, על אף הדחייה וההרשמה מחדש.  “אנחנו מרגישים שאנחנו מצליחים להגיע לקהלים חדשים שמקבלים השראה, כלים וידע ומבינים יותר ויותר את החשיבות של למידה בחוץ”, אומר גמא. “אני בטוח שבסופו של דבר נראה גם הסדרה רשמית יותר של הנושא במשרד החינוך. מדובר במסע שהוא כמו טיפוס על הר גבוה. אנחנו נמצאים בתחילתו, אבל זה ברור שנגיע “.

אם אתם אנשי חינוך או הורים שהנושא בוער בהם ורוצים ללמוד עוד על הנושא ולקדם אותו, אנחנו ברמת הנדיב מזמינים אתכם להיות שותפים למסע הזה. אתם מוזמנים להצטרף לקהילה החינוכית שלנו לקידום הלמידה במרחבים טבעיים, ולקבל עוד מידע וכלים בנושא לאורך כל השנה.  לפרטים נוספים ולהצטרפות לקהילה הקליקו כאן >>.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה

התמונות מהכנס האחרון: