יום עיון בנושא חיות בר ובני אדם – קונפליקט לצד קיום משותף

חזירי בר בלב חיפה, תנים בשדות עמק חפר, צְבוֹעִים בהרי ירושלים, שפני סלע בכרמל… הקונפליקט של חיים משותפים בין בני אדם וחיות בר הגיע לדיון עומק רב-משתתפים ברמת הנדיב, במטרה למצוא דרכים יצירתיות שיאפשרו קיום משותף בעיר, בחקלאות ובטבע

קונפליקט

עד לפני שנים לא רבות, היתקלות עם חזיר בר או עם צָבוֹעַ ברחובות העיר או אפילו בטבע נחשב לאירוע מיוחד ולעיתים אף מסעיר. בשנים האחרונות, במקומות רבים בארץ, הפך הדבר לעניין שבשגרה: חזירי בר מסתובבים באופן חופשי בשכונות חיפה, טבעון וזכרון יעקב ומחפשים מזון. במודיעין יש צְבוֹעה מוכרת וידועה המטיילת להנאתה בין חצרות הבתים, ובאזורים רבים בארץ תנים נכנסים לחצרות וכמובן לשטחים החקלאיים בחפשם אחר שאריות מזון.

צמצום שטח המִחיָה של חיות הבר, עקב בינוי ופיתוח בשטחים המהווים את בתי גידולם, והקלות הרבה שבה הן יכולות למצוא מזון בפחי זבל בעיר ובשטחי החקלאות, מייצרים קונפליקט שרק הולך ומחמיר. החקלאים חווים פגיעה בפרנסה ומשוועים לפתרון, מפגשים עם חיות בר בעיר מייצרים פחד ומהווים מטרד, והגידול המתמיד באוכלוסיות אלה, המכונות “מינים מתפרצים”, גורם לתחרות על שטח ועל משאבים ולדחיקתן של חיות בר אחרות, סתגלניות פחות.

סדנה

איך פותרים את מה שנראה כבעיה שרק תלך ותעצים?

התמודדות עם מינים מתפרצים של חיות בר בעיר, בטבע ובמרחב החקלאי היא חלק מסדר יומם של ארגונים ורשויות בישראל ובעולם ולה היבטים רבים. לשם העמקת ההבנה בנושא ויצירת בסיס משותף לשיח בין בעלי עניין שונים, נערך בסוף נובמבר ברמת הנדיב יום עיון שכותרתו “חיות בר ובני אדם: קונפליקט לצד קיום משותף”. יום העיון הוא פרי שיתוף פעולה בין רמת הנדיב, רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, והשתתפו בו כ-150 אנשי מקצוע ואקדמיה ומומחים מהארץ ומחו”ל, ששיתפו בניסיונם בנושא וחלקו את הצעותיהם לשיפור המצב. פרופ’ ג’אסטין או’ראיין מדרום אפריקה הציג גישה המשלבת כמה שיטות, במטרה להפריד בין אזורי המחיה של הבבון – המין המתפרץ המקומי – ובני האדם.

Quote

צמצום שטח המִחיָה של חיות הבר, עקב בינוי ופיתוח בשטחים המהווים את בתי גידולם, והקלות הרבה שבה הן יכולות למצוא מזון בפחי זבל בעיר ובשטחי החקלאות, מייצרים קונפליקט שרק הולך ומחמיר.

Quote
יום עיון

ייסודה של “יחידה להתמודדות עם בבונים”, גידור, הפחדה, מעקב פרטני אחר התנהגות והיכרות מעמיקה עם פרטים שונים, אִפשר מיתון מהיר של הקונפליקט תוך פגיעה מבוקרת מזערית בפרטים שהוכרו כ”בעייתיים”. ד”ר ג’ובאנה מסי מאנגליה הציגה שיטות מתקדמות לצמצום הילודה ולהקטנת אוכלוסיות חזירי הבר, המהווים בעיה קשה גם באירופה. מומחים רבים מישראל הציגו בעיות, נתונים, פתרונות שהצליחו וגם כאלה שכשלו.

בהמשך ליום העיון נערכה סדנה מצומצמת שבה נכחו כ-60 בעלי עניין מגופים ומארגונים שונים לצד נציגי הציבור. הסדנה עסקה בנפרד בכל אחת מ”זירות” הקונפליקט עם חיות הבר: עיר, חקלאות וטבע.

ההבנה שהתגבשה עם סיומם של יומיים מעשירים אלה הייתה כי כדי לאפשר פתרון בר-קַיָימא יש לעודד שיתוף פעולה בין גורמים שונים, ובעיקר שאין “פתרון קסם” יחיד ושהבעיה לא “תיפתר”.

למדנו כי היות שהבעיה מורכבת, כך גם ניהולה מחייב אחריות משותפת ושיתוף פעולה בין בעלי עניין שונים כדי לגבש מדיניות ועקרונות פעולה וליישמם בשטח. למדנו גם כי יש לשלב כמה דרכי פעולה, כי חינוך להעלאת מודעות הציבור לנושא וצמצומה של פסולת זמינה בעיר, כמו גם בחקלאות, הם מרכיבים חשובים בתצרף. כמו כן, ניסיונות שצלחו בחו”ל מלמדים שיש לנסות ליצור הפרדה טובה בין אזורי המִחיָה של האדם לבין אלה של חיות הבר, לטובת כולם.

לצפייה במצגות ובהרצאות של יום העיון