חוכמת הטיפוס הטבעי

צמחים מטפסים הם ה”שטיחים” של הטבע – אומנות טבעית עם המון חוכמה מאחוריה. שאלתם את עצמכם פעם איך הם יודעים לטפס? הנה מבט מקרוב וכמה טיפים

WhatsApp Image 2020-09-22 at 09.58.57
גפנית מחומשת על קירות מרכז המבקרים

אם תביטו בשני צידי הכניסה לשער הראשי של הגנים ברמת הנדיב, תראו קיר חי וירוק – פיקוס פומילה (Ficus pumila). בסמוך, תפגשו בגפנית המחומשת שמטפסת על קירות מרכז המבקרים שליד חנות המידע , ולקראת החורף היא הופכת את צבע עליה לאדומים והם מקנים לה מראה מיוחד ומפואר. בגן הריחות פורח באביב ובקיץ האלמון ההודי במופע משתנה של צבעי לבן, ורוד ואדום.

המשותף לכל הצמחים האלה הוא שבניגוד לעצים או שיחים הצומחים לגובה, יש להם מנגנון מופלא משלהם, שיודע להיאחז במשטח שלידם – כל צמח והשיטה שלו, מה שמאפשר להם ממש לטפס לא רק לגובה, אלא גם לרוחב. כל מה שהם צריכים הוא גדר, קיר או עמוד, והם כבר עושים לבד את העבודה.

איך מטפס המטפס?

בניגוד לעצים, שיש להם גזע מוצק ואיתן הנושא את נוף העץ, הצמחים המטפסים צומחים על בסיס אחיזה או ליפוף.

הקיסוס והגפנית המחומשת, למשל, מטפסים על קירות, גדרות או גזעים של עצים באמצעות שורשי אחיזה המתפתחים מהגבעול שלהם. בקצה שורשי האחיזה יש כריות הדבקה. מטפסים אחרים, כמו אלמון הודי, כורכים את הגבעול המרכזי שלהם סביב

WhatsApp Image 2020-07-28 at 08.35.49 (6)
גפנית מחומשת בפעולת הטיפוס

עמודים או עצים. מטפסים כמו גפן ואפונה נעזרים בקנוקנת – מעין זרוע היוצאת מהגבעול, שכאשר היא נתקלת בדבר־מה להיאחז בו, היא מתפתלת סביב עצמה, נכרכת ומושכת איתה את הצמח באמצעות חיישני מגע המאותתים לו להתארך.

קיר, גדר או עמוד?

אם חשקה נפשכם לגדל את סוג הצמח המופלא הזה, אנחנו שמחים לתת לכם כמה טיפים, מפי ליאור הרשקוביץ, אוצר הגנים שלנו:

  • על מה תרצו שהצמח יטפס? אם תרצו לכסות קיר, יתאים לכך מטפס בעל כריות הדבקה. לליפוף סביב עמוד יתאים מטפס נכרך. לכיסוי גדר רשת יתאים מטפס עם קנוקנות. בהתאם לכך בחרו את סוג המטפס.
  • בדקו כמה מקום יש למטפס בגינה שלכם, ובמשתלה התאימו את הצמח – יש מטפסים המגיעים לגדלים עצומים ובעלי נטייה להשתלט, ויש מתונים יותר.
  • חשבו לאיזה גובה אתם רוצים שהצמח יגיע. מטפסים עלולים לפעמים להגיע עד מתחת לרעפי הגג.
  • ודאו האם המטפס שבחרתם מתאים לתנאי האור והצל במיקום שאתם מתכננים לשתול אותו.
  • הביאו בחשבון שהמטפסים נתפסים חזק – הסרתם לאחר מספר שנים עשויה להיות עבודה לא פשוטה.

בקורסי גינון הנערכים מעת לעת ברמת הנדיב, אנחנו לומדים עוד על המטפסים המופלאים הללו ועל סוגים צמחים רבים נוספים. אם אתם רוצים ליהנות מהם גם בגינה שלכם, אתם מוזמנים להירשם. לפרטים על הקורסים: [email protected]

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה