הסביבה בעיניים צעירות

תערוכת הצילומים “מראית עין”, המוצגת בכניסה לגני הנדיב, היא תוצר מרשים של תוכנית חינוכית שהתקיימה במהלך השנה בארבעה בתי ספר באזור. התצלומים המסקרנים, בליווי טקסטים שכתבו התלמידים, מאפשרים לנו להבין לרגע איך בני נוער מיישובים שונים ומתרבויות שונות רואים ומבינים את המרחב שלהם. התערוכה תוצג כאן כל השנה ואתם מוזמנים בחום לבקר בה

ramat (91)_resize

עמית נחום, בוגרת כיתה י’ במגמת אומנות בבית הספר אורט בנימינה, שיחקה בילדותה בתוך שלדה של אוטובוס שניצבת באמצע היער באביאל. “בחודשים מסוימים כל היער מתמלא רקפות שגדלות גם בתוך האוטובוס, עד שנראה שהאוטובוס הוא חלק בלתי נפרד מהיער. כיום יש תוכנית לבנות במקום שבו האוטובוס עומד סקייט פארק שכנראה יגרום להוצאה של האוטובוס וגם לכריתה או לשעתוק של עצים, מה שמאוד ישנה את היער. אני מקווה שהפרויקט המתוכנן ישמור על אופי היער ויוסיף לו כמו האוטובוס”.
את הטקסט הזה כתבה עמית לצד תמונת האוטובוס שצילמה, המוצגת בתערוכת “מראית עין” בכניסה לגני רמת הנדיב יחד עם עשרות תמונות נוספות, שלכל אחת מהן סיפור משלה.

מצלמים כדי להביע דעה

בתוכנית החינוכית “מראית עין”, המתקיימת זו השנה החמישית בשיתוף פעולה של רמת הנדיב עם בתי ספר מהאזור, משתתפים מדי שנה ארבעה בתי ספר וכ-80 תלמידים.

Quote

מלבד החיבור בין תלמידים יהודים לערבים, יש גם חיבור מעניין בין תחומי לימוד שונים

Quote
ramat (104)_resize

התוכנית עוסקת בנושאי קיימות ובאתגרים העומדים בפנינו. התלמידים יוצאים לסביבתם הקרובה ומצלמים מתוך רצון להביע דעה, להראות, לתקשר ולדבר על שינוי. כל צילום מלווה בטקסט שכתבו התלמידים כפרשנות אישית למה שצילמו.

התוכנית נולדה בעקבות רעיון של צאלה שחם, מורה לגאוגרפיה ולסביבה בבית הספר האזורי חוף הכרמל, והחלה כפרויקט של השותפות לקיימות אזורית, שאיגדה חמש רשויות באזור וביניהן זכרון יעקב, בנימינה-גבעת עדה, ג’סר א-זרקא, חוף הכרמל ומועצה אזורית אלונה. לבית הספר חוף הכרמל הצטרפו שלושה בתי ספר נוספים: חטיבת הביניים אלסלאם מג’סר א-זרקא. תיכון אורט בנימינה ותיכון המושבה בזכרון יעקב.

הסוד הוא בחיבורים

החיבורים והעבודה המשותפת בין בתי הספר השונים הם חלק חשוב מהפרויקט. מלבד החיבור בין תלמידים יהודים לערבים, יש גם חיבור מעניין בין תחומי לימוד שונים: חלק מהתלמידים שייכים למגמת אומנות, וחלק למגמת גאוגרפיה וסביבה.

Quote

מגוון התצלומים מאפשר למתבונן להבין, ולוּ לרגע, כיצד הדור הצעיר, מיישובים שונים ומתרבויות שונות, רואה ומבין את המרחב שלו.

Quote
היאא עמאש
אחת התמונות המופיעות בטבע היא יצירת האומנות הזאת, שמצאתי בכפר שלי, אני מקווה שתמונות כאלה ימשיכו להתקיים בטבע”.

במסגרת התוכנית התקיימו ברמת הנדיב מפגשים משותפים בין התלמידים בשני התחומים הללו.

התוצר הסופי הוא צילום של כל תלמיד בתוכנית בליווי טקסט שהוא הפרשנות שלו לצילום, בעברית ובערבית. כל התצלומים מוצגים בסוף השנה בתערוכה, במטרה לעורר שיח בקרב הקהל הרחב על הנושאים הללו. התצלומים מפתיעים ומעניינים, ומציגים שלל פרשנויות לתפיסת הקיימות האזורית, תוך התייחסות לקשר שבין הסביבה הטבעית למרקם האורבני.

כך למשל כתב היאא עמאש, בוגר כיתה ט’ בחטיבת ביניים אל סלאם בג’סר א-זרקא, לצד תצלום מיוחד של אסופת שבלולים על סלע: “אחת התמונות המופיעות בטבע היא יצירת האומנות הזאת, שמצאתי בכפר שלי, אני מקווה שתמונות כאלה ימשיכו להתקיים בטבע”.

מגוון התצלומים מאפשר למתבונן להבין, ולוּ לרגע, כיצד הדור הצעיר, מיישובים שונים ומתרבויות שונות, רואה ומבין את המרחב שלו.

חביבות הקהל

באירוע הפתיחה של התערוכה, שנערך ביוני, נבחרו ארבע תמונות חביבות הקהל:

ramat (216)_resize

התערוכה מוצגת לאורך כל השנה ברחבת הכניסה לרמת הנדיב. כדאי לכם לבוא לבקר ולהתרשם, כי לבני הנוער יש דברים ממש מעניינים לומר!

לאתר התערוכה >>


אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה