המטפלים המסורים של הגן

נכון שטיילתם בגנים ושאלתם את עצמכם מי עומד מאחורי כל היופי הזה? איך קורה הקסם? אז קבלו את צוות הגינון שלנו – קומץ של אנשים חרוצים ושמחים ששותלים, גוזמים, משקים ודואגים שהחזון של רמת הנדיב יהפוך למציאות כל יום מחדש.

WhatsApp-Image-2021-01-17-at-10.21.08-aspect-ratio-x

את חזון גני הנדיב מוביל הלכה למעשה לא אחר מאשר הוגו יאן טראגו, מנכ”ל רמת הנדיב. הוגו, איש של טבע, הגיע לישראל ב־1984 כסטודנט בקולג’ לגינון בהולנד, התאהב ברמת הנדיב והחל לעבוד כאן כגנן. ב־1991 מונה למנהל הגנים, ובהמשך קיבל לידיו את ניהול כל רמת הנדיב. גם היום, במסגרת תפקידו כמנכ”ל, הגנים הם ה”בייבי” שלו. על הטיפול היומיומי אחראי צוות הגינון המיומן והמקצועי, המונה תשעה אנשים: שמוליק – מנהל הצוות, רפי – מנהל המשתלה, ליאור – אוצֵר הגן והגננים דוד, חיים, סאמח, אליהו, עופר וסתיו.

שמוליק מנצח על המלאכה

שמוליק כהן התחיל כאן כגנן לפני 31 שנה, “כשעוד היה מותר לעשות מנגל על הדשא”; מובן שמאז עברו הרבה מים בצינורות ההשקיה. הגנים התפתחו והפכו למקור גאווה של יופי, לנווה פורח כל השנה שמבקש לשמח את המטיילים בו.

שמוליק, עורו שזוף, תמיד בתנועה, הוא מנוע טורבו ובכושר מצוין, וזה לא מפליא: הוא סובב את הגן שוב ושוב, עובר בין צוות הגננים, כדי לבדוק, לייעץ ולכוון, לזרוק מילה טובה ולשמור על האיכות.

שמוליק מנצח על כולם
שמוליק כהן - מנהל הצוות

הוא מכיר כל שיח וצמח בגנים, יודע באיזו צורה ובאיזה גובה כל אחד מהם צריך להיות – מה לעגל, מה ליישר, מה בסגנון אנגלי זורם ומה בסגנון צרפתי פורמלי. הוא מצביע על צורת המשפך שיוצרים השיחים כדי לא להסתיר את הים, ובשנים שזה מתאפשר הוא נוסע להשתלמויות בגנים בעולם, כדי להכיר, ללמוד ולקבל השראה מגנים אחרים ומשיטות גינון חדשות.

הסוד הוא בגיוון

די ברור שגנן בגני הנדיב לא יסבול משעמום. לא רק שתמיד יש כאן מה לעשות – הסוד הוא במגוון הרב של המשימות: שתילה, גיזום, חִרמוש העשב, כיסוח הדשא ועוד. “אני מקפיד שכל אחד יעשה קצת בכל יום קצת מכל דבר”, אומר שמוליק, “זה שומר על רמת העניין וגם על הבריאות הגופנית – פעם מתכופפים, פעם עומדים, פעם יושבים, לכל פעולה יש תנוחה אחרת”.

ערוגות שבהן מתבצעת שתילה חדשה הן הזדמנות להרגיש קצת כמו ציירים: כל אזור שתילה מלווה בסקיצה – כיצד הערוגה תיראה בסיום השתילה, מה יהיה שילוב הצבעים והצמחים. השיחים כאן מקבלים מהגננים תשומת לב מיוחדת ומפוסלים במיומנות כ”פטריות” או כ”כדורים” המונחים בערוגה.

WhatsApp-Image-2021-01-17-at-10.52.17-e1610877264227-aspect-ratio-x
רפי זיגל, מנהל המשתלה

מתי שיא העבודה? “כיוון שהצמחים לא יוצאים לחופש, העבודה נפרסת על פני כל השנה, אבל השיא הוא באביב, אז יש הרבה עבודות גיזום, חִרמוש של העשב ושתילות במקביל”.

איך מסתדרים בחום של הקיץ? “עובדים כרגיל, מנצלים את שעות הבוקר המוקדמות ומתחילים לעבוד ב־6:30. בשעות החמות משתדלים לנתב את העבודה לצל, כמובן שנחים יותר ומתפנקים בארטיקים כשממש חם:)”.

מה עושים כשגשום מאוד בחוץ? “מסדרים את המחסנים, מתכנסים להדרכות ולרענון ידע, ונותנים לצמחים לנוח מאיתנו וליהנות לבד מהמקלחת”.

הכול מתחיל במשתלה

רפי זיגל, מנהל המשתלה הוותיק, עומד במתחם השתילים ומשקה שורות־שורות של אלוני שעם צעירים. רובם מיועדים דווקא לפארק הטבע. את כל העצים כאן הוא ואוליוורה, שהיא חלק מצוות המשתלה, מגדלים מאפס – מזרעים, מבלוטים ומייחורים. במתחם הסמוך ממתינים בסבלנות אלפי שתילים של פרחים ותבלינים, להישתל ברחבי הגן, במסגרת שתילת החורף. לאחר השתילה העציצים הריקים מפלסטיק נשטפים וחוזרים לשימוש נוסף.

OLIVERA-e1610876617927-aspect-ratio-x
אוליוורה - עובדת במשתלה

צמוד למשתלה נמצאת חלקת הניסוי של הגן. שמוליק וליאור מאתרים באופן תמידי צמחים חדשים ממשתלות מיוחדות ברחבי הארץ ומביאים לכאן כמה שתילים, כדי לבדוק איך הם צומחים בתנאי הגן. צמחים שמפתחים רגישויות כמו כנימות, מחלות או מזיקים אחרים, לא יישתלו כאן, כדי למנוע את הצורך להשתמש בריסוס, שמזיק לסביבה.

Quote

ערוגות שבהן מתבצעת שתילה חדשה הן הזדמנות להרגיש קצת כמו ציירים: כל אזור שתילה מלווה בסקיצה – כיצד הערוגה תיראה בסיום השתילה, מה יהיה שילוב הצבעים והצמחים

Quote
WhatsApp-Image-2021-01-13-at-12.58.42-2-aspect-ratio-x
על הכניסה ועל גן הריחות: חיים אסרס

הגנים והגננים

כל גנן אחראי למתחם מסוים אך עובד בכל מקום, לפי הצורך ולפי תוכנית העבודה היומית, בשיתוף פעולה עם שאר הגננים. הלכנו לחפש אותם ברחבי הגנים…

על הכניסה ועל גן הריחות: חיים אסרס

מצאנו אותו הופך את האדמה לקראת השתילה של פרחי החורף. 26 שנה הוא עובד כאן, מחובר לטבע בנימי נפשו. “אין הבדל בין צמח לבן אדם”, הוא טוען. מעדיף את המספריים על מכונת הגיזום. גן הריחות מכונה גם “בית המרקחת של חיים” בזכות צמחי המרפא שהוא כל כך מחובר אליהם. הכי הוא אוהב את הפיגם, “צמח מסריח כמו בואש כדי להרחיק נחשים ועקרבים, אבל מה, אני שותה את זה בתה שלי”.

הטיפ של חיים לגינה הפרטית: “אם אין לכם גנן או זמן להשקיע בגינה, הכי טוב לשתול הכול באדניות – יש להן קרקעית טובה ששומרת על הצמחים”.

 

WhatsApp-Image-2021-01-14-at-13.06.58-aspect-ratio-x
על גן המפלים ורחבת הקבר: עופר חיון

על גן המפלים ורחבת הקבר: עופר חיון

מצאנו אותו גוזם את השיחים בצורת פטרייה. “העיצוב כאן הוא חלק נכבד מהעבודה”, הוא אומר, ומצביע על שיח שהשקיע בעיצובו במשך שבוע.

עופר הגיע לכאן לפני חמש שנים אחרי שעזב את עבודתו בגולף קיסריה, ובכך קיבל מבחינתו שדרוג רציני לעבודה: “שם רוב העבודה היא לכסח את הדשא… אין מה להשוות עם המגוון והכמות של הצמחים כאן. לכל אחד פריחה ועונה משלו”. עופר מאוד אוהב לשתול ולפסל את הצמחים ואת הבקרים שבהם יש שקט מוחלט והגן רק שלו. שכשוך המים, הנוף של הים, עצי הדרקונית הקנרית – כל אלה מפעימים אותו בכל יום מחדש.

הטיפ של עופר לגינה הפרטית: “כשמעסיקים גנן, חשוב שיהיה מקצועי. לא להתבייש לבקש תעודה של קורס גינון מוסמך סוג 2. בקורס הזה למדתי במשך שנה שלמה להכיר ולזהות 500 סוגי צמחים ושתילים”.

Quote

מתנדבי הגינון שמגיעים לכאן בכל שבוע, רובם גמלאים שמבצעים את עבודות הגיזום והעישוב השוטפות – בזכותם הגן נראה יפה.

Quote
WhatsApp-Image-2021-01-12-at-12.36.39-e1610877178926-aspect-ratio-x
על גן האירוסים – דוד בארס

על גן האירוסים – דוד בארס

דוד גוזם את הפיטוספורום הננסי בצורת פטרייה, רגע לפני שהולך לנכש עשבים בגן האירוסים.

דוד הוא הגנן הכי ותיק כאן אחרי שמוליק – 28 שנה! “העבודה הזו היא תרפיה למוח, עושה שקט במחשבות”, הוא אומר. “לראות את מה שיצרתי כאן נותן לי שקט נפשי. כל הזמן יש כאן שינויים, תמיד אנחנו עסוקים בלשפר. כשהגעתי לכאן, לא היו כמעט שבילים מונגשים. יש פה מבקרים קבועים שמגיעים כבר שנים בכל בוקר, ואני מכיר אותם טוב”.

הטיפ של דוד לגינה הפרטית: “חשוב מאוד לדעת מה סוג הקרקע לפני ששותלים, למה היא מתאימה ואילו צמחים היא יכולה לקלוט”.

 

WhatsApp-Image-2021-01-12-at-12.36.37-e1610877139935-aspect-ratio-x
על גן הוורדים – אליהו קרוגר

על גן הוורדים – אליהו קרוגר

אליהו כאן 13 שנה. כמו קודמיו, גם הוא מעיד שמה שהופך את העבודה כאן למעניינת הוא המגוון של העבודות. עוד מעט יתחיל הגיזום השנתי בגן הוורדים; הוורדים פורחים במשך כל השנה, אך בתחילת פברואר הם עוברים גיזום לחידוש. במשך שבעה שבועות אין להם פרחים, ואז באביב הם פורחים בשפע מרהיב. את השתילים מחליפים פעם בעשר שנים. “ורדים זה המון דברים עבור אנשים – רומנטיקה, נוסטלגיה – זה מזכיר להם את סבתא…”

אליהו אחראי גם על מתנדבי הגינון שמגיעים לכאן בכל שבוע, רובם גמלאים שמבצעים את עבודות הגיזום והעישוב השוטפות, ולא שוכח לתת להם קרדיט גדול: “בזכותם הגן נראה יפה”.

הטיפ של אליהו לגינה הפרטית: “לא לפחד לנסות כלום! מקסימום לומדים עם הזמן מה מתאים ומה פחות”.

WhatsApp-Image-2021-01-12-at-12.37.06-2-e1610876421227-aspect-ratio-x
על מערכות ההשקיה וגוזם מומחה – סאמח ג'אבר

על מערכות ההשקיה וגוזם מומחה – סאמח ג’אבר

סאמח עובד כאן 18 שנה, ונוסף על עבודות הגינון והעיצוב הרגילות, הוא דואג לכך שכל חלקה מקבלת את כמות ההשקיה המדויקת שלה, לא יותר ולא פחות. הכול מנוהל במערכת ההשקיה המשוכללת, שמתריעה גם על פיצוץ או נזילה בצינור, ובמקרה כזה מכבה אותו באופן אוטומטי כדי לחסוך במים. ואם כבר מדברים על חיסכון, החיפוי הטבעי משבבי עץ שמקבלת כאן האדמה, עוזר לשמור עליה לחה ומאווררת, מונע עשבייה, ומעשיר אותה בחומר אורגני.

הטיפ של סאמח לגינה הביתית: “בחורף, עצים ושיחים רב־עונתיים מסתדרים טוב מאוד ולכן אין צורך להשקות אותם סתם. גם צמחים עונתיים לא זקוקים להשקיה, כל עוד האדמה שלהם לחה. הצמחים היחידים שצריך להשקות בחורף באופן תדיר הם צמחים עונתיים חדשים שנשתלו לאחרונה”.

WhatsApp-Image-2021-01-13-at-12.55.05-1-e1610876517865-aspect-ratio-x
על גן הדקלים – סתיו ישראל

על גן הדקלים – סתיו ישראל

סתיו, הנדסאי נוף בהכשרתו, הגיע לכאן לפני שנה כדי “רק לא לעבוד במשרד”. הוא עדיין לומד את עבודת הגינון, ובקרוב יהיה אחראי על גן הדקלים. “הגן הזה פראי יותר, פחות פורמלי, וזה מה שאני אוהב בו”, הוא אומר. כמו כל הגננים, גם סתיו מאוד אוהב את היצירתיות שמתבטאת בעיצוב ובפיסול של הצמחים. בייחוד הוא מחובר לגיזום של אלת המסטיק, שלדבריו “יש בזה משהו מדיטטיבי”.

הטיפ של סתיו לגינה הפרטית: “כל גינה כדאי שתתחיל בתכנון נכון, אם כי היא יכולה להיווצר גם תוך כדי תנועה. בעיניי חשובים ביותר הפרטים הקטנים – הם אלה שיוצרים קסמים בגינותינו ומשרים אווירה, למשל בחירת צבעי הפריחה בכל עונה, הצבת פסל סביבתי מעורר עניין ועוד”.

WhatsApp-Image-2021-01-17-at-11.59.11-aspect-ratio-x
על הידע – ליאור הרשקוביץ

על הידע – ליאור הרשקוביץ

לתיעוד הידע הרב שנצבר כאן אחראי ליאור הרשקוביץ, אוצֵר הגן. כל טיפול, דישון, שתילה או גיזום אינם חומקים מידיו ומתווספים למאגר הידע, המאפשר להכיר כל צמח וצמח ולשפר את הטיפול בהם.

ליאור, אגרונום בהשכלתו, חמש שנים בתפקיד. הוא שולט על תוכנת ההשקיה וגם אחראי למיפוי הגן. “המטרה שלי היא להבין איך כל צמח מתנהג”, הוא אומר. אם לאחד הגננים משהו לא ידוע או לא ברור, או אם צמח מתנהג מוזר או חס וחלילה חולה, ליאור הוא הכתובת, והוא ידאג לו לטיפול הטוב ביותר.

הטיפ של ליאור לגינה הביתית: “השלב הטוב ביותר לגזום עצים הוא כשהם עדיין צעירים ואפשר לגזום אותם עם מזמרה. זהו השלב שהשלד מתחיל להתייצב ואפשר לכוון אותו בהתאם למה שרוצים. הענפים בשלב הזה עדיין קטנים, ולכן גם פצע הגיזום יהיה יחסית קטן”.

ולסיום – הגנים במספרים

  • 70 דונם הם השטח שגני הנדיב משתרעים עליו.
  • 67 שנים של יופי: גני הנדיב נפתחו לציבור ב־1954 לאחר טקס קבורתו של הברון רוטשילד ורעייתו עדה.
  • 50 אלף שתילים נשתלים כאן בכל עונה.
  • 2,200 עצים נטועים בגנים ובמרכז המבקרים.
  • 40,000 קוב מים משקים את הצמחים בשנה.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה