הבחירות שהוציאו אתכם מהכלים

איך מעודדים להעדיף שימוש בכלים רב־פעמיים על־פני כלים חד־פעמיים? איך יוצרים קמפיין משמעותי בלי להטיף? איך עושים את כל זה תוך התחשבות במבקרים שבסך הכול תכננו לאכול בפיקניק? ואיך משאירים חומר למחשבה גם למבקרים שכבר עזבו את רמת הנדיב ויצאו לדרכם?
נבחרת המוחות של רמת הנדיב פנתה אליכם לחשיבה משותפת, והתוצאות לפניכם…

IMG_9075
צילום: רוני קיסרי

טביעת רגל אקולוגית

“טביעת רגל אקולוגית” היא מונח שגור בפי אנשי סביבה וטבע ופחות מוכר לרוב האנשים. מדובר בחישוב תיאורתי של כמות המשאבים הנדרשים לקיים פעילות אנושית והצגתם ביחידת שטח לאדם באופן הממחיש את ניצול המשאבים של כדור הארץ. מרכיב משמעותי בחישוב טביעת הרגל הוא הנזק הנגרם לסביבה מפליטות מזהמים ופסולת שפירוקם עלול להימשך מאות ואף אלפי שנים.

כארגון הפועל למען הסביבה וקולט קרוב למיליון מבקרים בשנה, לקחנו על עצמנו אתגר לצמצם נזקים הנובעים מבזבוז משאבים ומיצירת פסולת, כלומר למזער את טביעת הרגל האקולוגית של כולנו בכדור הארץ.

יוצאים מהכלים
אנו ברמת הנדיב מקפידים על תהליכים מבוססי מידע, ולכן במגזין שיצא בנובמבר 2021 שאלנו אתכם, הקוראים, אילו צעדים לדעתכם עלינו לעשות כדי לעזור לקהל המבקרים שלנו “לצאת מהכלים” ולהשתמש במתחם הפיקניק אך ורק בכלים רב־פעמיים.

בסקר העליתם כמה הצעות חשובות, ואנו שואפים ליישם אותן בצורה מיטבית:

  1. פתרון חלופי – הבנו שחשוב לאפשר רכישה של כלים רב־פעמיים במתחם עצמו, ולכן הוספנו לחנות ברמת הנדיב ערכות כלים רב־פעמיים במחיר ידידותי.
  2. לייצר עמדת שטיפת כלים במתחם הפיקניק.
  3. להנגיש מידע והסברה המעודדים שימוש בכלים רב־פעמיים ומבהירים את נזקי הפלסטיק החד־ פעמי.

אז הקשבנו לכם, והכנו קמפיין שכולו מידע והסברה

Quote

כארגון הפועל למען הסביבה וקולט קרוב למיליון מבקרים בשנה, לקחנו על עצמנו אתגר לצמצם נזקים הנובעים מבזבוז משאבים ומיצירת פסולת

Quote
IMG_8150
צילום: רוני קיסרי

אבל לפני הכל, מהם כלים חד־פעמים?

כלי חד־פעמי, כשמו כן הוא: כלי שמשתמשים בו פעם אחת בלבד, כמו קשית שתייה וכוס מפלסטיק או מגש פיצה מקרטון. אחת ההחלטות שקיבלנו הייתה להתייחס לכלים חד־פעמיים העשויים מפלסטיק, שהם המזיקים ביותר מבין הכלים החד־פעמיים, משום שבפועל אנו משתמשים בהם דקות ספורות והם מתכלים רק אחרי מאות שנים (!), הם מתפרקים לחלקיקים קטנים ומזהמים את הסביבה ואין בארץ מנגנון הממחזר אותם.

אז איך משכנעים את כולם להחליף את השימוש בכלים חד־פעמיים לשימוש בכלים רב־פעמיים?

יוצאים בקמפיין…

ואיך עושים קמפיין שהוא לא חד־פעמי, כזה שגורם להתעמק, כזה שמהדהד אחרי שפגשת אותו, כזה שדורש עוד ועוד קריאה והעמקה, כזה שלא מעורר אנטגוניזם? עולם הפרסום עובד בדרך כלל על מסרים מהירים, משתנים, כאלו שלא דורשים ירידה לפרטים. אנחנו רצינו אחרת, רצינו שתשבו ותתעמקו.

WhatsApp Image 2022-11-14 at 15.00.06
צילום: שירה ליאון זכות

אז ציירנו על השולחנות

שירה לאון־זכות, מנהלת הקיימות של רמת הנדיב, זיקקה מתוך עשרות מאמרים העוסקים בנזקי הכלים החד־פעמיים לבריאות, לסביבה ולכיס, את הנתונים  המשמעותיים ביותר, אלו שלדעתנו יעודדו כל מי שיקרא אותם לחשוב פעמיים לפני שישתמש בכלים חד־פעמיים.

הדס מירון, לשעבר מנהלת מחלקת האינפוגרפיקה של “כלכליסט”, נקראה לעצב ולאייר אינפוגרפיקה הממחישה את הנתונים.

עילאי חסון, סטודנט לעיצוב תעשייתי ואומן מוכשר תושב זכרון יעקב השכנה, התגייס ואייר על השולחנות את האיורים והאינפוגרפיקה שעיצבה הדס.

יוצאים מהכלים בשלוש שפות

כמו בכל שילוט ברמת הנדיב, גם כאן המסר עובר בשלוש שפות – עברית, ערבית ואנגלית. כל שפה קיבלה צבע משלה, לזיהוי פשוט ומהיר של כל סדרת השולחנות והמידעים עליהם.

והתוצאה לפניכם.
(צילום : רוני קיסרי)

Quote

ובפעם הבאה שתלכו לים, לשמורת טבע או לפארק הציבורי – הטמיעו גם שם את ההרגל החיובי ותאכלו בכלים רב־פעמיים

Quote
IMG_2156-aspect-ratio-x
צילום : רוני קיסרי

אבל הרי לא נלך איתכם לכל מקום…

אז כשתבואו לפיקניק ברמת הנדיב, תדעו שאתם יכולים לשבת ולאכול מעל פיל, אוקיינוס או סכו”ם ענק, ובתוך כך להתעמק ולהרהר בנזקים הנובעים משימוש בכלים חד־פעמיים; כמה חשוב להיפרד מהם, וכמה גדולה השפעתנו ויכולתנו לייצר שינוי בפעולות פשוטות.

ובפעם הבאה שתלכו לים, לשמורת טבע או לפארק הציבורי – הטמיעו גם שם את ההרגל החיובי ותאכלו בכלים רב־פעמיים.

מוזמנים לשתף את החברים שלכם בתובנות מהשולחנות החכמים שלנו, ולהמליץ גם להם לצאת מהכלים…

קריאטיב: מיכל ורדיגר