בעלי חיים פולשים – פולשת אש

“למישהו יש חומר נגד נמלי אש???” ישאלו בווטסאפ השכונתי
“שורף לי!!!” יבכה הפעוט הקטן, וגם חיות המחמד ישמיעו לעיתים קולות של סבל.
היא קטנה, אבל היא כאן בגדול ומוגדרת כאחד ממאה המינים הפולשים המזיקים בעולם.
בסוף שנות ה־90 הגיע באונייה לדרום הארץ משלוח של קורות עץ ובהן נוסעת סמויה קטנה במיוחד – נמלת האש. גרסה אחרת אומרת שתרמילאים הביאו אותה איתם מברזיל. כך או כך, מה שבטוח הוא שמתחת לעינינו ולרגלינו היא החלה להתפשט ולהתרבות. כאשר התגלתה היו כבר המוני נמלים טורדניות במוקדים שונים ברחבי הארץ.

צילום: עוז ריטנר

מי את, נמלת האש?

גודלה זעיר – בין 1.5 מ”מ ל־4.5 מ”מ, צבעה אדום, מקורה בדרום אמריקה, היא יודעת לצוף ולשחות, היא אוכלת כול, היא חרוצה, ומתפשטת בקצב של כ-70 מטרים בשנה. אם היא כל כך קטנה, למי היא מזיקה?
שיעור הנזק שנמלת האש גורמת עומד ביחס הפוך לגודלה הפיזי. העובדה שהיא אוכלת כול הופכת אותה למזיקה ומסוכנת למגוון רחב של בעלי חיים. היא אינה משאירה מזון לאחרים וטורפת חגבים ועכבישים. אפילו גוזלים יכולים להיאכל על ידי קבוצת נמלים קטנות וארסיות.
נמלים הן יצורים חברתיים. המקומיות נוהגות להילחם זו בזו על משאבים, אך הפולשות משתפות פעולה נגד כל מי שמסביבן. תכונה זו, המאפיינת מינים פולשים, מעניקה להן יתרון וכוח משמעותי הבא על חשבון מינים מקומיים.

במקום שבו יש נמלי אש, בתוך עשור לא נראה מינים אחרים של נמלים ובקושי נראה פרוקי רגליים אחרים כמו עכבישים, חיפושיות או חגבים! היא פוגעת ישירות באחרים ובמזונם. נמלי האש הקטנות מהוות פגיעה עצומה במגוון הביולוגי. ולאדם? היא עוקצת ומכאיבה, גורמת נזק כלכלי עצום לחקלאות ולתיירות וגם יכולה לגרום נזק בלתי הפיך לחיות הבית, כגון עיוורון או מוות, בעיקר לחיות קטנות כמו אוגרים.

 

Quote

נמלי האש הקטנות מהוות פגיעה עצומה במגוון הביולוגי. ולאדם? היא עוקצת ומכאיבה וגורמת נזק כלכלי עצום לחקלאות ולתיירות

Quote
נמלת אש מטפחת כנימה קמחית_Moment

איך הן ממשיכות להתפשט?

מקור ההפצה הגדול ביותר של נמלי האש הוא המשתלות, שם הן מתמקמות על צמח, בתוך קומפוסט או באדמה, ועוברות ממקום למקום, מיישוב ליישוב, ומתרבות.

אצלנו ברמת הנדיב התגלתה הנמלה בשנת 2017 (בעיקר בשטחים מושקים בגני הזיכרון) ובוצעו טיפולי הדברה נקודתיים באמצעות תכשירים גרגריים. כשנה לאחר מכן, בניטור שביצעו צוותי הגינון והמחקר של רמת הנדיב בשיתוף המעבדה האנטמולוגית לאקולוגיה יישומית של אוניברסיטת תל אביב (בראשות איתי רנן), נמצא כי רוב שטח הגנים נגוע. כמו כן, שפע ועושר פרוקי הרגליים האחרים המאכלסים את הגנים היה נמוך במובהק באזורים בעלי נגיעות גבוהה בנמלת האש בהשוואה לאזורים בעלי מידת נגיעות נמוכה ו/או ללא נמלים.

לאחר בחינת חלופות שונות להתמודדות עם נמלת האש והשפעותיה המזיקות, הוחלט לבצע הדברה. כדי לבחון את יעילות הריסוס והאם יש פגיעה לא רצויה של ההדברה בחברת פרוקי הרגליים בגנים, בוצעה סדרת דיגומים בפרקי זמן שונים – ממועד ההדברה ובחודשים שאחריה. לאחר שנתיים ושבעה סבבי הדברה, שלוו במעקב אחר התאוששות חברת פרוקי הרגליים שוכני הקרקע בגנים (באמצעות מלכודות מיוחדות) ואחר הדבורים והפרפרים, הצטמצמה משמעותית אוכלוסיית נמלת האש, אולם לא מוגרה לחלוטין. לשמחתנו לא נמצא שהייתה פגיעה בחברת פרוקי הרגליים כתוצאה מההדברה.

Quote

מקור ההפצה הגדול ביותר של נמלי האש הוא המשתלות, שם הן מתמקמות על צמח, בתוך קומפוסט או באדמה, ועוברות ממקום למקום, מיישוב ליישוב, ומתרבות.

Quote
נמלש2

אם אתם חשים או נתקלים בנמלי אש בבית או בחצר, אתם יכולים לבדוק את ממדי התופעה. נמלי אש נמשכות מאוד לחמאת בוטנים. קחו מקל ארטיק, מרחו אותו בחמאת בוטנים, והניחו אותו במקום אסטרטגי. לאחר כשעתיים חזרו אליו. אם הוא מכוסה כולו בנמלי אש, יש כאן בעיה הדורשת טיפול מקצועי.

איך מטפלים?

ברמה הביתית וכאשר הנגיעות אינה גבוהה, ניתן להשתמש בחומרים גרגריים או בג’ל המוצעים לרכישה במגוון חנויות. חומרים אלה מהווים לרוב פיתיונות שנועדו להגיע למלכות הנמלים.

חשוב להשתמש רק בתכשיר הנמצא מותאם להדברת נמלת האש הקטנה.

פיזור החומרים ייעשה על פי ההנחיות שעל גבי התווית ואין לערוך שינויים בחומר המיושם.

יישום של חומרים גרגריים ייעשה אך ורק במקומות שאינם בהישג ידם של ילדים ו/או בעלי חיים.

כדי להבטיח הדברה יעילה, יש ליישם חומרים גרגריים בתנאי יובש, כלומר יומיים־שלושה לאחר השקיה ויומיים שלושה לפני השקיה אם מדובר בגינה מושקית.

מועד היישום המומלץ הוא מיד עם הופעת הנמלים הראשונית, המתרחשת בדרך כלל בחודש אפריל.

שעות הניטור והטיפול המוצלחות הן שעות הבוקר המאוחרות ואחר הצהריים.

איך מונעים?

בפעם הבאה שאתם מבקרים במשתלה, שאלו איך הם מתמודדים עם נמלי אש או נמנעים מהן. כמו כן, הוציאו את השתיל מהעציץ כדי לבדוק אותו (זו הזדמנות לבדוק את מצב השורשים ואת איכות השתיל). כך תהיו בטוחים שאתם מכניסים הביתה עציץ משמח, ולא נמלה עוקצנית.

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה