במיוחד עכשיו, בייחוד בחוץ

טאי צ’י–צ’י קונג היא דרך לעבוד על הנפש דרך הגוף ולשחרר מתח וחסמים אנרגטיים.
כשמתרגלים בחוץ ומוקפים עצים – ההרפיה גדולה יותר.
נפגשנו לשיחה עם אוג’ס, שמנחה קבוצת תרגול ברמת הנדיב
(זמן קריאה: 2.5 דקות)

Ramat Hanadiv Gardens, Zichron Yaacov, Israel.

אם תגיעו לגנים בימי רביעי ב־8:00 בבוקר, תראו קבוצת אנשים הנעים באיטיות מהפנטת על המדשאה. התנועה שהם מתרגלים היא צ’י קונג וטאי צ’י, אומנויות לחימה המבוססות על סגנונות תנועה והשקפות עולם שמקורן בסין העתיקה. הכוח של התרגול הוא באיזון ובסנכרון בין הגוף לנפש. הדבר עוזר והכרחי תמיד, אבל מועיל במיוחד בתקופה זו, כשכולנו שרויים במתח, בפיזור דעת ובאובדן כוחות.

את הקבוצה ברמת הנדיב מוביל זה שבע שנים אוג’ס, מאמן בטאי צ’י, צ’י קונג, מדיטציה ודמיון מודרך יותר מ־25 שנים. אוג’ס מסביר על מהות התנועה: “תרגילי הצ’י קונג והקאטות של הטאי צ’י עובדים עם הצ’י, אנרגיית החיים, בשלוש רמות: פיזית, אנרגטית ותודעתית. התרגילים הם דרך להניע את הצ’י, להגביר את תחושת החיוניות ולשחרר חסימות אנרגטיות בגוף שנובעות ממתחים ולחצים או מבעיות פיזיות למיניהן”.

על פי הטאואיזם והבודהיזם, שתי האידיאולוגיות המרכזיות שעליהן מבוססות אומנויות לחימה אלה, הגוף והנפש הם יחידה אחת; לכל בעיה נפשית־רגשית יש ביטוי גופני, ולכן התנועה משפיעה בכל הרבדים האלה.

Quote

בתקופות מורכבות, כמו בתקופה הנוכחית, המיינד בורח למחשבות טורדניות ולחרדות. נוכחות ברגע מביאה לשחרור מתח

Quote
אוג'ס עם קבוצת אנשים, מתרגלים טאי צ'י על הדשא ברמת הנדיב

אוג’ס מדגיש שבשיטת התרגול של צ’י קונג וטאי צ’י, בשונה מהפסיכולוגיה למשל, עובדים על הנפש דרך הגוף.

 המוטו הוא תנועה זורמת, איטית ורכה המבוססת על כמה יסודות:

  • תנועה זורמת – כשהגוף נע, כל האנרגיה שלו מתחילה לזרום ונוצרת תנועה גם בנפש.
  • איטיות – קצב החיים ורמת המתח בגוף קשורים זה בזה. הקצב הטבעי של הגוף הוא איטי ולכן ככל שקצב החיים שלנו מהיר ולחוץ יותר – המתח הפנימי עולה. כשאנו מאטים, רמת הסטרס יורדת.
  • רכות – עבודה עם הגוף באי־מאמץ או במאמץ מזערי מביאה להרפיה, לשלווה ולריכוך ברמה הגופנית והמנטלית.
Quote

נשימה היא הדרך הכי טובה לשחרר לחץ ולהרגיע חרדה. אופן הנשימה מאוד חשוב באומנות לחימה זו

Quote
Ramat Hanadiv Gardens, Zichron Yaacov, Israel.

מהו אופן הנשימה בזמן תרגול?

“נשימה היא הדרך הכי טובה לשחרר לחץ ולהרגיע חרדה. אופן הנשימה מאוד חשוב באומנות לחימה זו. הדגש הוא על נשימת בטן עמוקה (נשימה נמוכה אל הבטן, בניגוד לנשימה הרגילה, שהיא גבוהה ושטחית ומופנית אל בית החזה). בנשימה כזאת אנרגיית החיים, הצ’י, מגיעה אל מרכז הגוף, דבר המביא ליציבות, לאיזון ולשיווי משקל מנטלי”.

איך עוזר לנו כלי הצ’י קונג בימים קשים?

“בתקופות מורכבות, כמו בתקופה הנוכחית, המיינד בורח למחשבות טורדניות ולחרדות. נוכחות ברגע מביאה לשחרור מתח. השכל הוא מפעל המחשבות והן תמיד מתעסקות במשהו שקרה בעבר או יקרה בעתיד. יש רגע אחד בחיים שהוא נקודת התורפה של השכל, והוא בהווה. כשמתרכזים בכאן ובעכשיו, כמו בזמן שמתרגלים נשימה לאיבר מסוים, לא חושבים על דברים אחרים ויש השקטה של המחשבות. נוסף על כך, היופי באומנות זו הוא שהתרגילים פשוטים וקל לזכור אותם”.

Quote

תרגול בחוץ עוזר מאוד להתחבר לטבע. נוף, עצים ומרחבים פתוחים משפיעים לטובה על המצב התודעתי שלנו

Quote
Ramat Hanadiv Gardens, Zichron Yaacov, Israel.

מהם היתרונות של התרגול בחוץ ברמת הנדיב?

“לפי הטאואיזם והבודהיזם, שתי אידיאולוגיות מרכזיות שעומדות בבסיס האומנות הזו, האדם הוא חלק מהטבע והמטרה העיקרית שלו היא לחזור ולמצוא את הטבע העצמי. תרגול בחוץ עוזר מאוד להתחבר לטבע. נוף, עצים ומרחבים פתוחים משפיעים לטובה על המצב התודעתי שלנו, לכן הסינים נוהגים לתרגל טאי צ’י בפארקים. לתפיסתם, הנוף הזה מכניס שמחה וחיים ומשחרר את הלב. עדיף גם לתרגל יחפים, כי כשעומדים אז מתרחשת מעין הארקה, חיבור ליסודות האדמה והתקרקעות. האוויר הנקי, העצים והנוף הירוק ברמת הנדיב וגם המרחב הנקי והמסודר הם מעין מראה, אפקט מיטיב של השתקפות מהחוץ אל הפְּנים”.

אז אם השיחה עם אוג’ס סיקרנה אתכם ושקט ורוגע פיזי ומנטלי זה בדיוק מה שאתם צריכים עכשיו – מוזמנים להגיע שיעור ניסיון ולהרגיש בעצמכם את ההשפעה המיטיבה.

התרגולים נערכים בגני רמת הנדיב בימי רביעי בשעה 8:00 בבוקר.

הם מתאימים לכל גיל ואינם מצריכים ניסיון קודם.

לפרטים: טאי צ’י וצ’י קונג בגנים – הזמנה לפסק זמן

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה