128RHN_Hike0615-scaled-aspect-ratio-x

הטיפול בצומח הטבעי

נוף הצומח והמערכת האקולוגית האופיינית לאזור הים התיכון, כמו זו המצויה ברמת הנדיב, התנסו (ועדיין מתנסים) בשינויים בלתי פוסקים. על כן, ההתייחסות לצומח הטבעי ברמת הנדיב הוא נושא אשר בו קיימת התלבטות מתמדת ותהליך קבלת ההחלטות לא תמיד פשוט. מחד גיסא, ישנה את גישת ה”אי התערבות” תוך ציפייה שהטבע ייעשה את שלועם הזמן, והנוף יתפתח משלב מדוכא ונמוך לתצורת צומח גבוהה ומורכבת (ראה “סוקצסיה”). ומאידך גיסא, הצומח המעוצה בישראל, ללא התערבות כזו או אחרת, מתפתח בכיוון די ברור – הגדלת כיסוי וסבוך ויצירת נוף סגור ודליק.

Ramat Hanadiv Nature Park, Israel.

לצורך הדיון נתבסס על שתי הנחות מוצא:

  1. נוף מגוון ומספר מרבי של בתי גידול מעידים על מערכת אקולוגית בריאה
  2. הנוף הים תיכוני, כפי שאנו מכירים כיום הוא תוצאה של פעילות אדם רבת שנים שהתאפיינה ב: כריתה, רעייה, שימוש בצמחים לצרכי מזון, רפואה וחקלאות, טיפוח של מינים שונים על-חשבון מיני צמחים אחרים וכמובן שריפות יזומות.

האם נכון יהיה לראות בהתערבות מחודשת בנוף הצומח (רעייה, כריתה, שריפה יזומה) כפגיעה בנוף? ככל הנראה התשובה היא במינון. השאלה שצריכה להישאל היא מהי התערבות “נכונה” או “רצויה”, בהתאם למטרות ניהול השטח (מרעה, מגוון מינים, חקלאות, שמירה על ערך טבע ספציפי וכיו”ב) ומהם הכלים או הפרקטיקות התאימות לביצוע ההתערבות?

דילול החורש באמצעות רעייה, גיזום או כריתה נקודתית, תאפשר את התבססותם של מינים אשר לא הופיעו קודם עקב המחסור באור.

רעייה בפארק הטבע

כתוצאה מפתיחת סבך השיחים ישנם מינים המתבססים בצורה יעילה יותר בסביבתם החדשה בשל הפחתת התחרות על האור, למשל מיני גיאופיטים (צמחי בצל ופקעת) הצומחים במקומות בהם החורש נפתח ע”י רעייה או דילול וכריתה מבוקרת.

מספר דוגמאות:

  • רעייה – התערבות בנוף הצומח הטבעי ברמת הנדיב מתבצעת באופן שוטף ומתוכנן באמצעות ממשק רעייה של צאן ושל בקר, כחלק מתכנית הממשק של הפארק, במטרה למנוע שריפות ולצמצם את נזקיהם, ובמקביל במטרה למקסם את המגוון הנופי בשטח על ידי יצירת אזורים הנחשפים לעוצמות רעייה שונות. אזורים שהוגדרו שטחי חייץ למניעת שריפות יחשפו לעומת רעייה גבוהה בעוד ששטחים בהם נמצאו ריכוזים של מיני צמחים נדירים (כמו מרוות אייג ומרווה מנוצה) הזקוקים להגנה מפני

רעייה, לא יחשפו לרעייה כלל.

  • פיתוחם של בתי גידול שונים, בהם בתי הגידול הלחים ליד עין-צור ושלולית החורף, מסייעת גם כן להשבתם של מיני צמחים שנעלמו נעלמו זה כבר, וההתערבות היזומה בצומח מאפשרת את השבתם לטבע.
  • התערבות מסוג אחר משמשת מטרות נופיות בהקשר של קליטת מבקרים, צמחי תבלין וריח, כדוגמת המרווה המשולשת ומינים של לוטם ברמת הנדיב, נשתלו בקרבת אתרים ארכאולוגיים. לאחר השתילה והשקייה במשך עונה אחת או שתיים, התבססו צמחים אלו ולא היה עוד צורך בהתערבות בבית הגידול.

מדיניות הטיפול וההתערבות בצומח הטבעי  ברמת הנדיב ודאי ימשיכו להעסיק את צוות רמת הנדיב כחלק מפעילות ממשק הפארק.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל ישראל

חלק מקטע מספר 15 בשביל ישראל, מהר חורשן לג’סר א-זרקא, עובר בשטח רמת הנדיב. השביל נכנס לתחומי רמת הנדיב ליד בית הספר אורט השומרון, עולה דרך בריכה, למעיין עין צור ובית מרחץ מהתקופה הרומית.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>