128RHN_Hike0615-scaled-aspect-ratio-x

רקע בסיסי על פארק הטבע

פארק הטבע מהווה את החלק העיקרי של רמת הנדיב, והוא משתרע על פני כ-4500 דונם של צומח ים תיכוני טבעי משולב בחורשות אורנים וברושים אשר ניטעו בשנות ה-70-80 ע”י קק”ל. פארק הטבע מנוהל מתוך מטרה לשמר את הצומח הטבעי המגוון ואת המאפיינים הפיסיים והתרבותיים של האזור, כמו גם לשקם צומח, חי, נופים טבעיים ושטחים שנפגעו או נהרסו.  בית הגידול המשוקם פתוח לחוקרים, לתלמידים ולפנאי ונופש לציבור הרחב.

-הטבע-aspect-ratio-x

התכנון והממשק הדרושים לשימור תנאים מיטביים בפארק הטבע מבוססים על מחקר מתמשך.
לפני ייסודו של הפארק (ב-1984) היו הצעות שונות לשימוש בשטח, ביניהן הקמת גן בוטני לצומח תנכ”י ואחר, ומרכז ארצי לחינוך גופני. הקרן הקיימת לישראל שניהלה את הפארק בשנות השבעים של המאה הקודמת, נטעה חורשות אורנים וברושים ביותר מ-18% מהשטח. הרעיון של הפיכת השטח לפארק טבע הפתוח לציבור ללא תשלום, התפתח באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת כאשר החברה להגנת הטבע חברה עם יד הנדיב, היא קרן רוטשילד.

באותה תקופה היה ידוע מעט מאד על השטח והמערכת האקולוגית שלו. על מנת לפתח גישה מקיימת לממשק ולפיתוח, החל, באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת, מחקר המבוסס על ארבעה קווים המנחים אותנו עד היום:

  1. ביצוע סקרים ומחקרים שנועדו להשגת ידע בסיסי על המערכת האקולוגית של רמת הנדיב, על מנת להבין את התהליכים המניעים אותה – תנאי מקדים וחיוני טרם התווית כל תכניות פיתוח, ממשק או חינוך.
  2. חפירות ארכיאולוגיות וחשיפת אתרים עתיקים בשטח הפארק.
  3. הקמת תשתית לטיולים רגליים. פותחה רשת שבילים המובילים לנקודות העניין העיקריות בפארק הטבע. כל השבילים מעגליים והם מתחילים ומסתיימים במרכז המבקרים. שבילי הטיולים מותאמים לדרגות קושי שונות ומסומנים בצורה ברורה; קיימות מפות וחוברות סיור לכל שבילי הטיול.
  4. ממשק (Active management) – מטרת הממשק בפארק הטבע הינה לשמר ולטפח בתי גידול שונים כדי לתמוך במגוון ביולוגי עשיר ואטרקטיבי. על מנת להשיג מטרות אלו יושמו פעולות ממשק שונות בפארק החל מהשנים הראשונות, אשר כללו גם הכנסת עדרי בקר ועיזים לרעייה בשטח, הסרה ידנית של שיחים, גידור להגן על מיני צמחים נדירים והשבה ואישוש של  מינים בסכנת הכחדה.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן האיריסים

בתוך גני הזיכרון ברמת הנדיב, בין גן הדקלים לגן הוורדים, שוכן גן מעט נסתר אך מיוחד במינו: זהו גן האיריסים, הנמצא בתהליך שדרוג לגן המדגים גינון בצמחי בר מקומיים. קהל המבקרים מוזמן לבוא וליהנות מתצוגה פורחת של צמחים המתהדרים בפרחים גדולים בצבעים מרהיבים.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>