AL17_02_07_9690-aspect-ratio-x

הגיאולוגיה של רמת הנדיב

רמת הנדיב שוכנת בקצהו הדרומי של הכרמל, דרומית לזכרון יעקב, בגובה 120 מטר לערך מעל פני הים. קצהו של הכרמל הדרומי, הבנוי בעיקר מסלע קשה רב- שכבתי, מתנשא מעל שפלת החוף, ומנוגד לטופוגרפיה הרכה של סביבתו.

גיאולוגיה

הסלעים בהר הכרמל הם בעיקר דולומיט, גיר, קירטון וחוואר מחבורת יהודה,
(גיל אלביין-טורון).  שינויים ליתולוגיים-לטרליים (שינויים באופי הסלע לרוחב שכבת סלע מאותו גיל, המעידים על שינויים בסביבת ההיווצרות של הסלע) ואזורים געשיים אופייניים לחלק זה של הכרמל.

ברמת הנדיב מופו שלוש תצורות:
א.  “תצורת זכרון”: דולומיט וריף מחסום דולומיטי.
ב.  “תצורת שפייה וולקנית”: וולקני, חרסית וחוואר.
ג.  “תצורת שונה”: דולומיט, גיר.

מזרחית ודרומית לרמת הנדיב, סלעי חבורת יהודה משוכבים באי-התאמה לעומת סלעי קירטון וחוואר מחבורת הר הצופים וחבורת עבדת  מגיל סנון – איאוקן. מערבית לרמת הנדיב, סלעי חבורת יהודה, דולומיט וגיר, משוכבים באי-התאמה לעומת סלעים חוליים קלציטיים מחבורת כורכר,  גיל פליסטוקן.

גיאולוגיה 2

רכס הכרמל הדרומי הוא קימוט בכיוון צפון-דרום, שבו רק הצד המזרחי חשוף. שתי מערכות העתקים עיקריות מוכרות באזור זה:

  1. העתקי רמת הנדיב, בכיוון צפון- דרום, בעיקר העתקי תזוזה אופקית – שמאלית, שמכוונים שקעי סחף מבניים.
  2. העתקי בנימינה – אור עקיבא, הם העתקים נורמליים, בתת הקרקע, בכיוון
    מזרח-מערב, דרומית לרמת הנדיב.

רמת הנדיב נמצאת בקרבת מעיינות תמסח, פתח היציאה הקארסטי הראשי  של אקוויפר חבורת יהודה באזור. מעיין עונתי אחד, עין צור, נמצא ברמת הנדיב, והוא תולדה של ליתולוגיה ומבנה מקומיים הנפרדים מאקוויפר חבורת יהודה. שכבת טוף וחוואר עוצרת את הניקוז האנכי המהיר של גשם ומי השקיה מגני רמת הנדיב. במפנה מתפתח נגר עילי וזרימה תת קרקעית ממנה ניזון מעיין עין צור. הטופוגרפיה והמורפולוגיה הנוכחיות של רמת הנדיב הן תולדה של התרוממות מגיל הניאוגן והפליסטוקן, ותהליכי סחיפה שונים. המצוק המערבי והמישור המוגבה של רמת הנדיב הם תוצאה של גידוד ימי שעיצב מצוק חוף ים קדום. המפנה המזרחי הרך יותר נוצר על ידי סחיפה על פני השטח ובערוצים של גיר רך וחוואר מחבורת הר הצופים וחבורת עבדת. בליה קרסטית היא התהליך הגיאומורפי העכשווי העיקרי.

יוסף בר
הוצאה לאור : דו”ח מחקר מס’ 1 (פברואר 1988); החברה להגנת הטבע בישראל ויד הנדיב. 48 עמודים.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

אדם. קהילה. סביבה.

פעילות ענפה מתקיימת ברמת הנדיב סביב האדם וחיבורו לטבע ולסביבה.
הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בגינון, בחינוך לקיימות של הדור הצעירו ואירועים המתחשבים בסביבה ותורמים לרווחה ובריאות הקהל.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן המפלים

בחלק המערבי של גני הזיכרון, סמוך למערת הקבר של הברון רוטשילד ורעייתו, נמצא גן המפלים. המבנה של הגן ומיקומו מעניקים לו אווירה קסומה ומיוחדת במינה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>