גיאומורפולוגיה-2-aspect-ratio-x

גיאומורפולוגיה

רכס הכרמל הדרומי מורכב בעיקר משכבות של גיר קשה ודולומיט. הוא נוצר תחילה על-ידי תנועות קימוט ומאוחר יותר על-ידי העתקים ופעילות טקטונית. הר הכרמל וסביבתו התרוממו ונחשפו לבליה, שממשיכה עד היום.

עמית גרון צוק

המורפולוגיה בקרבת קו פרשת המים ברמת הנדיב היא מתונה. גני הזיכרון ממוקמים על רמה בגובה 120 מטר מעל פני הים. המדרון המערבי תלול ומאופיין על-ידי מצוקים, בעוד שהמדרונות המזרחיים מתונים יותר. שנים של גשם והמסת סלעים קרבונאטיים יצרו נוף קרסטי טיפוסי על פני השטח כמו גם חללים תת-קרקעיים ומערות (לאורך התפרים). בכל מחשופי הסלע מופיעים חללים קרסטיים לאורך התפרים.

שכבת טוף וחוואר נחשפים על פני שטח גדול ברמת הנדיב וממלאים תפקיד משמעותי בנוף ובצומח של האזורי. טוף וולקני זה נחשף בנחלים ובשקעים מורפולוגיים ומדרגות במקומות בהם השיפועים הטופוגרפיים מתונים. הקרקעות העמוקות והמפותחות ביותר ברמת הנדיב נמצאות באזורים אלו.

ההעתקים ושכבות הטוף משפיעים על הנחלים הזורמים מזרחה, שהופכים לרחבים ועמוקים כאשר הם עוברים ומתפתלים לאורך העתקים ובקרבת אזור הטוף. שוליהם תלולים ודומים לאמבטיה. הטוף הרך שמתבלה ונסחף בקלות הרחיב את נתיבי הנחלים מה שגרם להתמוטטות הגדות ויצר את המצוקים התלולים מעל.

יחידות פיסיוגרפיות ונופיות
אזור רמת הנדיב כולל עמקים פנימיים שנוצרו מעל סלע רך (טוף וחוואר). העמק המשמעותי ביותר הוא עמק מישורי במרכז האזור הנותן למקום את שמו – רמת הנדיב.

יחידות הנוף העיקריות באזור כוללות:

  • גבעות ומדרונות מגיר קשה – גבעות מתונות הפרוסות על רוב האזור. בנויות בעיקר מגיר השייך לתצורת שונה ומכוסות באדמת טרה רוסה; יחידה זו מכוסה בחורש טבעי במגוון דרגות צפיפות.
  • המצוק המערבי על הגבול המערבי של הכרמל הבנוי בעיקר מדולומיט קשה (תצורת זכרון) עם חמרה למרגלותיו.
גיאומורפולוגיה 3
  • מחשופי טוף חווארי המייצרים עמקי ביניים מתונים בין גבעות הגיר הקשה; מעל הטוף מתפתחות קרקעות רנדזינה בהירה גיריות-חרסיתיות. חשוב לציין את “מדרגות הטוף”: יחידה ארוכה וצרה המקיפה את האזור מהמערב מעל למצוק.
  • נחלים שמתחתרים בפני השטח החווארי בחלק המזרחי של רמת הנדיב. נחלים אלו מוקפים בסדרה של סלעים מתצורת שונה.
  • מישור רחב מעל עמק טוף – אזור נרחב מיושר (כ-150,000 מ2) המכוסה בקרקע חרסיתית עמוקה.
  • נחלי האגן המערבי: נחל כברה, נחל הנדיב ונחל תמסח חושפים את סלעי הדולומיט של תצורת זכרון ויוצרים נוף קניוני תלול. הנוף ביחידה זו סלעי, עם קרקע טרה רוסה רדודה וכיסוי צמחי נמוך לרוב.
    הקצוות המזרחיים של האזור – מדרון מתון הנוטה לקראת עמק הנדיב ומקביל לו. מורכב מגיר קשה מתצורת שונה המכוסה בקרקע טרה רוסה יחסית עמוקה (כתוצאה מהשיפוע המתון ויציבות האזור).

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל המעיין(כחול)

שביל שהוא מסע בזמן, ובמרכזו סיפורו של עין צור – מעיין שופע שהביא לכאן מתיישבים רבים בתקופות היסטוריות שונות.חורש ים־תיכוני תצפיות נוף, בית מרחץ רומי והמון פינות קסומות למנוחה.
אופי השביל: קל, מתאים לכל הגילאים
צבע סימון: כחול-לבן-כחול
אורך השביל: כשני קילומטרים וחצי.
משך הטיול: כשעה וחצי.
עונה מומלצת: כל השנה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>