fruit-fly-2314071_960_720-aspect-ratio-x

שילוב הקהילה במאמצי ההדברה האזורית של זבוב הפירות הים תיכוני

עופר מנדלסון, אוניברסיטת ת”א והשותפות לקיימות אזורית

זבוב הים התיכון הינו אחד המזיקים המשמעותיים ביותר בנשירים ובהדרים, ומאמץ רב מושקע בהדברתו. כדי לשפר את יעילות ההדברה ולהקטין ככל האפשר את השימוש בחומרי הדברה הופעל בשנים האחרונות באזור בקעת הנדיב פרויקט רחב של הדברה אזורית משולבת. שיטה זו בונה “מטריה” של הדברה אזורית, ומתבססת בין השאר על פיזור מתקני לכידה המונית שאינם מפיצים חומרים רעילים לסביבתם.

זבוב הפירות הים תיכוני

שיטת המתקנים שהיא ידידותית לסביבה ולבריאות מחייבת שמירת רציפות גיאוגרפית והימנעות מיצירת ”איים” של שטחים לא מוגנים שימשיכו להוות מוקד להמשך התפתחות והתפשטות הזבוב. מסיבה זו חשוב להציב מתקנים בצורה מסודרת ומלאה גם בתוך הישובים עצמם, שבחצרותיהם ובשטחים הציבוריים שלהם יש עצי פרי רבים. פיזור כזה יוכל לתרום להבדל משמעותי לטובה באוכלוסיית הזבוב הן בתוך הישובים והן בשטחים החקלאיים המקיפים את הישובים יחסית לאזורים אחרים במיזם. חלק חשוב מניהול אזורי הוא גם ביצוע סניטציה של פירות לאחר קטיף במירב השטח, וגם לצורך זה נדרש שיתוף פעולה עם התושבים בביצוע הסניטציה בחצרות פרטיות ושטחים ציבוריים.

השותפות לקיימות אזורית, בשיתוף פעולה עם הועדה החקלאית של בנימינה-גבעת עדה, החלו ב- 2015 במיזם אזורי שהתמקד בגבעת עדה ובנימינה לשילוב תושבי הקהילה בפרויקט האזורי המתקיים בשטחים החקלאיים. במסגרת המיזם פוזרו בחצרות שבהן עצי פרי מתקנים ללא תשלום, תוך הדרכה וליווי לאורך העונה ע”י הצוות המקצועי המלווה גם את הפרויקט החקלאי.

מטרות הפרויקט:

  1. שיפור ההדברה הידידותית של זבוב הים התיכון באזור.
  2. גיבוש דרכים לשיתוף פעולה עם התושבים בלחימה בזבוב הים התיכון באמצעים ידידותיים ע”י הגברת המודעות לנושא, מיפוי ומעקב אחרי הפעילות ושיתוף ציבורי של המידע.
  3. לימוד ההשפעות של הרחבת פיזור מתקני לכידה המונית בצורה מסודרת ומלאה בשטחי ישובים, הן על פעילות זבוב הים התיכון בישובים עצמם והן בשטחים החקלאיים הסמוכים.
Quote

מתוצאות הניטור ניתן היה לראות השפעה חיובית של פיזור המתקנים על הירידה באוכלוסיית הזבוב

Quote

ב-2016 הורחב שטח הפרויקט בתוך הישובים, ופיזור המתקנים בוצע בכל השטחים הגובלים במטעי נשירים. פירוט שטחי הפיזור מוצג במפות הבאות:

באזורים המסומנים נתלו כ-1,500 מתקנים שנרכשו במימון רמת הנדיב והועדה החקלאית אשר השותפה בפרויקט. המתקנים חולקו לתושבים שבחצרותיהם עצי פרי, וכן נתלו בשטחים וגנים ציבוריים שבהם עצי פרי מסוגים שונים. חלוקת המתקנים בוצעה ע”י חניכי תנועת הצופים בישובים. במהלך הפיזור ניתן ע”י החניכים הסבר על הפרויקט לתושבים שהיו נוכחים בבית. במקביל לפיזור ובהמשך העונה בוצעו פעולות שונות להרחבת המודעות לנושא בקרב הציבור.

כדי לבחון את השפעת הפרויקט על הזבוב הים התיכוני פוזרו בחמש עשרה נקודות ברחבי גבעת עדה ובנימינה צמדים של מלכודות זכרים ונקבות בהן בוצע ניטור אחת לשבוע. מתוצאות הניטור בבנימינה וגם בגבעת עדה ניתן היה לראות השפעה חיובית של פיזור המתקנים על הירידה באוכלוסיית הזבוב, אותה ניתן ליחס להתבססות הפרויקט האזורי של הדברה משולבת, כולל הרחבת היקף הלכידה ההמונית ושיפורים בהתנהלות החקלאית כהקפדה רבה יותר על סניטציה.

בהמשך לכך, ההמלצה המרכזית ל-2017 ואילך היא המשך של הפרויקט במתכונתו הכללית, תוך הרחבת המעורבות הקהילתית, וכן ביצוע ניטור מפורט יותר של אוכלוסיית הזבוב סמוך לישובים כדי לבחון את השפעת פיזור המתקנים בישוב על המטעים הסמוכים להם.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון בר קיימא ברמת הנדיב

גינון בר-קיימא מוגדר כגינון המתחשב בצורכי הדור הנוכחי בלי לפגוע בצורכי הדורות הבאים. הוא כולל תכנון גן המתחשב ברכיבים הקיימים באתר

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן המפלים

בחלק המערבי של גני הזיכרון, סמוך למערת הקבר של הברון רוטשילד ורעייתו, נמצא גן המפלים. המבנה של הגן ומיקומו מעניקים לו אווירה קסומה ומיוחדת במינה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>