20180406_123205-aspect-ratio-x

רעיית עזים להפחתת הצפיפות של קוצים ניטרופיליים - גדילן מצוי וברקן סורי

עדי ארביב, חוסיין מוקלדה, חיים קיגל, יוג’ין אונגר, לבנה דבש ויאן לנדאו

קוצים ניטרופיליים כגון הגדילן המצוי (Sylibum marianum) והברקן הסורי (Notobasis syriaca) נפוצים באזורי מרעה שבהם בעלי החיים נאספים ומפרישים צואה ושתן, ובייחוד בקרבת איבוסים ושקתות. צפיפות גדולה של קוצים ניטרופילים מפחיתה את יבול המרעית ופוגעת בערכם של שטחים פתוחים לנופש. ברמת הנדיב נערך מחקר ייחודי שנועד לבחון האם מזונות אלה בריכוזים גבוהים רעילים לעזים, והאם ניתן ליצור אצלן “התניה חיובית מוקדמת” שלפיה מתן מבוקר של הצמח בתוספת מזון נוסף הטעים להן יעודד אותן לאכול יותר מהצמח הלא-רצוי בשטח המרעה.

SagieGoat (60)

במחקר הנוכחי בדקנו:

  • האם האכלה בגדילן וברקן מזיקה לעזים;
  • אם כתוצאה מהתנייה מוקדמת – חשיפה לתערובת של הצמחים עם מעט מזון מרוכז – העזים מעדיפות יותר לרעות בגדילן וברקן כשהן פוגשות אותם במרעה;
  • אם הרצון לצרוך גדילן וברקן והעדפתם יחסית לחציר תלתן גבוהים יותר בגדיים שנחשפו לצמחים אלה בינקותם בתהליך ההתנייה של אימותיהם.

מצאנו שאכילת גדילן וברקן אינה מסכנת את העזים. במשך 6 ימים של תצפיות במרעה, עזים שעברו התנייה מוקדמת בילו 50% יותר זמן מעזים שלא נחשפו (30.3 ו-20.6% מתצפיות הרעייה, בהתאמה, p=0.0005) וגדיים שנחשפו להתנייה עם אמהותיהם נטו להעדיף גדילן וברקן יותר (p=0.08) מגדיי הביקורת.

יש לבדוק את היעילות של רעיית עזים להפחתת הצפיפות של גדילן וברקן במרעה, עפ”י ממצאי המחקר נראה כי עזים יכולות לשמש כלי לרעייה ממוקדת נגד גדילן וברקן.

צפו בסרטון אודות אכילת גדילת וברקן ע”י עיזים בשטחי רמת הנדיב:

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

אדם. קהילה. סביבה.

פעילות ענפה מתקיימת ברמת הנדיב סביב האדם וחיבורו לטבע ולסביבה.
הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בגינון, בחינוך לקיימות של הדור הצעירו ואירועים המתחשבים בסביבה ותורמים לרווחה ובריאות הקהל.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

טיול בגנים

גני הזיכרון המרהיבים והמטופחים משתרעים על פני 70 דונם. במרכזם נמצאת מערת הקבר של הברון רוטשילד ושל אשתו עדה (אדלאייד), וסביבה שתולים גן הוורדים, גן האיריסים, גן הדקלים, גן הריחות וגן המפלים. לכל אחד מהגנים הללו יופי ייחודי המזמין את המבקר לחוויה של שלווה ופליאה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>