מיזם "עז הדעת" מציג: תרבות של עזים, בית מרקחת טבעי בחורש רמת הנדיב וחלב בריא במיוחד

עשר שנים לאחר שהוקם הדיר בפארק הטבע ברמת הנדיב, אותר באתר “יד 2” אצל מגדֵל חובב – תיש מגזע אלפיני שהוריו הובאו מצרפת. התיש התווסף לעדר העיזים והיווה אות הפתיחה למיזם המחקר היישומי “עז הדעת”, המשותף למכון וולקני ולרמת הנדיב ומסתיים בימים אלה. המיזם, בהובלת ד”ר צח גלסר וד”ר יאן לנדאו, מניב תוצאות מרתקות במיוחד: עיזים הן בעלות תרבות המועברת מדור לדור, שטח המרעה של רמת הנדיב הוא “בית מרקחת” טבעי עבורן, וחלב העיזים המופק בדיר המקומי עשיר בחלבון ובריא לבני האדם.

עז הדעת פייסבוק

דיר רמת הנדיב – ממחקר למעשה

דיר רמת הנדיב הוקם בשנת 2002 בפארק הטבע במטרה ללמוד כיצד לגדל עיזים בשטחי החורש הים-תיכוני לצורך מניעת שריפות והגדלת המגוון של מיני הצומח בפארק.  המחקר שאף למציאת גזע העיזים המתאים לרעייה בחורש, ועלה ממנו כי מתוך שלושה גזעי עיזים – העז הדמשקאית (שָאמי), עז הממבר (בלאדי) והעז הבורית – העז הדמשקאית היא זו המתמודדת באופן הטוב ביותר עם צמחי החורש הים-תיכוני והיעילה ביותר בצמצום סכנת השריפות.

ברוח חזון רמת הנדיב, הדוגל ביישום מחקר מדעי בשטח, הוחלט בשנת 2012 על מיזם משותף בשם “עז הדעת”, בהובלת ד”ר צח גלסר מטעם רמת הנדיב וד”ר יאן לנדאו מטעם מכון וולקני. מטרת המיזם הייתה לבדוק כיצד הצומח שהעיזים אוכלות בשטח המרעה משפיע על ייצור החלב שלהן.

התברר כי לשם המחקר יש להוסיף לדיר הקיים תיש מגזע אלפיני שמקורו בצרפת, גזע המתאפיין בתנובת חלב גבוהה יותר מהעיזים המקומיות. במקביל למאמצים להגדלת העדר ולגיוונו, הוקם בתוך רמת הנדיב מכון חליבה שבו נבחנו נתוני יצרנות של ארבעה טיפוסי עיזים: העז הבלאדית, העז השאמית ומִכלוא של שאמי-אלפיני ובלאדי-אלפיני.

עדר העיזים של רמת הנדיב – המונה כיום כ-160 עיזים חולבות ועוד כ-50 כבשי מֶרינוֹ –  יוצא בכל יום לאחר חליבת הבוקר לרעייה בשטחי החורש של הפארק, מלוּוה ברועה ומצויד במכשיר GPS האוגר את הנתונים על מיקום העדר כל חמש דקות. הנתונים נאספים ומועלים על מפה המאפשרת לבדוק את השפעת הרעייה על הצומח בשטח.

Quote

העדר, שיודע לעסוק ב”רפואה עצמית”, יודע גם לייצר “תרבות של עדר”: העברת הידע מדור לדור

Quote
חלב דיר העזים

העדר מייצר כ-80,000 ליטר חלב בשנה, הנמכר כחלב גולמי למחלבת השומרון הנמצאת בבנימינה. דגימות חלב נבדקות פרטנית לכל עז פעם אחת בכל חודש, ונתוני בריאות העדר, השימוש בתרופות ונתונים כלכליים נאספים גם הם.

עיזים תרבותיות, בית מרקחת טבעי וחלב בריא לצלחתנו

המיזם המשותף הסתיים בסוף 2019, וגם אם יש עוד עבודת חקר ועיבוד שתמשיך ותיעשה על סמך הנתונים, סיכום המיזם מניב לא מעט תוצאות מפתיעות:

  • צמחי המרעה בחורש הים-תיכוני (בעיקר אלת-המסטיק) משמשים לא רק להזנת העיזים, אלא גם לרפואה. החוקרים גילו כי כאשר העיזים אוכלות צמחים בעלי חומרים מסוימים (טאנינים, שהם חומרי הגָנה), העיזים בריאות יותר וחסינות בפני טפילי מעיים. כך הפך פארק רמת הנדיב לא רק לאזור אכילה, אלא גם ל”בית מרקחת” באמצעות תזונה בריאה.
  • העדר, שיודע לעסוק ב”רפואה עצמית”, יודע גם לייצר “תרבות של עדר”: העברת הידע מדור לדור. החוקרים מצאו כי אימהות – הן ביולוגיות והן מאמצות – יודעות להנחיל את הידע החשוב לדור
עז דמשקאית
העז הדמשקאית היא זו המתמודדת באופן הטוב ביותר עם צמחי החורש הים-תיכוני והיעילה ביותר בצמצום סכנת השריפות

הבא במהירות: גדי במרעה מַפנים את העדפות אמו לרעייה ולאכילת אלת-המסטיק בתוך חודש אחד בלבד!

  • עוד נמצא שההכלאה בין עיזים שאמיות לזכרים מגזע אלפיני מביאה לייצור חלב באיכות גבוהה הרבה יותר מאשר חלב מעיזים מגזעים אחרים המוזנות בדיר בחציר.
  • החוקרים, שכאן שילבו ידיים גם עם הפקולטה לחקלאות ברחובות, גילו כי האיכות הבריאותית של השומן והחלבון בחלב העיזים המופק במכון החליבה של רמת הנדיב, טובה יותר מאחר שהחלב מכיל כמות גבוהה יחסית של חומצות שומן בריאות מאוד (פוספוליפידים, אומגה 3 ועוד).

בסוף שנת 2019 הסתיים המיזם, אך החוקרים שלנו עדיין מעבדים נתונים וממשיכים לצאת למרעה מדי יום ביומו במטרה להמשיך ללמוד, לחקור ולייצר חלב עיזים משובח.

ואם נשאל מה ייצא לנו ממיזם “עז הדעת” – החלב המיוצר ברמת הנדיב ישווק למחלבה, והיא תייצר מוצרי חלב עיזים איכותיים במיוחד שנוכל לטעום בעתיד הקרוב.

 

אהבתם? הצטרפו בחינם לרשימת התפוצה וקבלו מדי חודש כתבות ועדכונים על פעילויות לכל המשפחה – להרשמה