20160316_085005-aspect-ratio-x

מידע הטמון בגללי העזים

צח גלסר, חוסיין מוקלדה, יאן לנדאו, לבנה דבש, אבי פרבולוצקי.

גידול עזים במרעה תופש תאוצה בשנים האחרונות. התפתחות זו נובעת מכמה סיבות. המרכזיות ביניהן הינן ההבנה כי העז הינה בעל החיים המתמודד בצורה הטובה ביותר עם צמחי החורש הים-תיכוני כמזון, וכמו כן תורמת רבות לשימור שטחי החורש. התפישה שרווחה עד לפני כמה עשורים הייתה שהעזים גורמות להשמדת החורש ולתופעות של מידבור. בארץ אף הונהג “חוק העז השחורה” שהגביל מאוד את גידול העזים בשטחי המרעה. תפישה זו הוכחה במחקרים רבים כלא נכונה. נמצא שהוצאת העזים משטחי המרעה גרמה למספר בעיות אקולוגיות כגון התפשטות שיחיה צפופה, ירידה במגוון מיני הצומח והתפשטות שריפות בשטחי חורש ויער. בנוסף התפתחו בשנים האחרונות משקי בוטיק רבים המגדלים עזים במרעה ומנצלים את שטחי החורש לייצור גבינות איכות שטעמן מושפע מהמזון הנאכל ע”י העזים.

WhatsApp Image 2017-12-26 at 15.38.18 (1)
עזים מגזע דמשקאי (שאמי)

כמובן שניצול לא נכון של שטחי החורש יפגע בצומח בשטח ובתזונת בעל החיים. לחץ רעייה גבוה מדי או נמוך מדי יכול לפגוע בצומח בשטח ואף בבריאות בע”ח הרועים בו.
במשך שנים רבות נעשו נסיונות באזורים שונים בעולם ללמוד את התנהגות הרעייה של בעלי חיים שונים (חיות משק וחיות בר). המעקב אחר חיות הרועות באופן חופשי הנו קשה ביותר. לכן, פותחו שיטות רבות ביניהן שיטות המבוססות על תצפיות בהן עוקב החוקר אחר בע”ח יחיד בעדר ורושם בשיטות שונות את המזון שצורך בעל החיים. שיטות נוספות כרוכות בהחדרת צינורית לוושט בעל החיים ודיגום של צמחים מתוך צינורית זו. ישנן שיטות המתבססות על מעקב אחר הפרשות בעלי החיים (גללים). השיטות הקיימות כיום כרוכות בשימוש בחומרים כימיים מסוכנים לצורך מיצוי חלקי צמחים בלתי נעכלים המצויים בגללים וכן פגיעה קשה ברווחת בע”ח. כמו כן, שיטות אלה יקרות ודורשות זמן רב.

20170313_120035

מטרת המחקר הנוכחי הייתה למצוא שיטה שניתן להשתמש בה בתנאי ממשק שוטף של ניהול עדר עזים וניהול שטחי חורש, שלא תפגע ברווחת בעל החיים ושתהיה פשוטה וזולה. בשנים האחרונות פותחה שיטה מתקדמת ביותר המבוססת על הקרנת קרינה בטווח התת-אדום הקרוב על הגללים השיטה נקראת
fecal NIRS (Near Infrared Reflectance Spectroscopy).
שיטה זו מבוססת על העיקרון שקשרים כימיים שונים בחומר אורגני בולעים קרינה בטווח התת-אדום הקרוב ומתוך כך מתאפשרת קבלת מידע (בעיקר כימי) על הרכב המנה הנצרכת ע”י בע”ח. בשיטה זו אין צורך בשימוש בחומרים מסוכנים. הגללים נאספים לאחר שבע”ח חזר מהמרעה (ובחיות בר ניתן לאסוף את הגללים בשטח ללא כל התערבות בפעילות בע”ח) על הגללים מוקרן אור בטווח התת-אדום הקרוב ונתוני בליעת האור מוזנים למחשב.
השאלה המרכזית היא האם בכלל יש קשר בין בליעת הקרינה ע”י הגללים להרכב המזון הנאכל ע”י אותו בע”ח.

Quote

ניתן בלחיצת כפתור אחת לקבל מידע רב ערך על הרכב מנת בע”ח במרעה בשטח פתוח ללא כל צורך לעקוב אחר החיה.

Quote
WhatsApp Image 2017-11-20 at 08.31.11

לצורך מענה על שאלה זו יש לבנות מודל כיול בו אנו יודעים את ההרכב הכימי והבוטני של המנה הנצרכת  ע”י בע”ח, אנו אוספים את הגללים של בע”ח שצרך את המנה הנ”ל ובונים משוואת כיול המנסה לקשר בין נתוני בליעת הקרינה לנתונים הכימיים והבוטניים של המנה, אם אכן קיים קשר כזה.

המחקר התבצע בפארק הטבע ברמת הנדיב בעזרת עדר של 19 עזים מגזע דמשקאי (שאמי). לאחר שנתיים של מחקר הצלחנו לבנות מודל כיול המוצא קשר טוב מאוד בין מספר מרכיבים הקשורים לאיכותו המזונית של החורש כמזון לעזים וכן להרכב הבוטאני של מנת העזים. קשר זה מתבטא במדדים סטטיסטיים שהעיקרי בניהם הוא ערך מקדם הקביעה (R2) על פיו ניתן להשוות את שיטת fecal NIRS לשיטות הסטנדרטיות הקיימות.
במחקר זה נאספו 143 דוגמאות של גללים מעזים שהמנה שנצרכה על ידן ידועה. בין מרכיבי המנה שנבדקו היו אחוזי חלבון, סיבים, טאנינים וכן מרכיבים בוטאניים כגון אחוז אלת המסטיק, בר-זית בינוני ואורן במנה.
התוצאות מראות שישנו קשר הדוק בין החזר הקרינה ע”י הגללים למרכיבים שונים במנה.  כך למשל מצאנו שישנו מתאם מעולה בין שיטת fecal NIRS לשיטות המעבדה הסטנדרטיות (R2 <0.99>0.91) המשמשות לקביעת מרכיבי המנה השונים, וישנו פוטנציאל רב להחליף את השיטות הסטנדרטיות  הקיימות כיום.  תוצאות אלה מבטאות את היכולת להשתמש בשיטה חדשנית בה ניתן בלחיצת כפתור אחת לקבל מידע רב ערך על הרכב מנת בע”ח במרעה בשטח פתוח ללא כל צורך לעקוב אחר החיה.
מידע זה יכול לשמש מנהלי שטחים פתוחים (יערות קק”ל, שמורות טבע וכו’) כמו גם לאפשר שימוש יעיל ונכון ע”י מגדלי העזים בבואם לקבל החלטות לגבי אזורי רעייה שונים והחלטות לגבי תוספות מזון. תוצאות ראשוניות של מחקר זה הוצגו בכנס שאורגן ע”י ארגון המזון והחקלאות של האו”ם (FAO). לדעת חוקרים רבים שיטה זו מהווה פריצת דרך ביכולת לנהל שטחים פתוחים בהם מתקיימת רעיית בע”ח. חשוב לציין שלשיטה זו פוטנציאל רב לשמש גם במעקב אחר חיות בר ובניסיונות ללמוד על התנהגותן והרגלי הרעייה שלהן. ייתכן שניתן יהיה להרחיב את טווח היישומים לקביעת הריון, מחלות והבדל בין מינים בחיות משק ואף בחיות בר אחריהן קשה מאוד לעקב בתצפיות.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל ישראל

חלק מקטע מספר 15 בשביל ישראל, מהר חורשן לג’סר א-זרקא, עובר בשטח רמת הנדיב. השביל נכנס לתחומי רמת הנדיב ליד בית הספר אורט השומרון, עולה דרך בריכה, למעיין עין צור ובית מרחץ מהתקופה הרומית.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>