להשקות את הגינה בששון ובחיסכון

רובנו מחשבים את כמות המים להשקיית הגינה לפי זמן. שיטה זו גורמת לבזבוז גדול של מים. השקיה על פי חישוב כמותי תוכל לחסוך לכם הרבה כסף בחשבון המים, ועל הדרך תעשו משהו טוב למדינה המתייבשת שלנו. איך עושים זאת? התשובה לפניכם

השקיה2

גינה ירוקה ופורחת זקוקה למים, בוודאי בקיץ הישראלי. אך האם כולנו מנהלים את המשאב החיוני הזה בצורה מיטבית? מסתבר שלא. רובנו רגילים להקצות מים לגינה לפי זמני השקיה. אם נעבור להשקיה לפי חישוב כמותי, נוכל לחסוך בחשבון המים, ועל הדרך נתרום את חלקנו למאמץ הלאומי לחיסכון במים, כי הצירוף “ישראל מתייבשת” אינו רק סלוגן.
אז איך עושים זאת?
ראשית, חשוב לדעת מהו השטח שאנו משקים ולמדוד אותו.
שנית, רצוי שנדע מהי כמות המים הנדרשת לגינתנו. מים נמדדים בנפח ולא בזמן, דהיינו ביחידות נפח, שהן ליטר או מטר מעוּקָב, הידוע בשמו העממי “קוּבּ”.
מומלץ להתקין מד מים או קוצב על גבי מערכת ההשקיה של הגינה. אם אין אפשרות, ניתן להעריך את כמות המים המושקית:
הגדירו חמש דקות של השקיה והקפידו שבזמן הזה לא תהיה צריכת מים נוספת בבית. עם תחילתה בדקו מה מראה מד המים הראשי של הבית, כך

השקייה בגנים (1)

תעשו גם בסופה. את ההפרש שהתקבל תכפילו ב-12 (כדי להגיע ל-60 דקות) ותדעו מהי הספיקה השעתית אצלכם, כלומר, כמה קוב מים זורמים בשעה.
לאחר שתגלו את נתון הספיקה תוכלו להיעזר בטבלה שלפניכם לחישוב כמות ההשקיה הנדרשת לגינתכם ומשך הזמן שתקציבו לה. השקיעו כמה דקות בחישוב ותיהנו כל הקיץ מהשקיה מושכלת.

טבלת תצרוכת מים בגינה קטנה (ליטר למ”ר ליום)

הטבלה מציינת כמות ליום. כדי להגיע למנת המים הדרושה יש להכפיל את גודל השטח בצריכה היומית ואז להכפיל במספר ימי ההשקיה לפי תדירות שתבחרו.

השקיה1

מרקם הקרקע אף הוא נתון משמעותי בחישוב כמות המים. ככל שהקרקע קלה יותר, היא אוחזת פחות מים ומכאן שיש להשקותה בפחות מים בכל השקיה אך בתכיפות גדולה יותר.
ואיך נדע מהו מרקם הקרקע שלנו? ניקח גוש אדמה רטוב ונהדק בכף היד. ככל שהגוש עיסתי יותר ומזכיר פלסטלינה, הוא יעיד על קרקע כבדה יותר. גוש מתפורר יעיד על קרקע קלה. חול או חמרה לדוגמה הן קרקעות קלות, ואילו קרקע בוצית ושחורה היא קרקע כבדה.

תדירות השקיה לפי מרקם הקרקע (כל כמה ימים יש להשקות)

נוסף על אלה, חשוב לבדוק מדי פעם שמערכת ההשקיה תקינה, ללא סתימות או נזילות, ושהממטירים מוצבים באופן שייתן כיסוי מיטבי למדשאה.

ומעבר לכל החישובים, הֱיו קשובים לגינה – הקיץ הישראלי מכביד לא רק עלינו. נראה לכם שהשיחים קמולים וסובלים? הדשא מאותת סימני צמא? תנו תוספת בהתאם. לחלופין, דעו שעודפי מים עלולים להזיק לצמחייה בהדחת חומרי הזנה לעומק, ביצירת תנאי לחות גבוהים ועקב כך בחוסר אוורור (מומלץ להשקות, בשעות הבוקר המוקדמות, כשספיגת המים בקרקע היא מיטבית).