אשכולות-aspect-ratio-x

תכנית "גינה נדיבה" - רציונל

Gina_Nediva_Logo_05F-aspect-ratio-x

רציונל:

אורח החיים בעולם המערבי ניתק את האדם מסביבתו הטבעית ומתהליכים הקורים בטבע. את רוב שעות היום המבוגרים והילדים מבלים במבנים סגורים ומול מסכים כך שנוצרה תחושת ניתוק וניכור מהטבע. בשנים האחרונות גוברת ההבנה שלשהייה ופעילות בסביבה הטבעית יש תועלות רבות מבחינה נפשית, בריאותית וקוגניטיבית. החצר הבית ספרית הינה המקום הפיזי הקרוב ביותר שבו ניתן להתחיל לשקם ולטפח את הקשר החיובי שבין הילדים לטבע.

הגינה הבית ספרית מסייעת בפיתוח כישורי החיים, מיומנויות מוטוריות ויצירתיות ומספקת מרחב למשחק וחקר. הגינה מזמנת אפשרויות רבות לפליאה וללמידה התנסותית וחווייתית: מגע עם האדמה, מעקב אחרי תהליכים, הבנת יחסי הגומלין המתקיימים בין הגינה לסביבתה, חקר בעלי החיים הנמצאים בגינה ועוד.

תכנית “גינה נדיבה” מסייעת לקהילה הבית ספרית להקים ולטפח גינה אשר תשמש לפעילויות לימודיות, חברתיות וקהילתיות מתוך ראייה הוליסטית של הצרכים הפיזיים, החברתיים והנפשיים של השוהים והפועלים בה.

אוקטובר 2010 102

מתוך “הנחיות לתכנון ולבטיחות של גן המשחקים הטבעי בחצר מוסדות חינוך“:

“חצר המוסד החינוכי, יכולה להיות “הכיתה הגדולה ביותר”, אך כיום, חצרות מוסדות החינוך, מכוסים, בחלק נכבד משטחם, במשטחי בטון, אבנים משתלבות ואספלט, משטחים מישוריים, ריקים, משמימים וחסרי עניין ואתגר לילדים, המשרים אוירה של ניכור וריחוק . . . לילדים היום אין כמעט נגיעה בחומרים טבעיים. הטבע הוא אלמנט בעל חשיבות אדירה בחיי הילד, ונוכחותו בחצר המוסד החינוכי היא מרכיב חיוני. החצרות נועדו לאפשר לילד זמן משחק ולימוד שונה מאשר הלמידה התוך מבנית.” משרד החינוך, יולי 2018

הפעילות בגינה מבוססת על רכיבי הלמידה המשמעותית:

  • ערך – למידה בעלת משמעות
  • מעורבות – למידה פעילה מתוך סקרנות, הנעה, ייזום, הרחבה והעמקה
  • רלוונטיות – מתן מענה לצורכי הלומד

גורמים המובילים בתכנית:

חזון התכנית:

קהילת בית הספר יוצרת יחד ומטפחת את מרחב הגינה אשר משמש אבן שואבת לפעילויות לימודיות, חברתיות וקהילתיות.

25.7 (52)

מטרות התכנית בבתי הספר:

  • צוות בית הספר והתלמידים יתנסו וירכשו מיומנויות להקמת גינה בחצר בית הספר תוך הבנת החשיבות של שימור מערכות אקולוגיות ומגוון ביולוגי.
  • צוות מוביל בית ספרי יפעל במרחב הגינה עם התלמידים באופן עצמאי.
  • צוות בית הספר יעשה שימוש בגינה כמרחב למידה למגוון תחומי דעת.
  • קהילת בית הספר תכיר במרחב הגינה כמקום למפגשים חברתיים ותרבותיים.

תהליך יצירת הגינה הינו ארוך טווח, רב שלבי ומצריך התגייסות של גורמים רבים בבית הספר. ההשקעה רבה אך שכרה הנפלא בצידה. בהצלחה!

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

הקמת השותפות לקיימות אזורית

בשנת 2015 ייסדה רמת הנדיב את “השותפות לקיימות אזורית” במטרה לשלב כוחות למען שיפור איכות החיים באזור. חמש רשויות שכנות, חברו אל רמת הנדיב כדי להתמודד יחד עם אתגרי השמירה על מרקמו הייחודי של המרחב הסובב את בקעת הנדיב ואת נחל תנינים.

למידע נוסף >>

נגישות בשטח

קבוצות עם צרכים מיוחדים

בליווי מדריך של רמת הנדיב, תוכלו לחוות ביקור המותאם במיוחד עבורכם הכולל סיור או סדנה בגני הזיכרון, במרכז המבקרים או במתחם הגינה המאפשרת.

למידע נוסף >>

לאכול כאן

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>