• כיבוי כלי נגישות
  • הצהרת נגישות

    הצהרת נגישות

    הסדרי הנגישות ברמת הנדיב

    רמת הנדיב פועלת רבות להנגיש את שירותיה לציבור האנשים עם מוגבלות במטרה להעניק חווית ביקור העונה לצרכיו הייחודיים. במסגרת החוק, פועלת רכזת נגישות הגב' תמי ציגלר. במידה ונתקלתם בבקשות מיוחדות בנושא נגישות נשמח אם תפנו אלינו באחת מהדרכים הבאות:
    טלפון: 04-6298127  נייד 052-6901144 פקס: 04-6399117 ובדואר אלקטרוני

    חניית נכים:
    קיימות חניות נכים מסודרות בחניון הראשי ובחניון המשני.

    שירותי נכים:
    בכל המתחמים בהם קיימים שירותים לקהל הרחב קיימים גם שירותי נכים מוסדרים.

    עזרים לכבדי שמיעה:
    מכשירי עזר לכבדי שמיעה קיימים בחנות המידע, בכיתות הלימוד, באולם הקרנת הסרט, באודיטוריום ובסיורי ההדרכות. לנוחיותכם- פנו ועדכנו מראש על הגעתכם לקבלת שירות נח ומהיר.
    טלפון: 04-6298-111 שלוחה 4.

    נגישות אתר האינטרנט:
    רמת הנדיב משקיעה מאמצים ומשאבים בהנגשת אתר האינטרנט של החברה על מנת לאפשר את השימוש באתר גם עבור אנשים עם מוגבלויות.

    סייגים לנגישות
    ככלל, כל עמודי האתר נבנו כעמודים נגישים לפי רמה AA.
    עם זאת, למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר, יתכן ויתגלו חלקים באתר שטרם נגישים.
    יש לציין כי מספר עמודים מכילים רכיבים חיצוניים שאינם בשליטתנו ואינם נגישים, על כן העמודים הבאים אינם עומדים בתקן הנגישות:

    https://ramat-hanadiv.gardenexplorer.org/

    http://ramathanadiv.maps.arcgis.com

     

  • C C C
  • ניווט ע"י מקלדת
    ניתן לעבור בין רכיבי העמוד באמצעות כפתור ה-"TAB", הפעלה של לחצן או קישור אפשרית בלחיצה על "Enter", חזרה לרכיב הקודם תתבצע בלחיצה על צירוף המקשים "SHIFT" ו-"TAB".

תכנית מתמשכת

ביומימקרי וקיימות

התוכנית מותאמת לגילאי 
יסודי
על-יסודי

1.      אודות התכנית
תכנית זו הינה תוצר שיתוף פעולה בין ארגון הביומימקרי הישראלי לתחום החינוך ברמת הנדיב.
התכנית מיועדת לתלמידי חטיבת הביניים בדגש על תהליכי חקר מעמיקים כבסיס לחדשנות ביומימטית מקיימת. הייחוד של התכנית הוא בחשיפת התלמידים -
למחקרים המבוצעים בשטח (ברמת הנדיב), פגישה בלתי אמצעית וקשר אישי עם החוקרים, ומתן דגש על היבטי קיימות.

2.      מטרות התוכנית:
        הקניית כלים ומיומנויות נדרשות לקידום הוראת מדע וטכנולוגיה (STEM) באמצעות תהליכי חקר ביומימטיים ובהם:

  • חשיבה מערכתית
  • חשיבה פונקציונאלית
  • חשיבה אנלוגית
  • חשיבה תבניתית
  • מיומנויות חקר

     הקניית ערכים של הערכת הטבע, קיימות וסביבה.

3.      מרכיבי התכנית 

  • מערכי שיעור מפורטים ולומדה חדשנית
  • הכשרת מורים 
  • הנחייה וליווי בביה"ס מטעם מנהל התכנית
  • השתתפות בכנס אזורי – ברמת הנדיב
  • השתתפות בכנס ארצי – באוניברסיטת תל אביב
  •  תמיכה טלפונית / מייל שוטפת

4 . תוצר: מוצר / פתרון חדש ביומימטי, הנגזר מהמחקרים ברמת הנדיב, ומוצג ברמת פוסטר מדעי, אב טיפוס ומצגת.
הצגת תוצרים בכנס ארצי הכולל תהליך שיפוט והערכה מקצועי

 

ביומימיקרי - השראה לפיתוח ע"פ עקרונות הקיימות
בראש רשימת אתגרי האנושות של המאה ה-21 נמצאת הדרישה לפיתוח מקיים [1]. משאבים ואקוסיסטמות נמצאים בהתדרדרות בעוד שהדרישה לשירותיהם גדלה [2]. אנו עדיין תלויים בנפט, פולטים פחמן ומנצלים אחוז נמוך מחומרי הגלם בתהליכי היצור הראשוניים. כיום, אנו נמצאים על מסלול בלתי מקיים הנובע לא רק מצמיחת האוכלוסייה אלא גם מהעלייה המהירה בצריכה לנפש של מזון, מים, מוצרים, כלי רכב, ועוד. כל אלה מייצרים עומס יתר על המערכות הטבעיות שתומכות בקיום שלנו. דרוש שינוי מהותי באופן בו אנו חושבים, מתכננים, מייצרים, צורכים ומסיימים את חיי המוצרים שלנו. התבוננות בטבע מזמנת תשובות מהותיות לשינוי הנדרש. 
מערכות ביולוגיות פועלות תחת מגבלות החיים אך מדגימות על פי רוב פתרונות מקיימים, הנותנים מענה לצרכי המערכת מבלי לחבל בסיכויי הדורות הבאים. כמות משאבי החומר בטבע מוגבלת וסופית. תהליכי החיים תלויים במים ובאנרגיה שמקורה על פי רוב השמש.  מערכות ביולוגיות נתונות להשפעת כוחות הטבע כמו גרביטציה, חיכוך וזרימה. למרות מגבלות אלו מערכות ביולוגיות פועלות על פי רוב מבלי לייצר אשפה או נזק בלתי הפיך לאקוסיסטמה. ההיפך הן מעשירות את סביבתן תוך כדי פעילות. המבנים והצורות בטבע מספקים טווח נרחב של תכונות תוך שימוש מזערי במשאבי חומר ואנרגיה. תהליכי היצור בטבע מתקיימים בסביבת החיים ועל כן אינם מבוססים על חימום לטמפרטורות גבוהות, לחצים כבדים או שימוש בחומרים רעילים. מערכות בטבע מאופיינות על ידי זרימה יעילה של חומר ואנרגיה.
הטבע הוא מקור ידע לפתרונות תכנוניים מקיימים המעשירים תפיסות וידע קודם בקרב מהנדסים ומתכננים. במחקר [3] שהשווה בין עקרונות לפתרון אתגרים תכנוניים במערכות ביולוגיות וטכנולוגיות נמצא שיש רק 12% דמיון בין פתרונות ביולוגים וטכנולוגיים, כאשר בטכנולוגיה יש שימוש ניכר בחומר ואנרגיה ואילו בטבע שימוש ניכר במבניות ומידע לפתרון אותם אתגרים תכנוניים. למידת הפתרונות של הטבע מהווה אם כן מקור לפתרונות מקיימים ויעילים, בהנחה שהמתכנן אינו מסתפק בהעתקה מצומצמת של מבנה או מודל מהטבע אלא גם חותר לייצרו בדרך מקיימת תוך בחינת תהליכי הייצור והחומרים הנבחרים. 
החיפוש אחר פתרונות מקיימים בטבע מתבקש והתרחב בשנים האחרונות ומזוהה כחלק מתחום מדעי מתפתח הנקרא ביומימיקרי.  משמעות המילה ביומימיקרי היא "חיקוי החיים". ("bio" – חיים. ""mimicry נגזר מהמילה  "mimesis" שטבע אריסטו ומשמעותה חיקוי). ביומימיקרי הוא תחום דעת העוסק בחיקוי מודע של הפתרונות התכנוניים של הטבע על מנת לפתור אתגרים אנושיים. אתגרים רבים שמעסיקים אותנו כמין אנושי כבר נפתרו בטבע בדרך מקיימת. חקר הפתרונות המקיימים בעולם הטבעי יכול לשמש בסיס ידע משמעותי לתכנון טכנולוגי אנושי מקיים.

מקורות:
1.         http://www.millennium-project.org/millennium/challeng.html.
2.         http://www.naturalstep.org/
3.         Vincent, J.F., et al., Biomimetics: its practice and theory. J R Soc Interface, 2006. 3(9): p. 471-82.

 

מה הופך מערכות בטבע למערכות מקיימות?

מערכות בטבע מאופיינות ע"י מספר עקרונות המאפשרים את המשך קיומן ויוצרים תנאים התומכים בהמשך חיים. עקרונות אלו מכונים עקרונות החיים בטבע או עקרונות הקיימות בטבע. מספר מאמצים נעשו עד כה לזיהוי עקרונות אלו אך הליבה מרוכזת בעקרונות החיים של מכון הביומימיקרי האמריקאי, שפותחו והועמקו במהלך השנים. 
עקרונות החיים הם עקרונות קיימות (  (sustainabilityבטבע החוזרים בקרב אורגניזמים שונים ובקנה מידה שונה ומייצגים את פתרונות הטבע להישרדות והמשך קיום תחת מגבלות החיים. 
עקרונות החיים כוללים שש אסטרטגיות מרכזיות ופירוט של מספר עקרונות תכנוניים למימוש כל אסטרטגיה. כך למשל אסטרטגיה מרכזית שזוהתה היא "יעילות בשימוש במשאבים". אורגניזמים ששורדים מדגימים שימוש יעיל במשאבים, תוך ניצול הזדמנויות ויצירת פסולת מינימאלית. עקרונות תכנוניים למימוש אסטרטגיה זו הם "שימוש בתהליכים בעלי צריכת אנרגיה נמוכה", "תכנון רב תפקודי" - מבנה אחד המספק מספר פונקציות, "התאמת מבנה לתפקיד" – המבנה מספק את הפונקציה הנדרשת, מחזור חומרים– שימוש חוזר במוצרים כך שפסולת = מזון. 

להלן מספר דוגמאות לעקרונות קיימות בולטים בטבע (ברמת העיקרון התכנוני):
1.         תכנון רב תפקודי
הסבר: למבנה אחד במערכת ביולוגית יש כמה תפקידים שונים. באופן זה יש חיסכון בחומר ואנרגיה של יצירת מספר מבנים שיבצעו מספר תפקידים.
דוגמא: הניבים של אריות הים משמשים אותם להיאחזות במדפי קרח, לקרבות מול זכרים אחרים ולחפירה בקרקעית הים. (שלושה תפקידים). 
דוגמא ממאגר רמת הנדיב
עבייד
עקרב זה הוא קטן יחסית(8 ס''מ בממוצע), וחי במחילות עמוקות שעליו לחפור בקרקע. צבתותיו עבות וגדולות ומאפשרות לו לחפור(יחד עם רגליו הקדמיות) מחילות עמוקות ולסלק חול בצורה יעילה. בנוסף, הצבתות הללו הן גם כלי נשק רב עוצמה בקרבות. לרוב העבייד ישתמש בצבתותיו בקרב ולא בזנבו המכיל עוקץ וינסה להכריע את יריבו בצביטות מכאיבות.
2.         ניצול משאבי אנרגיה וחומר זמינים
הסבר: ניצול מקורות אנרגיה ומשאבי חומר הנמצאים בסביבה המקומית. 
דוגמא: טיפות המים בסביבת עלה הלוטוס משמשות להורדת לכלוך.
דוגמא ממאגר רמת הנדיב
אורן ירושלים
האצטרובלים הנקביים נישאים על עוקצים קצרים, וצורתם חרוט מאורך. 2 זרעים מתפתחים על כל קשקש של האצטרובל. לכל זרע כנף דקיקה ושקופה, והם נפוצים בעזרת הרוח. פתיחת הקשקשים או סגירתם קשורה לשינוי ברמות הלחות באוויר. בעונת האביב האצטרובלים הזכריים מתפתחים על העץ, בעיקר בחלקיו הנמוכים. הם קטנים, אורכם כ-1.5 ס"מ בלבד, ומייצרים כמויות עצומות של גרגרי אבקה. גרגרי האבקה מתפזרים ברוח במשך כחודש

3.         שימוש חוזר מקסימלי בחומרים 
הסבר: בטבע כל "פסולת" של אורגניזם אחד מנוצלת על ידי אורגניזם אחר. בניגוד לתהליכי מחזור אנושיים בהם למשל ממחזרים נייר לנייר, קרטון לקרטון או הופכים חומר למוצר נחות יותר (מחזור פלסטיק), בטבע איכות התוצר הממוחזר אינה יורדת, שכן הוא תמיד משמש למישהו במערכת באותה מידה של חשיבות כפי ששימש את קודמו בשרשרת.
דוגמא: עלים לא הופכים חזרה לעלים ישירות. הפחמן – יסוד רווח מאוד בטבע, מתגלגל הלאה, למזון לבעלי חיים בקרקע או לצמחים חדשים. יסודות יותר נדירים מאוחסנים על ידי העץ בתוך התאים לשימוש חוזר. 
דוגמה ממאגר רמת הנדיב
שלשול הגשם
שלשול הגשם הוא מעין תולעת המתחפרת במחילות במקומות לחים ורטובים. הוא ניזון מרקבובית של צמחים שהוא בולע יחד עם אדמה. בצורה זו הוא ממחזר את שאריות הצמחים המתים ומשמיש אותם מחדש כאוכל עבורו. החומרים המזינים נספגים בצינור המעי, שנמצא לאורך גופו. כל מה שאינו נספג, מופרש בצורת גליל בוץ, מפתח המעי שבקצה הגוף האחורי. החומרים שהוא יפריש יפורקו בהמשך ע''י אורגניזמים אחרים- למשל סוגי חיידקים מפרקים.

 

LTER -EDU ניטור אקולוגי ארוך טווח עם תלמידים

התוכנית מותאמת לגילאי 
יסודי
על-יסודי

ברוכים הבאים לפרוייקט:
ניטור אקולוגי ארוך טווח Long Term Ecological Research - LTER ברמת הנדיב

אובדן של מגוון ביולוגי, שינויי אקלים ושינויים באיכות הקרקע ובזמינות משאבי מים הן תופעות אקולוגיות המתרחשות בפרקי זמן ארוכים. כדי לעקוב אחר שינויים אלו ודומים להם, הוקמו בעולם אתרי ניטור אקולוגי ארוך טווח, אתרי LTER. 

LTER-EDU הוא פרויקט חינוכי המציע לתלמידים הזדמנות להיות שותפים במאמץ הניטור העולמי באמצעות איסוף נתונים מטאורולוגיים, ניטור צומח, פרוקי רגליים, פרפרים ועוד. הניטור מתקיים ברמת הנדיב ובסביבת בתי הספר, ומאפשר דיון בשאלות אקולוגיות הקשורות בשינויים במרחב ובזמן. 

במסגרת התכנית, יוצאים התלמידים מספר פעמים לאורך השנה לשטח נבחר בקרבת ביה"ס, מתנסים בדרך חווייתית ומשמעותית בשיטות שונות של ניטור, עוקבים אחר שינויים במרחב ובזמן באזור הניטור ומתעדים אותם.

בתום כל שנת פעילות נערך ברמת הנדיב כנס מסכם, בו מציגים התלמידים באופן מדעי ויצירתי את ממצאי הניטור שלהם.

חשיבות הניטור עם תלמידים
 על הפרויקט.doc

לקראת ניטור א-ביוטי 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור הגורמים הא-ביוטיים, ותערכו היכרות עם מכשירי המדידה. 

לקראת ניטור פנולוגי 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור פנולוגי, ותלמדו למלא את טופס הניטור. 

לקראת ניטור פרוקי רגליים 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור פרוקי רגליים, ותלמדו להשתמש במדריך לזיהוי פרוקי רגליים יבשתיים ברמת הנדיב. 

פעילות הכנה לניטור גורמים א-ביוטיים במים 
בפעילות זו תכירו מה הם הגורמים שאפשר למדוד בתוך המים. 

פעילות הכנה לניטור במים 
פעילות זו תכתבו את תכנית הבדיקות של גורמים א-ביוטיים במים. 

פעילות הכנה לניטור בעלי-חיים במים 
בפעילות זו תתבוננו באיור של בעלי-החיים במים, תצבעו אותו ותענו על שאלות לקראת הניטור במים. 

פעילות הכנה לניטור צומח 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור גורמים א-ביוטיים, ותכירו את מכשירי המדידה. 

לומדים על שינויים במרחב 
בפעילות זו תכירו את גיליון הנתונים ותתרגלו השוואת נתונים שנאספו במקומות שונים ("במרחב"), בנקודת זמן דומה. 

לומדים על שינויים בזמן – נתונים א-ביוטים 
בפעילות זו תכירו את גיליון הנתונים ותלמדו על הצגת נתונים הנמדדים לאורך זמן. 

חקר מדעי בסביבה הטבעית 
בקובץ זה תמצאו הסבר על ביצוע חקר בסביבה טבעית, עם דוגמאות לחקר ברמת הנדיב. 

פתחו את קובצי האקסל, שבהם מרוכזים ממצאי הניטור של כלל התלמידים בפרויקט. 
 נתוני תלמידים משנת תשס"ט

 נתוני תלמידים משנת תש"ע

 נתוני תלמידים משנת תשע"א

נתוני תלמידים משנת תשע"ב 
נתוני ניטור אקולוגי בבית גידול יבשתי
נתוני ניטור תהליכי פירוק 

נתוני תלמידים משנת תשע"ג
ניטור אקולוגי בבית גידול יבשתי 
 ניטור תהליכי פירוק 
 ניטור אקולוגי בבית גידול מימי
 

נתוני תלמידים משנת תשע"ד
-ניטור אקולוגי  בבית גידול יבשתי

בעזרת קבצים אלה תוכלו להכין גרפים, ולנתח את התוצאות. 

LTER -EDU אדם וסביבה

התוכנית מותאמת לגילאי 
יסודי
על-יסודי

אדם וסביבה LTER-Edu 

אנו חיים במרחב עשיר ומגוון בערכי טבע ונוף. בתחום השותפות לקיימות אזורית נמצאים בתי גידול ייחודיים מחוף הים, דרך רכסי הכורכר, אדמות החמרה, שלוליות חורף, נחלים ומעיינות, שטחי בתה וחורש.  לצד ערכי הטבע והמגוון הביולוגי, נמצאים יישובים, תשתיות בינוי ותחבורה, חקלאות ומגוון פעילויות אנושיות המשפיעות על המערכות האקולוגיות. לעיתים אף מתעוררים קונפליקטים ביניהם. 
מציאת האיזון המאפשר פיתוח בר קיימא, תוך שמירה על משאבי הטבע, היא אתגר מורכב. לשם כך על תושבי המרחב להכיר את ערכי הטבע, להיות מודעים להשפעת האדם, לפתח חשיבה ביקורתית ולפעול באופן מושכל למציאת פתרונות ויישומם. 
תכנית חינוכית זו מיועדת לתלמידי כיתות ד' ומעלה ומטרתה לאפשר הכרה של ערכי הטבע והשפעת האדם באמצעות חקר וניטור מתמשכים. איסוף הנתונים, לצד חקר והתעמקות בתופעה נבחרת או בקונפליקט אדם וסביבה, יובילו את התלמידים להבנת הבעיה, לחשיבה יצירתית ומעמיקה, לגיבוש עמדות ולעשייה למען  סביבתם. 
תהליך חינוכי זה יסייע בפיתוח זיקה של המשתתפים לסביבה הקרובה, יעורר בהם מעורבות ומחויבות וייתן להם כלים לאזרחות פעילה, לצד הבנה והתנסות בפעילות חקר ובתהליכי חשיבה מדעיים. ביצוע פרויקט מקדם קיימות הוא בסיס חיוני למתן כלים לאקטיביזם  ולתחושת ההצלחה ביכולת האזרחית שלנו לפעול ולהשפיע.

קבוצות היעד: 
תלמידי יסודי וחטיבות ביניים של בתי ספר במרחב השותפות לקיימות אזורית.

מטרות עיקריות:
1. היכרות עם מרכיבי הסביבה הקרובה והמגוון הביולוגי שלה, בהקשר להשפעת האדם.
2. פיתוח ראייה מערכתית והבנת תפקוד המערכת האקולוגית כמכלול שלם.
3. פיתוח מיומנויות חקר מדעיות, באמצעות התנסות אותנטית במחקר אקולוגי.
4. יצירת זיקה מקומית, תחושת אחריות ומעורבות פעילה למען הסביבה.

למידע נוסף על תוכנית אדם וסביבה...

 

לקראת ניטור א-ביוטי 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור הגורמים הא-ביוטיים, ותערכו היכרות עם מכשירי המדידה. 

לקראת ניטור פנולוגי 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור פנולוגי, ותלמדו למלא את טופס הניטור. 

לקראת ניטור פרוקי רגליים 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור פרוקי רגליים, ותלמדו להשתמש במדריך לזיהוי פרוקי רגליים יבשתיים ברמת הנדיב. 

פעילות הכנה לניטור גורמים א-ביוטיים במים 
בפעילות זו תכירו מה הם הגורמים שאפשר למדוד בתוך המים. 

פעילות הכנה לניטור במים 
פעילות זו תכתבו את תכנית הבדיקות של גורמים א-ביוטיים במים. 

פעילות הכנה לניטור בעלי-חיים במים 
בפעילות זו תתבוננו באיור של בעלי-החיים במים, תצבעו אותו ותענו על שאלות לקראת הניטור במים. 

פעילות הכנה לניטור צומח 
בפעילות זו תחזרו על עקרונות השיטה (ה"פרוטוקול") לניטור גורמים א-ביוטיים, ותכירו את מכשירי המדידה. 

לומדים על שינויים במרחב 
בפעילות זו תכירו את גיליון הנתונים ותתרגלו השוואת נתונים שנאספו במקומות שונים ("במרחב"), בנקודת זמן דומה. 

לומדים על שינויים בזמן – נתונים א-ביוטים 
בפעילות זו תכירו את גיליון הנתונים ותלמדו על הצגת נתונים הנמדדים לאורך זמן. 

חקר מדעי בסביבה הטבעית 
בקובץ זה תמצאו הסבר על ביצוע חקר בסביבה טבעית, עם דוגמאות לחקר ברמת הנדיב. 

 

פתחו את קובצי האקסל, שבהם מרוכזים ממצאי הניטור של כלל התלמידים בפרויקט. 
 נתוני תלמידים משנת תשסט

 נתוני תלמידים משנת תשע

 נתוני תלמידים תשעא

נתוני תלמידים משנת תשע"ב 
נתוני ניטור אקולוגי בבית גידול יבשתי 
- נתוני ניטור תהליכי פירוק 

נתוני תלמידים משנת תשע"ג
- תשעג ניטור אקולוגי בבית גידול יבשתי 
-  ניטור תהליכי פירוק 
 ניטור אקולוגי בבית גידול מימי 

נתוני תלמידים משנת תשע"ד
-ניטור אקולוגי  בבית גידול יבשתי

בעזרת קבצים אלה תוכלו להכין גרפים, ולנתח את התוצאות. 

כדי לראות את בתי הספר ואת תחנות הניטור, 
יש לשוטט עם העכבר על הנעצים במפה.