• כיבוי כלי נגישות
  • הצהרת נגישות

    הצהרת נגישות

    הסדרי הנגישות ברמת הנדיב

    רמת הנדיב פועלת רבות להנגיש את שירותיה לציבור האנשים עם מוגבלות במטרה להעניק חווית ביקור העונה לצרכיו הייחודיים. במסגרת החוק, פועלת רכזת נגישות הגב' תמי ציגלר. במידה ונתקלתם בבקשות מיוחדות בנושא נגישות נשמח אם תפנו אלינו באחת מהדרכים הבאות:
    טלפון: 04-6298127  נייד 052-6901144 פקס: 04-6399117 ובדואר אלקטרוני

    חניית נכים:
    קיימות חניות נכים מסודרות בחניון הראשי ובחניון המשני.

    שירותי נכים:
    בכל המתחמים בהם קיימים שירותים לקהל הרחב קיימים גם שירותי נכים מוסדרים.

    עזרים לכבדי שמיעה:
    מכשירי עזר לכבדי שמיעה קיימים בחנות המידע, בכיתות הלימוד, באולם הקרנת הסרט, באודיטוריום ובסיורי ההדרכות. לנוחיותכם- פנו ועדכנו מראש על הגעתכם לקבלת שירות נח ומהיר.
    טלפון: 04-6298-111 שלוחה 4.

    נגישות אתר האינטרנט:
    רמת הנדיב משקיעה מאמצים ומשאבים בהנגשת אתר האינטרנט של החברה על מנת לאפשר את השימוש באתר גם עבור אנשים עם מוגבלויות.

    סייגים לנגישות
    ככלל, כל עמודי האתר נבנו כעמודים נגישים לפי רמה AA.
    עם זאת, למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר, יתכן ויתגלו חלקים באתר שטרם נגישים.
    יש לציין כי מספר עמודים מכילים רכיבים חיצוניים שאינם בשליטתנו ואינם נגישים, על כן העמודים הבאים אינם עומדים בתקן הנגישות:

    https://ramat-hanadiv.gardenexplorer.org/

    http://ramathanadiv.maps.arcgis.com

     

  • C C C
  • ניווט ע"י מקלדת
    ניתן לעבור בין רכיבי העמוד באמצעות כפתור ה-"TAB", הפעלה של לחצן או קישור אפשרית בלחיצה על "Enter", חזרה לרכיב הקודם תתבצע בלחיצה על צירוף המקשים "SHIFT" ו-"TAB".

סיורי יום

למידה בטבע - סדנאות

התוכנית מותאמת לגילאי 
יסודי

מרחב טבעי ללמידה – לימוד חשבון ושפה בטבע

בסדנה נחווה אפשרויות ללמידה משמעותית מחוץ לקירות הכתה. נתנסה בלמידה חווייתית ומשמעותית של נושאים מתחום המתמטיקה והשפה ונדון ביתרונות (ובקשיים) של למידה מסוג כזה. כמו כן נעסוק באפשרויות לשלב באופן קבוע, לאורך השנה, למידה חוץ כיתתית בתחומי דעת שונים.

מדע באוויר – כיצד למידה משמעותית תורמת לאקדמיה, מדע אזרחי לניטור איכות האויר

במהלך הסדנא נלמד על מזהמי האוויר השונים ועל ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות שלהם. נתנסה בביצוע מחקר אישי על איכות האוויר בסביבה הקרובה על ידי שימוש בחיישני אוויר ניידים, תוך תכנון מסלולי הליכה על פי השערות של איכות אוויר לאורך המסלול ודיווח מפגעים. בסיום הסדנא נבחן את מדידות איכות האוויר ונפענח את משמעות ורלוונטיות התוצאות. כמו כן נכיר את פלטפורמת "חשים את האוויר" לדיווח והנגשת נתוני איכות אוויר לציבור הרחב.

מה הקשר בין נשר לנשר - חקר מדעי בסביבה הקרובה

בסדנא נלמד כיצד ניתן לקיים תהליך חקר מרתק בסביבה הטבעית. נלמד כיצד ניתן לעבור עם התלמידים תהליך למידה מרתק המתחיל מפליאה ושאילת שאלות דרך איסוף הנתונים, לצד חקר והתעמקות בתופעה. נבין כיצד חשיבה יצירתית ומעמיק יכולה לפתח ראייה מערכתית והבנת תפקוד המערכת האקולוגית כמכלול שלם.

גינה נדיבה - הגינה כמרחב מאפשר יצירה

בגינה הכול דינמי ומשתנה תדיר, המעקב אחר המתרחש בה מאפשר התבוננות, גילוי וחקר של תהליכים. צמחים מתים, משהו נושר, משהו גדל, פרחים מתחלפים בפרי, זרעים מבשילים ומתפזרים, בעלי חיים מזדמנים לגינה – ההשתנות והתנועתיות הרבות מאפשרות להיות מופתעים כל הזמן וללמוד כיצד להגיב לשינויים. בסדנא נלמד כיצד הגינה יכולה לשמש כמרחב ליצירתיות המתבטאת במגוון דרכים: רעיונות לביצוע, יוזמות שונות, מציאת דרכים לפתרון בעיות, גיוון וחידוש בבחירת חומרים ועוד.

מא אג'מל אלשג'רה חדראא - לימוד ערבית בין העצים

בסדנא נלמד כיצד הסביבה הטבעית יכולה לשמש כמרחב למידה ללימוד שפה זרה. במהלך הסדנא נתנסה בלימוד השפה הערבית באמצעות שירה בטבע ופעילות חווייתית.

מעורבות קהילתית - מלמידה לעשייה מקרה בוחן "כן לסנונית"

בסדנה זו נכיר דוגמא ליחידת למידה המתחילה בכיתה ועוברת באופן הדרגתי לסביבה הקרובה ואח"כ לקהילה. נלמד כיצד ניתן להניע תהליך אקטיביסטי בהובלת התלמידים בסביבתם הקרובה.  מיזם "כן לסנונית" ישמש דוגמא לפעילות אקטיביסטית והשראה למורים לבניית מיזם אקטיביסטי משלהם.

צמחים לרפואה - הכרת צמחי המרפא שסביבנו

בסדנא נסייר ברמת הנדיב ונלמד כיצד ניתן לשלב למידה משמעותית עם הכנת תוצר שימושי. נכיר את צמחי המרפא והמאכל הגדלים בר באזורנו, ההיסטוריה של השימוש בצמחי המרפא, 

ביוחקר

התוכנית מותאמת לגילאי 
על-יסודי

הסיור פותח בשיתוף מפמ"ר ביולוגיה, עוסק בלימוד אקולוגיה חווייתי בבתי גידול ים תיכוניים ומותאם לתלמידי י"א – י"ב  הנבחנים בביולוגיה ברמה של 5 יחידות.

סיור "ביוחקר" ברמת הנדיב

סיור "ביוחקר" עוסק בלימוד אקולוגיה בבתי גידול אופייניים לרמת הנדיב, תוך דגש על למידת חקר חווייתית, גילוי תופעות אקולוגיות, הכרת אורגניזמים אופייניים והתאמותיהם לתנאי בית הגידול, ואיסוף נתונים ביוטיים וא-ביוטיים. הסיור פותח בשילוב מפמ"ר ביולוגיה ומותאם לדרישות תכנית "ביוחקר" בלימודי ביולוגיה ברמה של 5 יחידות.

ב"פארק הטבע רמת הנדיב" מתקיים מחקר אקולוגי מגוון שאחת ממטרותיו העיקריות היא שמירת הטבע והמגוון הביולוגי.  נתוני המחקר מהווים כלי ניהולי מרכזי ומעודכן בהליך קבלת ההחלטות בפארק.

במהלך סיור "ביוחקר" יכירו התלמידים מחקרים, "דילמות אקולוגיות" וכלים ממשקיים כמו רעיית עיזים, רעיית פרות והשבת מינים נדירים, העוזרים לשמירת הטבע ברמת הנדיב.

תחומי תוכן ודגשים לימודיים במהלך הסיור

  • הכרות עם בתי גידול אופייניים לרמת הנדיב כמו חורש ים תיכוני סבוך, חורש פתוח עם רעיית עיזים, יער פארק של אלון תבור ושדה חקלאי, על מאפייניהם הביוטיים והא-ביוטיים.
  • התבוננות, זיהוי וצילום תופעות אקולוגיות כמו פריחה, האבקה, נביטה, צמיחה, התייבשות, יחסי גומלין בין אורגניזמים, השפעת תשתית על הצומח, השפעות אורגניזמים על סביבתם והשפעות פעילות אדם על מאפיינים ביוטיים וא-ביוטיים.
  • מדידה של גורמים ביוטיים וא-ביוטיים תוך שימוש בכלי מדידה ושיטות מדידה מקובלים במחקר בשדה
  • הכרת אורגניזמים (צמחים ובעלי חיים) אופייניים והתאמתם לתנאי בית הגידול

הדרכה

במהלך הסיור יאספו התלמידים נתונים בדפי עבודה שפותחו בשיתוף מפמ"ר ביולוגיה והותאמו במיוחד לדרישות "סיור ביוחקר" .

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה את התלמידים לאורך הסיור.

עונה מומלצת

סיורי ביוחקר מתקיימים בכל עונות השנה. מומלץ לקיים סיורי ביוחקר בין אוקטובר למאי.

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים בכלי כתיבה, ומצע / קלסר קשיח מותאם לכתיבה בשדה
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים.

לקריאה בהרחבה

לספריית החינוך רמת הנדיב   לתכנית ביוחקר

המגוון הביולוגי

התוכנית מותאמת לגילאי 
יסודי
על-יסודי

סיור אביבי אל מרבדי הפריחה של רמת הנדיב ויחסי הגומלין המופלאים בין חרקים לצמחים המתקיימים בהם.

מותאם לכל הגילאים.

סיורים בסימן המגוון הביולוגי – פריחה והאבקה

ב"פארק הטבע רמת הנדיב" מתקיים מחקר אקולוגי מגוון שאחת ממטרותיו העיקריות היא שמירת הטבע והמגוון הביולוגי. 

בסיור זה נצא להכיר את עולמם של הצמחים, את דרכי הרבייה שלהם ואת יחסי הגומלין המופלאים ביניהם לבין דבורים ופרפרים.

 

הסיור מותאם לכל הגילאים

 

מה בסיור?

 

החל מהסתיו עוטה רמת הנדיב פלומה ירוקה של עשבוניים המתפתחת בחורף ובאביב לפריחה מרהיבה בשלל צבעים.

  • למה משמשים הצבעים והריחות?
  • מה משותף ומה ייחודי לכל פרח?
  • מה משמעות הצורות המוזרות של הפרחים?
  • מי הם החרקים הפוגעים בצמחים?
  • ו.. מי הם החרקים ש"עוזרים" לצמחים?
  • מה חשיבותן של הדבורים לצמחים ולאדם?
  • למה הפרפרים צבעוניים ומה אומר כל צבע ב"שפת הטבע"?

במהלך הסיור נכיר את הצמחים המאפיינים כל עונה, נלמד להבחין בין מיני צמחים, נתנסה בצילומי צבע של פרחים וחרקים, נצפה בפעילות דבורים וחרקים אחרים, ננסה לתפוס פרפרים בעזרת רשתות מיוחדות, לצפות בהם מקרוב, ולתת להם "לעוף בחזרה"...

עונה מומלצת: אביב

 

הדרכה

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את התלמידים לאורך הסיור.

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים. 

 

סיורים בסימן המגוון הביולוגי – ציוצי ציפורים

ב"פארק הטבע רמת הנדיב" מתקיים מחקר אקולוגי מגוון שאחת ממטרותיו העיקריות היא שמירת הטבע והמגוון הביולוגי. 

בסיור זה נאזין לציוצי  ציפורים אופייניות לרמת הנדיב, נשמע על שינויים באוכלוסיות הציפורים והתמעטות מינים שהיו בעבר חלק מהנוף ונכיר את פרויקט השבת הנשרים לטבע

 

הסיור מותאם לכל הגילאים ומומלץ במיוחד לתלמידי יסודי.

 

 

מה בסיור?

 

הסיור יחל בהקרנת סרט "יש נשר בשמיים", והתבוננות בפוחלץ של נשר "ממושדר" ו"מטובע."  בהמשך יצאו המשתתפים למסלול הליכה בגנים ו/או בפארק הטבע לכיוון כלוב הנשרים.

 

הסיור בגנים עוסק בתופעות טבע מדהימות ועובדות מרתקות מחיי הצפרים תוך דגש על חיזור, קינון, זוגיות וטיפול הורי בגוזלים. נצפה בקינון נקרים, ירגזי ודררות המקננים בחורים בעצי החרוב.

 

במהלך הסיור בחורש הטבעי נאזין לשירת החיזור של "סבכי שחור ראש"

ומיני ציפורי שיר נוספות המקננות בחורש.

 

בכלוב הנשרים נספר על גורמים להתמעטות הנשרים בארץ  ועל פרויקט השבת הנשרים לטבע ולכרמל.

 

*עונה מומלצת: אביב

 

הדרכה

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את התלמידים לאורך הסיור.

 

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים. 

 

סיורים בסימן המגוון הביולוגי – פרוקי רגליים וזוחלים

ב"פארק הטבע רמת הנדיב" מתקיים מחקר אקולוגי מגוון שאחת ממטרותיו העיקריות היא שמירת הטבע והמגוון הביולוגי. 

נלך בעקבות המחקרים להכיר את עולמם של פרוקי הרגליים והזוחלים.

מיהו ה"אריה" של עולם החי תחת האבן? עכבישים? עקרבים? נדלים? חיפושיות ? נחשים? את התשובה נגלה בסיור חוויתי בעקבות פרוקי רגליים וזוחלים.

הסיור מותאם לכל הגילאים ומומלץ במיוחד לתלמידי יסודי.

 

 

מה בסיור?

 

בחורף ובאביב בעלי חיים מתחת לאבנים מתחילים את תקופת הפעילות והרבייה.

נטייל בשטח, נרים אבנים קטנות וגדולות, לבנות ושחורות, שטוחות ועגולות. נבדוק האם שונות ה"בית" נותנת לנו מגוון שונה של בע"ח.

נמצא מינים רבים ומעניינים של עקרבים, חיפושיות, סרטנים, עכבישים נמלים וכן... נקווה שנמצא נחשים.

נחזור ונשנן את הקבוצות של חסרי חוליות ובעלי חוליות. נבנה מארג מזון, נלמד מי טורף את מי, מיהו ה"אריה" של עולם החי תחת האבן ומיהו הנטרף.

נכיר את הספרות המצוינת שיש לנו בארץ: הספר "החי מתחת לאבן" של דני סימון ופיני אמיתי, "מדריך הזוחלים", של פיני אמיתי  והפוסטר החדש של "עכבישנים ברמת הנדיב".

 

הדרכה

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את התלמידים לאורך הסיור.

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים.

 

 

 

סיורים בסימן המגוון הביולוגי – חיים במים המתוקים

ב"פארק הטבע רמת הנדיב" מתקיים מחקר אקולוגי מגוון שאחת ממטרותיו העיקריות היא שמירת הטבע והמגוון הביולוגי. 

בסיור זה נבקר בעין צור, נחקור את הסביבה המיוחדת של מקווה המים המתוקים ונכיר צמחים ובעלי חיים אופייניים למים.

 

הסיור מותאם לכל הגילאים

 

מה בסיור?

נלך ברגל מגני הנדיב למעין עין צור, נטייל בנקבה ובמערכות המים העתיקות והמתוחכמות ששימשו את תושבי המקום לפני כאלפיים שנה להשקיה, שתייה ורחצה,  ונבין את חשיבות המים כמקור חיים לאדם וליצורים החיים בכלל.

נבדוק את התנאים המאפיינים את מקווה המים ונכיר את בעלי החיים המיוחדים החיים בו והתאמותיהם לסביבה

 

נתייחס למשבר המים בעולם בהיבטים שונים ובהתאם לגיל התלמידים, נלמד על טיהור מים ושימוש חוזר בהם בטבע, נכיר טכנולוגיה לטיהור מים ושיטות ביולוגיות להדברת יתושים ברמת הנדיב

 

הדרכה

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את התלמידים לאורך הסיור.

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים. 

בסימן קיימות

התוכנית מותאמת לגילאי 
הגיל הרך
יסודי
על-יסודי

פארק רמת הנדיב וגני הזיכרון שבמרכזו מהווים ריאה ירוקה אקולוגית במרכז הארץ, בה משולבות פעילויות פנאי ונופש, מחקר וחינוך.

רמת הנדיב מחויבת לצמצום השפעות אדם הפוגעות במשאבי סביבה  (הקטנת טביעת כף הרגל האקולוגית) ומהווה מרכז חינוכי לימודי בתחומים אלה.

בתכנית זו אנו מציעים סיורים שונים, הממחישים ומסבירים את מגוון תחומי הקיימות תוך טיול והכרות עם המתקנים, המחקרים והאתרים הרבים בשטח.

הסיורים מותאמים לכל הגילאים

 

תחומי תוכן ואתרים בהם נבקר במסגרת הסדנה

"בניה ירוקה" במרכז המבקרים  - מרכז המבקרים ברמת הנדיב מהווה דוגמה לבניין שנבנה על פי תקן "בנייה ירוקה". בסיור נבחן את הארכיטקטורה המיוחדת של המבנה על מאפייניו "הירוקים".

גן טביעת הרגל האקולוגית – בעזרת משחק נלמד מהי "טביעת רגל אקולוגית", מה משמעותה לחיי היום יום של כולנו  וכיצד ניתן להקטינה.

ערמות הקומפוסט- בערמות הקומפוסט מתרחש תהליך ביולוגי חשוב ביותר במהלכו מפרקים חיידקים, פטריות ופרוקי רגליים קטנים חומר אורגני, והופכים אותו לקומפוסט – חומר מטייב ומדשן קרקע. במהלך הסיור נבחן שינויי טמפרטורה בשלבים שונים של התהליך ונחפש אורגניזמים שפעילים בו.

דיר עיזים – נבקר בדיר המקומי, נשאל מדוע מחזיקים עדר עיזים ברמת הנדיב, מה השפעתן על המגוון הביולוגי, וכיצד הן עוזרות במניעת שריפות.

כלוב הנשרים – נצפה ב"מלך העופות" המרשים, נספר מה גרם בשנים האחרונות להתמעטות נשרים בארצנו ונדון בהשבת עופות דורסים לטבע כשיטה לשימור המגוון הביולוגי.

הדרכה

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את התלמידים לאורך הסיור.

 

עונה מומלצת

סיורים בסימן קיימות מתקיימים ברמת הנדיב בכל עונות השנה.

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים.

 

להרחבה בנושא קיימות בקרו בספריית החינוך:

 

גאוגרפיה

התוכנית מותאמת לגילאי 
על-יסודי

הסיורים מיועדים לתלמידי החטיבה העליונה הלומדים גיאוגרפיה כמקצוע מורחב. הסיורים עוסקים בתחומי גיאוגרפיה שונים, תוך דגש על קיימות והשפעות אדם בשטח.

סיורים בסימן גיאוגרפיה

פארק טבע רמת הנדיב וגני הזיכרון שבמרכזו, מהווים ריאה ירוקה אקולוגית בדרום מערב הכרמל (חוטם הכרמל). הסיורים "הגיאוגרפיים "בפארק מזמנים מפגש חווייתי עם תופעות גיאולוגיות וגיאומורפולוגיות ועוסקים במיוחד בדילמות של תכנון וניהול שטח לפי עקרונות של "קיימות" ושימור המגוון הביולוגי.

 הסיורים מותאמים לתכנית הלימודים בגיאוגרפיה לחטיבה העליונה וניתן להתאימם לנושאי למידה ודגשים בבתי הספר השונים.

סיורים מוצעים:

מסלול  מס' 1  - רמת הנדיב - נחל כברה - כלוב לאקלום נשרים, בדגש גאולוגיה וגאומורפולוגיה של הפארק (מותאם לתכנית הלימודים: "כדור הארץ והסביבה")

נושאים ומושגים בהם יתמקד הסיור:

  • קימוט ושבירה
  • הסלעים המרכיבים את רמת הפארק
  • היווצרות קרקעות וסוגי הקרקע בפארק
  • השפעת מסלע וקרקעות על צומח, חי ואדם
  • מחזור החיים של הנוף
  • נחלים ותפקידם
  • תהליכי בליה

 

מסלול מס' 2 – מגני הנדיב לחורבת עקב בדגש השפעת האדם ודילמות תכנוניות (מותאם לתכנית הלימודים: " הפיתוח והתכנון המרחבי").

נושאים ומושגים בהם יתמקד הסיור:

  • שימושי קרקע
  • שינויים בשימושי הקרקע בפארק
  • המרחב סביב הפארק
  • השטחים הפתוחים
  • טביעת כף הרגל של האדם במרחב

הדרכה

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה ויפעיל את התלמידים לאורך הסיור.

 

עונה מומלצת

סיורים בסימן גיאוגרפיה מתקיימים ברמת הנדיב בכל עונות השנה.

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים.

 

להרחבה בנושא תכנון  וקיימות ברמת הנדיב, בקרו בספריית החינוך:

 

מדעי הסביבה

התוכנית מותאמת לגילאי 
על-יסודי

.

הסדנה הסביבתית פותחה בשיתוף מפמ"ר לימודי סביבה, עוסקת בהשפעות אדם על מערכות טבעיות, משווה בין בתי גידול שאחד מהם מושפע יותר מפעילות אדם (לדוגמה חורש וחורשה) ומותאמת לתלמידי כיתות י'- י"א הלומדים "לימודי סביבה" ברמה מוגברת

סדנה סביבתית ברמת הנדיב

הסדנה הסביבתית ברמת הנדיב עוסקת בהשפעות אדם  על מערכות טבעיות תוך דגש על חשיבות שירותי מערכת כמו ייצור חמצן, האבקה, פירוק חומר אורגני וחלחול מים, לאדם. במסגרת הסדנה מודגשת חשיבות השמירה על המגוון הביולוגי לאדם.  הסדנה פותחה בשילוב מפמ"ר לימודי סביבה, נתמכת בחוברת  "חורש חורשה", ומותאמת לדרישות "סדנה סביבתית" בלימודי סביבה ברמה של 5 יחידות.

 ב"פארק הטבע רמת הנדיב" מתקיים מחקר אקולוגי מגוון שאחת ממטרותיו היא שמירת הטבע והמגוון הביולוגי.  נתוני המחקר מהווים כלי ניהולי מרכזי ומעודכן בהליך קבלת ההחלטות בפארק.

במהלך "הסדנה הסביבתית" יתמודדו התלמידים עם "דילמות אקולוגיות" כמו כמה להתערב בטבע? איך להקטין סכנת שריפות? איך לשמור על מינים נדירים? מה לעשות עם מינים פולשים ומינים מתפרצים? ויכירו כלים ממשקיים כמו רעיית עיזים ורעיית פרות העוזרים לשמירת הטבע ברמת הנדיב.

 

תחומי תוכן ודגשים לימודיים במהלך הסדנה

במהלך הסדנה ישוו התלמידים בין שני בתי גידול שבאחד מהם בולטת השפעת האדם:

נושאים לדוגמה:

  • חורש חורשה – עוסק בעיקר בהשפעת נטיעת חורשת אורנים על מגוון המינים
  • חורש עם רעיית עיזים לעומת חורש ללא רעיית עיזים – עוסק בעיקר בשימוש בעיזים ככלי ממשקי למניעת שריפות ובוחן את השפעת העיזים על בית הגידול
  • עין צור: מקווה מים עם תשתית בוץ לעומת מקווה מים עם תשתית בטון – עוסק בעיקר בהשפעת שינוי התשתית הטבעית על מאפיינים ביוטיים וא-ביוטיים  בבית גידול של מים מתוקים

 

פעילויות עיקריות

  • התבוננות, צילום ותיעוד של בתי הגידול הנבדקים  תוך דגש על השפעות אדם בשטח
  • מדידה של גורמים ביוטיים וא-ביוטיים תוך שימוש בכלי מדידה ושיטות מדידה מקובלים במחקר בשדה
  • הכרת יחסי גומלין בין אורגניזמים בבית הגידול תוך דגש על חשיבות שירותי המערכת האקולוגית המתפקדת לאדם.
  • הכרת אורגניזמים (צמחים ובעלי חיים) אופייניים והתאמתם לתנאי בית הגידול
  • זיהוי ודיון בהשפעות האדם על השטח הנבדק

הדרכה

במהלך הסיור יאספו התלמידים נתונים בדפי עבודה שפותחו בשיתוף מפמ"ר לימודי סביבה והותאמו במיוחד לדרישות "הסדנה הסביבתית" .

צוות מדריכים מקצועי ומיומן ינחה את התלמידים לאורך הסיור.

 

עונה מומלצת

סדנאות סביבתיות מתקיימות ברמת הנדיב בכל עונות השנה. מומלץ לקיים סדנאות סביבתיות בין אוקטובר למאי.

 

 

לקראת סיור

  • קבוצת הדרכה מונה עד 25 תלמידים. כל קבוצת הדרכה תלווה ע"י מורה מבית הספר
  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס
  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה. במסגרת ההכנה יודגשו הצדדים הלימודיים של הסיור המשלבים הקשבה ועבודה עצמאית. מומלץ להשתמש כהכנה לסיור באתר רמת הנדיב בקישורים המופיעים בהמשך
  • התלמידים יגיעו מצוידים בכלי כתיבה, ומצע / קלסר קשיח מותאם לכתיבה בשדה
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים.

קישורים לספריית החינוך רמת הנדיב:

קישורים לתכנית הסדנה הסביבתית

 

עבודת "אקוטופ" ברמת הנדיב מתאימה לכיתות "לימודי סביבה" ברמה של 5 יחידות. התכנית מורכבת משני מפגשים בהם חוקרים צוותים של 2-3 תלמידים שאלת חקר עצמאית בהנחיית מדריך מקצועי ומורה הכיתה. נושאי המחקר מוגשים ע"י המורים לפיקוח ומאושרים על ידו.

"אקוטופ" ברמת הנדיב

רמת הנדיב כמרכז חינוכי, קהילתי ותיירותי מחויבת לצמצום השפעות אדם הפוגעות במשאבי סביבה  (הקטנת טביעת כף הרגל האקולוגית)ורואה עצמה מרכז להנחלת ערכי קיימות לקהילה הקרובה ולקהל הרחב.

עבודת "אקוטופ" ברמת הנדיב מציעה שפע נושאי חקר בתחומים שונים של שימור המגוון הביולוגי, ניהול פארק הטבע, קיימות, והתאמת הפארק והגנים  לקהלים שונים.

התכנית מותאמת לכיתה שנבחנת בלימודי סביבה ברמת של 5 יחידות ומגיעה לרמת הנדיב לשני מפגשים בתאריכים שונים. כל צוות של  2-3 תלמידים בוחר שאלת חקר, מתכנן ניסוי, מבצע אותו ומתעד את תוצאותיו.

מהלך העבודה

  • תאום ציפיות ונושאים מועדפים בין צוות ההוראה לצוות רמת הנדיב
  • בחירת נושאי חקר ע"י התלמידים
  • תכנון החקר: השאלה הנבדקת, הגדרת תחום החקר והנושאים הסביבתיים הקשורים אליו לצורך עבודה מהספרות, זיהוי המשתנה התלוי והבלתי תלוי, שיטות העבודה, מספר החזרות והפריטים.
  • ביצוע החקר בשטח הנבדק בהתאם לתכנון
  • רישום התוצאות
  • ניתוח ראשוני של התוצאות

 

הנחייה:

עבודת הצוותים מונחה ע"י מורה הכיתה ומדריך מקצועי מצוות רמת הנדיב. המנחים עוברים בין הקבוצות ומסייעים בתכנון הניסוי, בהצבת הניסוי ובשיטות העבודה בשטח.

שיטות וכלי מחקר

התלמידים יכירו שיטות מחקר מתאימות לאופי הנושא הנבדק

כלי מחקר יסופקו ע"י רמת הנדיב

 

 דוגמאות לנושאי חקר

  • השפעת רעיית פרות/עיזים על מגוון מינים (עושר גיאופיטים, עושר פרוקי רגליים, שפע עשבוניים וכדומה)
  • השפעת גינון על שפע פרפרים, דבורים, עכבישים.
  • השפעת חיפוי קרקע על טמפרטורת קרקע, לחות קרקע, נביטת עשבוניים
  • השפעת גיל ערמת קומפוסט על טמפרטורה בערמה / על שפע פרוקי רגליים בערמה
  • השפעת כבישים/ דרכי עפר על שפע מינים פולשים
  • השפעת מפנה על שפע מינים פולשים
  • השפעת השקייה במים מושבים על מינים מתפרצים
  • השפעת כיסוי רב שנתיים בחורש על התבססות אורנים

 

עונה מומלצת

בהתאמה לנושאים הנבחרים ולהעדפות ביה"ס

 

לקראת סיור

  • הסיור ברמת הנדיב מחייב תיאום בטחוני כנדרש בחוזר מנכ"ל. התיאום והליווי הנדרש באחריות ביה"ס

 

  • התלמידים יגיעו לסיור אחרי הכנה בכתה במהלכה יוצגו רמת הנדיב ומאפייניה, עבודת האקוטופ, דרישותיה, ונושאי חקר עיקריים אותם מזמנת הסביבה. התלמידים יוכלו להציע נושאים נוספים לחקר בתיאום עם הצוות המנחה.
  • התלמידים יגיעו מצוידים בכלי כתיבה, ומצע / קלסר קשיח מותאם לכתיבה בשדה
  • התלמידים יגיעו מצוידים ליום סיור בשטח: נעליים סגורות, (בקיץ מומלץ להגיע במכנסיים ארוכים) מים, כובע, תכשיר הגנה נגד שמש, לרגישים, תכשיר הגנה נגד עקיצות יתושים.

קישורים לספריית החינוך רמת הנדיב:

קישורים לתכנית הסדנה הסביבתית

צרו קשר:

חינוך רמת הנדיב  6298108 – 04

דוא"ל: