כשלפרפרים טוב, לכולם טוב

הם קטנים, קסומים, צבעוניים והם מלמדים אותנו על מצבה של המערכת האקולוגית. אז איך לא נאהב אותם כל-כך? היכונו לעונת השיא של הפרפרים!

Copy of November 2007 דנאית תפוח סדום רחלי שוורץ-צחור 129

עונת השיא של הפרפרים בפתח, וזו הזדמנות נהדרת לצפות בהם, ליהנות מיופיים ולהכיר בערכם האדיר למעקב אחר מצבן של המערכות האקולוגיות.
בישראל מעופפים פרפרים במשך כל השנה, אך השיא מבחינת כמות הפרטים ומספר המינים הוא באביב. כבר עכשיו מעופפים בפארק הטבע רמת-הנדיב פרפרים רבים והשיא יהיה מאמצע אפריל עד אמצע מאי. בעונה זו נוכל לחזות במופע מדהים של פרפרים בריכוזי פריחה בטבע ובגנים. אם נעצור ונתבונן בהם נראה כיצד הם נוחתים על הפרחים הצבעוניים, שולפים חדק ארוך, תוחבים אותו למרכז הפרח ומוצצים צוף מתוק, מיד לאחר מכן הם מעופפים לפרח נוסף, שולפים את החדק בשנית וחוזר חלילה. מדי מספר שנים מגיעים אלינו בחודש מאי אלפי פרפרים מהמין נימפית חורשף. פרפרים אלו נודדים כמו הציפורים ומגיעים אלינו בנדידה מאפריקה. אלא שנדידתם היא בין-דורית. כלומר הם יוצאים לדרך, נודדים כברת דרך, מזדווגים, הנקבות מטילות על צמחים פונדקאים, הזחלים בוקעים, אוכלים את הצמחים, גדלים ומתגלמים. מהגולם מגיחים הפרפרים וממשיכים במעופם צפונה. עד שהם מגיעים לכאן באביב ואנו יכולים לחזות ביופיים. מקום מומלץ לכך הוא גן טביעת הרגל ברמת הנדיב.

Quote

מסתבר, שהפרפרים מהווים סמן-ביולוגי המעיד על שינויים החלים במערכות אקולוגיות ובאוכלוסיות המינים הקיימים בהן

Quote
פרפר בגינה

עידן הפיתוח המאסיבי יחד עם ההתחממות הגלובלית, הובילו לפגיעה עצומה בשטחים הפתוחים ומערכות אקולוגיות טבעיות בארץ והעולם. כחלק מהמאמצים לשמירה על השטחים הטבעיים, מתבצעים כל העת מעקבים ומחקרים אחרי השינויים המתחוללים בהם. מסתבר, שהפרפרים מהווים סמן-ביולוגי המעיד על שינויים החלים במערכות אקולוגיות ובאוכלוסיות המינים הקיימים בהן. מחקרים רבים הראו שבמקומות בהם יש ירידה במספר מיני הפרפרים ובכמות הפרטים אז יש גם ירידה במיני צמחים, ציפורים, זוחלים וכדומה. כך הפכו המעופפים העדינים לאינדקטורים ביולוגיים לשאר הקבוצות ולמצב המערכת האקולוגית.
ברמת הנדיב נערך מחקר מקיף שבו שמשו הפרפרים ביו-אינדיקטור לבחינת השפעת האדם על מגוון המינים ועל איכות בתי הגידול בפארק. המחקר נעשה על-ידי ד”ר רחלי שוורץ-צחור. במסגרת המחקר סומנו מסלולי ניטור פרפרים בבתי הגידול השונים בפארק הטבע. מדי שבוע, במשך ארבע שנים ברציפות! נוטרו המסלולים שסומנו ותועדה בהן תנועת הפרפרים במלואה: מינים שנצפו, כמות הפרטים מכל מין ועוד. מהנתונים שנאספו חושבו מדדי מגוון כמו: שפע פרפרים, עושר פרפרים ומדד מגוון משוכלל של פרפרים. מתוך ההשוואה של מדדי המגוון עלו בין היתר המסקנות הבאות: חורשות אורנים נטועות ישנו מגוון מינים דל; רעיית פרות בשטח אינה פוגעת במגוון המינים; באזור המועשר באמצעות גינון ישנו מגוון מינים רב.

מידע מפורט על נפלאות הפרפרים ניתן למצוא בספר “פרפרים ברמת הנדיב” שנמכר בחנות הקונספט של רמת הנדיב. הספר משופע באיורים מרהיבים והוא מתאים גם כספר מתנה.