הפרפרים לימדו אותי לעוף

כמה מאתנו היו נותנים הרבה רק כדי לחזור לתקופת הילדות. ובכן, למרות הקִידמה עבורנו זה עדיין לא אפשרי, אך מסתבר שיש חיה כזו. בכל מחזור חיים בוראים הפרפרים את עצמם מחדש. אז כשעונת הפרפרים בשיאה, הדבר הכי קרוב לילדוּת שנוכל להציע לכם, זה להכיר מקרוב את המעופפים הצבעוניים. בואו לעוף אתנו!

4

האביב פה קצר מאוד. החום הגדול כבר כאן, ורגע לפני שריכוזי הפריחה האביבית מפנים זמנית את מקומם למראות הקיץ היבשים, זה זמן להתפעל מעשרות מיני הפרפרים הנמצאים כעת בעונת השיא של פעילותם. ד”ר רחלי שוורץ-צחור, חוקרת ורכזת קיימות ברמת הנדיב, עושה זאת מדי יום כבר 15 שנים והתלהבותה רק הולכת וגוברת. נפגשנו עם רחלי לשיחה ולסיור תצפיות בחבריה המרהיבים, ובמילים עדינות נאמר שעפנו על זה.
לך אל הפרפרים, ראה דרכיהם וחכם
“בישראל מעופפים פרפרים במשך כל השנה, אך השיא מבחינת כמות הפרטים ומספר המינים הוא ממש עכשיו. בעונה זו נוכל לחזות במופע מדהים של פרפרים בריכוזי פריחה בטבע ובגנים”, אומרת רחלי, שהחלה את מחקרה בתחום בשנת 2002 לגמרי במקרה, ומאז לא מפסיקה ללמוד מהם.
אך מעבר לעובדה זו, גילתה רחלי שהחיה הקטנה והעדינה הזו, דרך אורחותיה, דרך השונות בנראות המינים ודרך גלגול מחזור חייה, יכולה לשקף לנו דבר או שניים על מהות החיים. “הפרפרים לימדו אותי לעוף”, היא מסכמת.
נכון, רוב האנשים מחבבים פרפרים. הם קטנים, בעלי חזות מרהיבה, מעופם השקט והקליל מהפנט והמפגש עמם אינו מצריך נקיטת זהירות, שכן אין הם יכולים להזיק לנו. עם זאת, מעטים בינינו מכירים את אורחות חייהם ואת האופן שבו הם בוראים

FB-פרפרים

עצמם מחדש בכל מחזור חיים. מסתבר שלמרות  הקִידמה האנושית, יש לנו עוד מה ללמוד מהם.
מטמורפוזה כדרך חיים
לאורך ההיסטוריה האנושית, המוות מעסיק את בני האדם. חלקנו מאמינים שהמוות הוא סוף וכליה וחלקנו אוחזים באמונה שלאחר מותנו נשמתנו מתגלמת באחר. אצל הפרפרים זו בכלל לא שאלה. כל הפרפרים חווים גלגול מלא – מחזור חיים שבו הם עוברים תצורות חיים שונות ובתום כל מחזור הם בוראים עצמם מחדש. מחזור חייהם אמנם קצר, בין שבועיים לחודשים ספורים, אך בינינו, מי צריך חיים כל כך ארוכים אם אפשר לברוא את עצמך מחדש?
הפרפרים המעופפים שאנו רגילים לראות מצויים בשלב הבוגר שלהם, אך קודמים להם שלושה שלבי התפתחות במהלך חייהם: ביצה, זחל וגולם. נקבת הפרפר מטילה כ-100 ביצים במחזור חיים אחד. לפי חוש הריח היא יודעת לבחור על איזה צמח להטיל את ביציה, מדובר בצמח פונדקאי, כזה שהזחלים שיבקעו יקבלו את מזונם ממנו. אם היא תטיל בטעות על צמח אחר, לא יצליחו הזחלים להתפתח. לעתים תפזר הנקבה את הסיכויים ותטיל על כמה צמחים. מספר ימים לאחר ההטלה בוקעים הזחלים מהביצים. לרוב יאכל הזחל הבוקע את קרום הביצה שממנה בקע ולאחר מכן הוא ניזון מהצמח הפונדקאי. בעת גדילתו נמתח עורו של הזחל וכשהוא עומד להתפקע, משיל אותו הזחל ונשאר עם עור חדש וטרי. כך הוא יעשה ארבע עד חמש פעמים, ואז יחפש עמדה טובה להתגלם בה, ישיל בפעם האחרונה את עורו ויהפוך לגולם.

2 (1)
         סטירית פקוחה שהתחפשה לינשוף עצים

בתוך הגולם מתחיל תהליך שבו כל הרקמות מתפרקות ונבנות מחדש מתאים עובריים. כך למעשה מתפתח ומתהווה יצור חדש בלי למות – כנפיים, ראש, מחושים וחדק, והופך לפרפר שאנו מכירים, היוצא מהגולם כשהוא בגודלו המלא. זהו גם השלב הבוגר והמיני של הפרפר, שבו יש זכרים ונקבות שיכולים להזדווג ולהתרבות. הם יעופפו לחפש צוף ומזון ועל הדרך גם זה את זו.

הם רק נראים תמימים…
הפרפרים אינם שומעים ואף אינם משמיעים קול, אך מתקשרים ביניהם נפלא בשלל ריחות וצבעים. “הסיבה שאנו, בני האדם, נהנים כל כך מהפרפרים, נובעת מכך שמנעד הראייה והריח שלהם דומה מאד לזה שלנו”, אומרת רחלי. אלה שצבעיהם עזים כמו שחור, כתום, אדום, הם רעילים. הם חשופים ובולטים וצבעיהם העזים מזהירים את הטורפים הפוטנציאליים, כמו ציפורים וזוחלים. משמע, אני רעיל ועדיף לכם שלא תתעסקו איתי.
אם תתמקמו לתצפית ליד מקבץ פריחה המזמין פרפרים, תגלו שמלבד מגוון הצבעים הרחב המעטר אותם, לכל מין יש עיצוב מיוחד משלו. עבורנו זהו מראה ציורי ותמים, אך עבור הטורפים הפוטנציאליים מדובר בנתון אסטרטגי מפתיע ומרתיע. יש כאלה שמצוירות להם עיניים על הכנף. לרוב יהיו אלה פרפרים ממשפחת הסָטיריתיים. קטנים ככל שיהיו, באמצעות העיניים הללו חלקם מסוגלים להרתיע טורפים גדולים יחסית. אלה כמובן עיניים מדומות, עיניהם הרואות הן זעירות ומצויות בקדמת ראשן. אם תתקרבו ותביטו בעיניים המדומות, תופתעו לזהות שהן מחקות באופן מופלא את עיני

3 (1)
פרפר או עלה?

הטורף, ציפור או לטאה. הסטירית הפקוחה, למשל, “מביטה” בעיני אויביה. כך היא מבלבלת את הטורף ובתוך שבריר שנייה היא פורשת את כנפיה ונמלטת במעופה.

די, אכלת לי את הראש!

פרפרים אחרים, כמו כחליל האשחר, מעוטרים ממש בראש מדומה על הכנף. בקצה כל כנף מצוירת עין ולצידה בולטים שני מחושים מדומים. הטורף שיתבלבל יכול לנגוס בראש המדומה שבקצות הכנפיים, אך לא ימית את הכחליל. הכחליל יוכל להמשיך לעוף גם עם כנף נגוסה. דוגמה גאונית לא פחות הוא רפרף גולגולת המת, שציור בולט של גולגולת אדם מעטר את גב חזהו.
ללבנין התלתן, למשל, כנפיים המדמות עלה ואפילו עורקים המדמים עורקי עלה. בהתבוננות מקרוב נראה שבמרכז הכנף משורטטים צמד כתמים לבנים בעלי שוליים חומים. כתמים אלה מדמים באופן מדהים חורי כרסום שנגרמו על-ידי חרקים. בעוד הלבנין נוחת על צמח, יטעה הטורף הפוטנציאלי לחשוב שזהו פשוט עלה. מאחר שאין זה הזמן לעבור לצמחונות, יחפש האויב את טרפו במקום אחר.

הפרפרים בשירות כדור הארץ והמדע

המחקר על הפרפרים ברמת הנדיב החל במטרה ללמוד מהפרפרים על המערכת האקולוגית בפארק הטבע ולקבל אינדיקציה על השפעות האדם בפארק. מסתבר שהפרפרים נחשבים לביו-אינדיקטורים: הם מהווים סמן ביולוגי המעיד על שינויים

IMG_3435 (1)
רחלי בהדרכה עם קהילת מנטרי הפרפרים ברמת הנדיב

החלים במערכות אקולוגיות ובאוכלוסיות המינים הקיימים בהן. מחקרים רבים הראו שבמקומות שבהם יש ירידה במספר מיני הפרפרים, ובכמות הפרטים תימצא גם ירידה במיני צמחים, ציפורים, זוחלים וכדומה. כך נמצא למשל שבחורשות האורנים הנטועים בפארק רמת הנדיב יש מגוון מינים דל. עוד נמצא שבחודשי הקיץ השחונים מאמצים הפרפרים את מרחבי הגנים, שמהווים עבורם, כמו גם עבור בעלי חיים אחרים, מעין נווה מדבר לעונה זו.

ויש מכורים לפרפרים

אחרי שגילינו חלק מנפלאות הפרפרים, התחלנו להבין שאפשר ממש להתמכר לזה. רמת הנדיב משתפת פעולה לאורך השנה עם אגודת חובבי הפרפרים. האגודה הקימה קהילות אוהבי פרפרים המסייעים בניטור לאורך השנה. אחת מהן הוקמה השנה ברמת הנדיב ופועלת בסביבתה. סקרי האגודה פתוחים לקהל הרחב. בתקופה זו נערך באזור חדרה סקר על כחליל הגליל, ומי מכם שהנושא מרתק אותו, מוזמן להשתתף בו.

רוצים להזמין פרפרים לגינתכם?
משהגעתם עד הלום, בוודאי תרצו לדעת כיצד הופכים את הגינה הפרטית למוקד

Acherontia atropos2211
רפרף גולגולת המת - ציור בולט של גולגולת אדם מעטר את גב חזהו.

משיכה לפרפרים. “ראשית”, מסבירה רחלי, “מומלץ לשתול פרחי צוף גם בגינה וגם בעציצים במרפסת. צמחי צוף מובחרים לפרפרים הם בודוליאה, פנטס, פלוקס, ורבנה ולנטנה. כמו כן, כדאי לשתול צמחים פונדקאים שימשכו את הנקבות להטיל עליהם. כך תוכלו להמשיך ולעקוב אחר בקיעת הזחלים ואחר התפתחותם. פיגם מצוי יהיה אידאלי כפונדקאי לפרפרי זנב סנונית נאה, וכובע הנזיר יהיה פונדקאי מצוין ללבנין הכרוב“. המשקיענים שביניכם מוזמנים לבקר בגינת כף הרגל ברמת הנדיב וללמוד באמצעותה על הצמחים המושכים מגוון של מיני פרפרים. הצמחייה בגינה זו תוכננה במיוחד למטרה זו, ותוכלו תוך דקות ספורות לגלות בה מינים רבים של פרפרים.

לסיום, שאלנו את רחלי מה הדבר הכי מרתק שהצליחה ללמוד מהפרפרים ושהצליח להשפיע גם על חייה. “ההתבוננות באורחות חייהם של הפרפרים השפיעה עליי לגמרי מבפנים. הדבר המהותי ביותר הוא היכולת שלנו לעבור תהליכי טרנספורמציה ושינוי ולהמציא את עצמנו מחדש”.
* מי שחפצה נפשו להעמיק את ידיעותיו מוזמן לכנס השנתי של אגודת חובבי הפרפרים שייערך במוזיאון לטבע בתל אביב ב-31.5.18, במרכז המבקרים ברמת הנדיב ב-1.6.18 ובחרמון ב-2.6.18. לפרטים ולהרשמה פנו ל-[email protected].