גינה שמצמיחה גם ילדים

לצד הירקות הגדלים בגינה הנדיבה שבבית ספר “החיטה” בזכרון יעקב, צומחים גם התלמידים. מתלכלכים, מזיעים ומפתחים סקרנות. למידה משמעותית במיטבה.

DSCN0592 (2)

בחלק הדרומי התחתון של בית הספר “החיטה”, ממש צמוד לגדר המפרידה בין שטח בית הספר לחורש, ממוקמת גינת ירק שבה, לצד הצמחייה והירק, מתפתחים גם הילדים. הגינה הוקמה ופועלת במסגרת תכנית “גינה נדיבה”, שמפעילה רמת הנדיב זה שנתיים באזור השותפות לקיימות אזורית. הפעילות בגינה מבוססת על רכיבי הלמידה המשמעותית ומשלבת למידה פעילה מתוך סקרנות, הנעה, גילוי יוזמות ומתן מענה לצורכי הלומד. השהות במרחבי טבע וסביבה ירוקה מיטיבה עם התלמידים, אשר בסיום הפעילות בגינה חוזרים אל הכיתה מרוכזים יותר אחרי שהוציאו מרץ בגינה.

את הגינה מובילה לוזאן כיוף, שזו שנתה הראשונה בבית הספר, כמורה מתמחה במדעים. ילדי כיתות ג’ מגיעים באופן קבוע לגינה, מטפחים את ערוגות המלפפונים, הגזרים, החסות ועוד מיני ירקות. התלמידים ממש מחכים לשיעורי הגינה, והפעילות בה אינה מסתיימת עם היציאה להפסקה; הם מגיעים בהפסקות לשמור על הצמחים, לעקוב אחר הצמיחה ופשוט להיות בה.

“זה פרויקט חווייתי אבל לא בהכרח קל”, אומרת כיוף. “אין כיתה, אין קירות, הכול פתוח. צריך להתאים את מערכי השיעור ולדעת איך לאסוף את התלמידים. אני עובדת אִתם, מתלכלכת כמוהם, ומשהו בעבודה המשותפת הזו מזמין סוג אחר של יחסים ללמידה. הגינה אינה נגמרת כשמסתיים השיעור, והם חוזרים אליה גם בזמנם הפנוי”.

כיוף משתמשת בגינה כדי להמחיש דברים משיעורי מדעים. כשלומדים על חלקי הצומח, אין צורך במצגות ובאיורים, פשוט חווים את הדבר האמיתי. אבל לא רק מדעים נלמדים בגינה; הגינה היא מרחב המאפשר מגוון של אפשרויות לימוד. הפעילות בשטח מפעילה את הדמיון ואת היצירתיות. את ההשתנוּת בגינה, למשל, תיארו הילדים באמצעות ציורים ואף השתמשו בחומרים מן הטבע, כמו זית, אדמה ועלים, כדי לייצר צבעים. “הגינה גם מעוררת השראה ומאפשרת משחק ודמיון. למשל, כשהילדים גילו מנהרה באדמה, הם המציאו סיפורים על מי גר במנהרה בציור וכתיבה”, מוסיפה כיוף.

Quote

אני עובדת אִתם, מתלכלכת כמוהם, ומשהו בעבודה המשותפת הזו מזמין סוג אחר של יחסים ללמידה. הגינה אינה נגמרת כשמסתיים השיעור, והם חוזרים אליה גם בזמנם הפנוי”.

Quote
20170614_092047

הגינה מיועדת לכלל תלמידי בית הספר. מספר תלמידים מכיתה ח’ מגיעים לפעילות שבועית בגינה, מספרת כיוף. הם בונים, עודרים ומבצעים פעילויות באחזקת הגינה. העבודה המשותפת מפתחת את התקשורת הבינאישית. ההזדמנות לעשות למען הכלל ולא רק “לעצמי”, מעלה את הערך העצמי ואת תחושת המסוגלות שלהם. “בכלל, הגינה מזמנת הצלחות שלעיתים קשה לחוות בכיתה. יש מקום ליוזמה, לעצמאות, להבנת הקשר שבין סיבה לתוצאה, לעבודה עם הגוף ולשהייה בסביבה שקרובה לטבע”, אומרת כיוף. “וכן, זו גם הזדמנות להעז ולהסתכן גם בכישלונות”, היא מוסיפה.

העבודה הפיזית בגינה מאפשרת שחרור של אנרגיה ושל תסכולים מצד אחד, ומזמינה לרגעי שקט והתבוננות מצד אחר. פעמים רבות התלמידים ממשיכים לעבוד בגינה גם כשהחלה ההפסקה.

תלמידי כיתה ח’ יושבים ואוכלים תותים מתוקים מהגינה. לפני זמן קצר הם היו פרח בערוגה. קסם מקרבת את התות האדום לפניה, בוהה בנקודות הגרעינים הזעירות ונלהבת מתופעת הטבע: “מדהים איך הירקות יוצאים מתוך גרעין קטן”. היא מספרת שהיא מחכה לימי שני “כי זה הרבה יותר כיף מלשבת בכיתה”.

25.7 (53) (1)

דניאל מספר על ייחור הבננה שהוציא מהגינה בבית הספר ושתל בגינה שבפנימייה שבה הוא שוהה, ועל איך שהפרגים שזרע שם החלו לפרוח. דני נהנה מהעבודה הפיזית. “אני מוציא מלא אנרגיה וגומר את העבודה מותש, אבל זה שווה את זה כי אני נהנה. אני מחכה כל שבוע לימי שני בגינה”, הוא אומר.

אגם אוהבת לשתול, לחפור, לנקות, “זה מרגיע ומהנה ואני מרגישה יותר משוחררת, אני אוהבת את עץ הזית הגדול שטיפלנו בו, גזמנו ודישנו בט”ו בשבט. היא מספרת שבנתה בעצמה ערוגה מעץ לגידול תפוחי אדמה. “השימוש בכלי עבודה העלה לי את הביטחון ואת האמונה שלי בעצמי”, היא מוסיפה.

בהפסקות זוכה הגינה למבקרים מכלל הכיתות. הם חולפים בה כמו השחרור, הירגזי והפרפר, בודקים אם יש משהו חדש, איזה גזר או אפונה ללַקט.

הגינה מקבלת גיבוי מלא מהנהלת בית הספר, אשר מזהה את היתרונות שבה. השאיפה של כיוף היא שהמקום ישמש מורים נוספים שיגיעו לגינה ללמד, כל אחד ואחת בתחומם. את כיוף מלווה איתן פרבר מצוות רמת הנדיב, “אחד הזיכרונות הטובים שלי מבית הספר הוא גינת הירק שהקמנו. אני שמח שחוויה כזאת מתאפשרת לילדים גם היום”, אומר פרבר.

את התכנית “גינה נדיבה” מפעילה רמת הנדיב בבתי ספר נוספים באזור השותפות לקיימות אזורית: שלושה בתי ספר בג’סר א-זרקא – אל-סאלם, אל-שאטאא ואל-מנרה, ביה”ס אורט בנימינה, ביה”ס קשת שבזכרון יעקב וליווי ביה”ס אשכולות שבבנימינה.