AL15_02_06_7355-aspect-ratio-x

למה הצבי לא חוצה את הכביש? על קיטוע בתי גידול, קישוריות ומסדרונות אקולוגיים

“צבי ישראלי, דורבן הודי ותן מצוי ניסו לחצות את הכביש…”

זו יכולה להיות התחלה של בדיחה, אבל במציאות האזורית, התרחיש הסביר הוא שלפחות אחד מהם יפגע על ידי רכב נוסע או רכבת בטווח הקרוב, ואילו השניים האחרים יכחדו מרמת הנדיב תוך עשורים ספורים.

wild life sticker

רמת הנדיב מהווה מרחב מחייה טבעי של לא מעט חיות בר, חלקן מוכרות יותר, כמו הצבי, הדורבן והתן, וחלקן יותר ביישניות, כדוגמת הגירית ואייל הכרמל. מרחב המחיה, או במינוח המדעי, בית הגידול, מספק למינים אלו, בנוסף למרחב הפיזי, גם מזון, הגנה (מחסה או מסתור) ובני זוג לרבייה לצורך קיום אוכלוסיות בנות קיימא.

כמו חלק גדול מבתי הגידול הטבעיים בארץ, גם רמת הנדיב, סובלת מקיטוע מרחבי, כלומר ניתוק ובידוד מהמרחבים הטבעיים הסובבים אותה, על ידי ישובים, כבישים ומסילות רכבת, המקשים על תנועתם של חיות הבר בחיפושם אחר בני זוג חדשים.

כאשר בעלי החיים יכולים לנוע בחופשיות במרחב, ופרטים מקבוצה אחת פוגשים בני זוג מקבוצה שכנה, מתקיימת תחלופת גנים בריאה המשמרת את החוסן הגנטי של אותה אוכלוסייה מקומית. כאשר הקישוריות בין המרחבים הטבעיים נפגעת, נוצרות אוכלוסיות מבודדות המתאפיינות בזיווגי קרובים וכתוצאה מכך, ירידה במגוון הגנטי של האוכלוסייה. למגוון הגנטי תפקיד חשוב ביכולת ההישרדות של מין והתאמתו לסביבה משתנה.

Camera02820150913-122-aspect-ratio-x

מגוון גנטי נמוך פוגעת בכושר הרבייה של אותה אוכלוסייה כתוצאה מירידה בקצב הילודה, תמותה גבוהה של ילודים, מחלות גנטיות ובעיות נוספות.

מסדרון אקולוגי נועד לנסות ולפצות, במקצת, על הפגיעה בקישוריות על ידי הקצאת שטח טבעי מתאים אשר יהווה מעבר בין מרחב טבעי אחד לשני, ויגדיל את הסיכויים למעבר של פרטים בין קבוצות ותחלופה גנטית. חשוב לזכור שהמסדרון האקולוגי אינו פותר לחלוטין את כל בעיות הקיטוע אבל, עשוי בהחלט לעשות את ההבדל בין אוכלוסייה שנדונה להכחדה מקומית לבין אוכלוסייה בת קיימא.

ברמת הנדיב התבצע מחקר שהתחקה אחר תנועתם של חיות בר בשטח הפארק והחוצה ממנו, במטרה לנסות ולחזות את חיוניות אוכלוסיות חיות הבר המתקיימות בשטח פארק הטבע לטווח הארוך, ולזהות מיקומים אופטימליים למעברי בעלי-החיים בין רמת הנדיב לסביבתה, אשר יתמכו בחיוניות אוכלוסיות אלו.
המחקר נעזר במודל אשר התמקד בתשעה מינים נבחרים, האופייניים לרמת הנדיב וכאלה העלולים להיפגע עקב קיטוע של המרחבים הטבעיים, ביניהם הצבי, אייל הכרמל, חזיר הבר, התן הזהוב, הגירית המצויה, השועל, הדורבן ההודי, יערון צהוב

Quote

כאשר בעלי החיים יכולים לנוע בחופשיות במרחב, מתקיימת תחלופת גנים בריאה המשמרת את החוסן הגנטי של אותה אוכלוסייה מקומית

Quote
wild animal map

הצוואר (מכרסם), קמטן החורש (לטאה דמוית נחש), החוגלה וגם הצבעוני השקוף (פרפר). ממצאי המחקר, אשר התבצע בשיתוף אקולוגים וחוקרים מחברת Alterra  ההולנדית, הצביעו על כך שרק שלושה מתוך תשעת המינים שנבחנו במודל, יצליחו להתקיים ברמת הנדיב לאורך זמן, תחת תרחיש המציאות של קיטוע מרחב המחייה כתוצאה של הפיתוח המתוכנן בשטחי המועצות זיכרון יעקב ובנימינה, מזרחית לרמת הנדיב.

על פי תוצאות המודל, הראשונים שיפגעו מהשלכות הקיטוע הם היונקים הגדולים, כמו הצבי הישראלי וכל שכן, אייל הכרמל, שכבר נכחד בעבר והפרטים הספורים שמסתובבים כאן היום הם פרטים שהושבו לטבע או צאצאיהם.

לאור תחזית זו, ישנה חשיבות לנקיטת צעדים ברורים לפיצוי על נזקי הקיטוע של בית

צבי בפארק

הגידול של הצבי הישראלי ושל אייל הכרמל, אשר תאפשר, ככל הנראה, לשמור גם על אוכלוסיות נספות של חיות בר שרמת הנדיב משמשת להם בית. על מנת שהמסדרונות האקולוגיים יאפשרו תנועה של צבאים ושל חיות אחרות, יש לאתר את שטחי המעבר הפעילים, בהם חיות בר עושות שימוש כבר היום. על מנת ששטחים אלו ישמשו עורקי חיים לאוכלוסיות חיות הבר בפארק הטבע, על המסדרונות המתוכננים להידמות לבית הגידול הטבעי ולהיות רחבים מספיק על מנת לאפשר מעבר בטוח וגם כזה שיהיה קל למצוא.

מתוך הניתוח המרחבי של המודל, מסתמן שהמיקום המתאים ביותר לתכנון מסדרון כזה הוא צפון -מזרחית לרמת הנדיב, בין אזור התעשייה “כרמל” (שטח מועצת בנימינה) לשטח בו מתוכננת שכונת “פארק היין” (שטח מועצה מקומית זיכרון יעקוב), אשר יחבר את רמת הנדיב עם אזור גבעות אלונה והר חורשן. בהתחשב באורכו של המסדרון המתוכנן (כ-800 מ’), רוחבו חייב לעמוד על לא פחות מ- 150 – 200 מטרים. בנוסף מחייב המסדרון הסדרה של מעבר תפקודי שיאפשר חצייה בטוחה של כביש 652 המחבר בין זיכרון לבנימינה.

לאחר לא מעט עבודת שיתוף הציבור, הסברה לקהילה ופעילויות חינוך בבתי ספר, דיונים ארוכים בוועדת התכנון המחוזית ובוועדות המקומיות, תכנון ותכנון מחדש, וכמובן הרבה רצון טוב של מרבית השותפים, הוסדר מעבר תחתי המאפשר לחיות הבר לחצות את הכביש בבטחה, ואף הושגו הבנות והסכמות בין רמת הנדיב, ראשי המועצות וגופי התכנון, לוותר על רצועת שטח פתוח המהווה כבר היום מעבר פעיל לצבאים וחיות בר נוספות. יחד עם זאת, בעת כתיבת שורות אלו, עדיין נשארו לא מעט מכשולים, פיזיים וביורוקרטיים, בדרך להסדרת מסדרון אקולוגי נקי ורחב דיו, אשר יוכל להבטיח שגם הדורות הבאים יוכלו ליהנות ממראה של עדר צבאים מקפץ בנוף הירוק שליד הבית.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

אדם. קהילה. סביבה.

פעילות ענפה מתקיימת ברמת הנדיב סביב האדם וחיבורו לטבע ולסביבה.
הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בגינון, בחינוך לקיימות של הדור הצעירו ואירועים המתחשבים בסביבה ותורמים לרווחה ובריאות הקהל.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן האיריסים

בתוך גני הזיכרון ברמת הנדיב, בין גן הדקלים לגן הוורדים, שוכן גן מעט נסתר אך מיוחד במינו: זהו גן האיריסים, הנמצא בתהליך שדרוג לגן המדגים גינון בצמחי בר מקומיים. קהל המבקרים מוזמן לבוא וליהנות מתצוגה פורחת של צמחים המתהדרים בפרחים גדולים בצבעים מרהיבים.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>