grapes-1844745_1920-aspect-ratio-x

עטלפי חרקים בשירות המערכת החקלאית בבקעת הנדיב

כרמי קורין

כרמים בעולם הם אתרי שיחור למזון חשובים לעטלפי חרקים, אשר חלק ממזונם מבוסס על עשים המזיקים לכרם. רוב מיני העטלפים בישראל הם עטלפי חרקים, הניזונים מכמות עצומה של חרקים בלילה. עטלפי החרקים משחרים למזון בשטחים טבעיים וחלק מהמינים משחרים למזון גם בשטחים חקלאיים. מחקרים עדכניים מצביעים על חשיבותם של העטלפים כספקים של “שירות מערכת” חשוב לאדם – בקרת מזיקים במערכות חקלאיות. כלומר, לעטלפי חרקים יש פוטנציאל רב להיות מדבירים ביולוגיים של אוכלוסיות חרקים המזיקים לחקלאות. המחקר הנוכחי בחן את הפוטנציאל של עטלפי החרקים כמדבירים ביולוגיים בשטחי חקלאות היין שבאזור בקעת-הנדיב.

bat-1695186_1920

המטרות המרכזיות של המחקר הן לכמת את תרומתם הפוטנציאלית של עטלפי חרקים לבקרת מזיקים בכרם ומציאת שיטות ודרכי ממשק בהן חקלאים יכולים להיעזר כדי לעבות את פעילות העטלפים ולהגדיל את יעילותם כמדבירים ביולוגים בכרמים.

על מנת ללמוד את הפוטנציאל של העטלפים כמדבירים ביולוגיים גם בענף חקלאי זה, החל במסגרת פעילות “השותפות לקיימות אזורית”, מחקר בראשות פרופ’ קורין הבוחן את חשיבות הכרמים בבקעת הנדיב כאזורי שיחור מזון לעטלפי חרקים.

בשלב הראשון נלמד הפיזור המרחבי של עטלפי חרקים בכרמים עם ממשקי הדברה שונים במטרה לאמוד את פעילותם והרכב מזונם בשטחים חקלאיים בבקעת הנדיב. ההשערה היא, כי פעילות העטלפים בשטחים חקלאיים קשורה לאופן ההדברה המיושם בהם וכן לאלמנטים נופיים סביבם, כגון מקורות מים פתוחים. החוקרים שיערו כי פעילות העטלפים ועושר המינים של קבוצה זו יעלו ככל שהשטח ינוהל בגישת ה”הדברה המשולבת” אשר מקדמת שיטות הדברה ידידותיות לסביבה ועקב כך ממעיטה בחומרים הכימיים המסורתיים.

DSC03247 (002).JPG

במסגרת המחקר נדגמו הכרמים באמצעות גלאי עטלפים אשר מקליט את הקולות העל-שמיעתיים של העטלפים. הקולות משמשים אותם למטרות שונות כגון התמצאות, לכידת החרקים ותקשורת בין-מינית. מאחר ולמרבית מיני עטלפי החרקים דגם קול ייחודי, ניתן לנתח את ההקלטה באמצעות תוכנת קול ולזהות את מיני העטלפים שנדגמו בכרמים. לצד המעקב אחר קולות העטלפים, נערך גם דיגום של אוכלוסיות החרקים המזיקים הנמצאים באזור.

המחקר התחיל באביב 2017 ונמשך גם לאורך הקיץ והסתיו. עד כה הוקלטו קולות אשר זוהו כשישה מינים שונים של עטלפי חרקים, אשר כולם מוגנים בפני החוק ומרביתם מוגדרים כמינים בסכנת הכחדה.

סיכום הממצאים הראשוניים:

עשרה מיני עטלפי חרקים, המהווים כ- 52 אחוזים מכלל מיני העטלפים שיש בצפון ישראל, תועדו בכרמים ברמת הנדיב. ממצא זה עשוי להצביע על כך כי לכרמים יש חשיבות כאתרי שיחור למזון לעטלפי חרקים. מתוך עשרה המינים שתועדו, שמונה הם מינים הנתונים בסכנת הכחדה שונה, נתון המעיד אף הוא על חשיבות הכרמים.

פעילות העטלפים ועושר המינים עולים במהלך השנה, כאשר בקיץ- בדומה לאזורים אחרים בישראל, הפעילות היא מרבית. בניסוי העצמה של פעילות העטלפים בכרמים נמצא כי לתוספת פרומון יש השפעה חיובית הן על עושר המינים והן על פעילותם בכרמים. לממשק זה כשלעצמו יש גם כן השפעה חיובית על פעילות העטלפים. ממשק זה פשוט וקל ליישום ועשוי לשמש כאמצעי להגברת פעילות עטלפים בגידולים חקלאיים שונים.

שיטות אחרות בהן ניתן להעצים את פעילות עטלפי חרקים הן שימוש במחולל קולות בנייה והצבה של גופי מים קטנים. לשימוש ב”בתי עטלפים” היתכנות קטנה בלבד, אך ניתן להיעזר בהם כאמצעי לחינוך בנושא הדברה משולבת.

עטלפון לבן שוליים

הפעילות הגבוהה ביותר בכל עונות השנה באזור בקעת הנדיב הייתה של עטלפון לבן שוליים, המין השכיח ביותר בישראל, אשר משחר למזון בשטחי חקלאות מגוונים.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

גינון מושך פרפרים

המונח טביעת כף הרגל האקולוגית קורם עור וגידים בחלק המערבי של מרכז המבקרים. תא גינון גדול בצורה של כף רגל מונח במרכז המתחם, העקב פונה לצפון, הבוהן וארבע אצבעות, כיחידה אחת – לדרום.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

שביל האחוזה(אדום)

השביל עובר דרך אזור צפוף צמחייה טבעית ומגיע אל שרידיה של חורבת עקב, ווילה כפרית מהתקופה הביזנטית, הצופה אל הכרמל, לרכס הר אמיר, צפון השרון ולחוף הים התיכון.
אופי השביל: בינוני, מתאים לילדים מגיל 5–6
צבע סימון: לבן-אדום-לבן
אורך השביל: כ- 4 קילומטרים.
משך הטיול: בין שעתיים לשלוש.
עונות מומלצת: סתיו, חורף ואביב.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>