20230430085308_IMG_2343-1-aspect-ratio-x

ניטור פנולוגי ברמת הנדיב- שינויים ב"הרגלי הפריחה"?

רעיה רודיך

בעולם ובישראל עולה בשנים האחרונות השאלה האם שינויי אקלים והתחממות כדור הארץ משפיעים על מועדי צמיחה, פריחה והבשלת פירות בצמחים. לשינויים אלה יכולה להיות השפעה על המערכת האקולוגית כולה, לדוגמה – השפעה על מקורות מזון של חרקים וציפורים. החל מחורף 2014-2015 נערך ברמת הנדיב, מידי חורף, ניטור פריחה לאורך מסלול מסומן הכולל 15 נקודות דגימה, באזורי שיחייה (גריגה) ובחורשת ברושים שעברה דילול. המידע שנאסף יכול לסייע באיתור והבנה של שינויים במערכת האקולוגית, עשוי לעזור בתכנון פעולות ממשקיות כמו רעיית פרות, ומהווה מקור מידע מעודכן אודות פריחה למטיילים בשבילי הפארק.

20170225_123035

שיטות עבודה

מסלול נבחר ותדירות דיגום:

לאורך שביל קבוע סומנו 15 נקודות דיגום במרחק של כ-150 מטר זו מזו. כנקודות דיגום נבחרו שטחים פתוחים יחסית בהם יש ייצוג גבוה לבני חלוף (עשבוניים חד שנתיים ורב שנתיים). כל נקודת דיגום מייצגת עיגול שקוטרו 10 מ’. הדיגום מתקיים כל שבועיים, בראשית כל חודש ובאמצעו, בין אוקטובר למאי.

שיטות דגימה להערכת שפע פריחה בעשבוניים*:

בכל עיגול דגימה נרשמים המינים הפורחים הבולטים. שפע הפריחה של כל מין מוערך ע”פ מדדים שנקבעו מראש:

  • 1-5 פרטים פורחים – דירוג שפע       =    1
  • 6-10 פרטים פורחים – דירוג שפע     =     2
  • 11-50 פרטים פורחים – דירוג שפע   =     3
  • מעל 50 פרטים פורחים – דירוג שפע =     4

*במעוצים, הדיגום מתבצע בעיגול שקוטרו 20 מטר וה”שפע” מבוסס על שקלול מספר הפרטים הפורחים והערכת עצמת פריחתם.

מגמות וממצאים עיקריים:

ממוצע המשקעים בחמש שנות ניטור הפריחה (2015 – 2019) היה 600 מ”מ לעונה. בחורף 2015 נרשם “שיא” במשקעים: 735 מ”מ. חורף 2016 היה השחון ביותר: 456 מ”מ.

כמות הגשם ופיזורו משפיעים באופן ניכר על משך הפריחה ועוצמתה, ומשפיעים בדרכים שונות על “התנהגות” המינים השונים. בחורף מאוחר (גשמים מתחילים בדצמבר) אופיינו (בעיקר בין מקדימי הפריחה), כמה “טיפוסי פריחה”: רוב המינים שנסקרו פרחו מאוחר יותר, למשך זמן קצר יותר ובעוצמה פחותה. נמנים על קבוצה זאת, לדוגמה – סביון אביבי, כלנית מצויה, מרווה דגולה ודרדר כחול. חלק מהצמחים

20170220_115658

פרחו מאוחר יותר (בין שבועיים לחודש וחצי איחור) ובעוצמה דומה לזו בשנים המאופיינות בסתיו גשום (לדוגמה נרקיס מצוי ורומוליאה סגלולית). מינים אחדים “מוותרים” ונוכחותם בשטח בסתיו שחון קצרה ועלובה. בולטים ביניהם בן-חצב סתווני וציפורני-חתול מצויות.

שיא עונת הפריחה במסלול הניטור מתרחש במחצית הראשונה של מרץ. במחצית השנייה של מרץ מתחילות דעיכה והתייבשות. דעיכת הפריחה במסלול מושפעת מכמות הגשמים ופיזורם, ומואצת עם הכנסת הפרות לשטח.

בין המינים האדומים יש חלוקה בזמן: הכלנית פורחת מדצמבר עד ראשית מרץ, והנורית מחליפה אותה מסוף פברואר עד ראשית אפריל. תופעה דומה נצפתה במורכבים הצהובים: פותחים את העונה סביון אביבי, ציפורני חתול וניסנית דו קרנית; ממשיכים בעונה: כוכבן מצוי ומררית הגליל, ומסיימות את העונה הניסניות הגבוהות: ניסנית א”י וניסנית הבולבוסין.

בין מאריכות הפריחה במסלול בולטות רקפות וכלניות שמתחילות לפרוח בסוף דצמבר ופורחות עד מרץ! (בשנים של סתיו שחון הכלניות מתחילות לפרוח רק בסוף ינואר).

“שיאנית” ש”עוקפת” אותן במשך הפריחה היא כתמה עבת שורשים, הפורחת מנובמבר עד מרץ!

חשוב לציין שתיאור “טיפוסי ההתנהגות” מבוסס על עונות ניטור מעטות ורק המשך מעקב לאורך שנים יוכל לתקף את האפיונים.

אולי יעניין אותך גם...

קיימות

אדם. קהילה. סביבה.

פעילות ענפה מתקיימת ברמת הנדיב סביב האדם וחיבורו לטבע ולסביבה.
הדבר בא לידי ביטוי, בין השאר, בגינון, בחינוך לקיימות של הדור הצעירו ואירועים המתחשבים בסביבה ותורמים לרווחה ובריאות הקהל.

למידע נוסף >>

לגלות את המקום

גן המפלים

בחלק המערבי של גני הזיכרון, סמוך למערת הקבר של הברון רוטשילד ורעייתו, נמצא גן המפלים. המבנה של הגן ומיקומו מעניקים לו אווירה קסומה ומיוחדת במינה.

למידע נוסף >>

איפה אוכלים

לאכול כאן

להשלמת חוויית הביקור ברמת הנדיב אתם מוזמנים ליהנות במטעים, בית קפה-מסעדה המציע שילוב מיוחד של תפריט חלבי כשר, מתחם פיקניק מוצל, או קיוסק.

למידע נוסף >>